شناسهٔ خبر: 48528508 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

رئیس‌ جمهوری تونس حکم برکناری نخست‌وزیر، وزیران دفاع و دادگستری را صادر کرد

تونس در خزان تنش

صاحب‌خبر - قیس سعید، رئیس جمهوری تونس، نخست وزیر این کشور را برکنار و پارلمان را منحل کرده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، این اقدام در واکنش به تظاهرات گسترده در اعتراض به عملکرد دولت تونس در برابر همه گیری کووید-۱۹ صورت گرفته است.
هزاران تظاهرکننده خشمگین یکشنبه در خیابان ها با پلیس درگیر شده بودند.
تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی علیه حزب حاکم خواهان انحلال پارلمان بودند.
بعضی از تظاهرکنندگان به دفاتر حزب حاکم، جنبش النهضه حمله کردند و اقدام به تخریب اموال کرده بودند.
سعید با اعلام برکناری دولت، از تلاش برای بازگرداندن آرامش به کشور با کمک یک نخست وزیر جدید خبر داد.
قیس سعید در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: ‘این تصمیم‌ها را اتخاذ کرده ایم ...تا آرامش اجتماعی به تونس برگردد و کشور نجات داده شود.
قیس سعید هشدار داده است که با استفاده از ارتش با خشونت ها مقابله خواهد کرد.
سعید گفت: به هر کسی که به فکر کاربرد اسلحه است و هر کسی که شلیک کند، هشدار می دهم که نیروهای مسلح در پاسخ شلیک خواهند کرد.
تظاهرکنندگان با شنیدن خبر برکناری هشام مشاشی از نخست وزیری، در خیابان ها به شادمانی پرداختند.
اما مخالفان سعید این اقدام را کودتا دانسته اند.
راشد غنوشی، رهبر جنبش النهضه با محکوم کردن اقدام رییس جمهوری، سعید را به کودتا علیه انقلاب تونس و قانون اساسی متهم کرد.
غنوشی گفت: به نظر ما نهادهای (نخست وزیری و پارلمان) همچنان برقرار هستند و حامیان النهضه و مردم تونس از انقلاب دفاع خواهند کرد.
انقلاب تونس که ده سال پیش رخ داد، سرآغاز تغییرات سیاسی گسترده در جهان عرب بود که به بهار عربی مشهور شد.
تونس در حال حاضر درگیر بحران اقتصادی است و وضعیت همه گیری ویروس کرونا در این کشور وخیم است.
هشام مشاشی، نخست وزیر برکنار شده تونس هفته گذشته وزیر بهداشت را برکنار کرده بود ولی این تصمیم در کاهش نارضایتی های گسترده موثر نبود.
رئیس مجلس تونس، رسانه‌های امارات را پشت رویدادهای کشورش دانست
رئیس مجلس تونس که رهبر «جنبش النهضه» این کشور را برعهده دارد، رسانه‌های امارات را به دست داشتن در آنچه که در کشورش رخ می‌دهد، متهم کرد.
به گزارش ایرنا، «راشد الغنوشی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه «تی آر تی» ترکیه همچنین رسانه‌های امارات را به ضدیت با جنبش النهضه متهم کرد.
وی در این گفت و گو، تشکیلات نظامی و سیاسی را جدا از هم دانست و گفت که مصلحت نیست، نهادهای نظامی درگیر مسائل سیاسی در تونس شوند.
رئیس مجلس تونس اظهار کرد: تصمیمات «قیس سعید» رئیس جمهوری در خدمت دمکراسی و کثرت گرایی حزبی نیست و نشان دهنده تمایل زیاد برای کنترل موسسات و نهادهای دولتی است.
وی افزود: دفتر جنبش النهضه جلسه‌ای برگزار شد و تصمیم گرفتیم، انقلاب (کودتا) را محکوم کنیم و سعید قیس رئیس جمهوری را به لغو این تصمیمات دعوت کردیم.
رئیس جمهوری تونس عصر روز یکشنبه تصمیم گرفت که از فعالیت مجلس این کشور جلوگیری و «هشام المشیشی» نخست وزیر را برکنار کند.
وی در یک سخنرانی تلویزیونی از تلاش برای بازگرداندن آرامش به تونس با کمک نخست وزیر جدید خبر داد و مدعی شد که این تصمیم‌ها را اتخاذ کرده است تا آرامش اجتماعی به تونس بازگردد و کشور نجات یابد.
سعید هشدار داد که با استفاده از ارتش با خشونت‌ها مقابله خواهد کرد و به هر کسی که به فکر کاربرد اسلحه است و هر کسی که شلیک کند، هشدار می‌دهم که نیروهای مسلح در پاسخ شلیک خواهند کرد.
این اظهارات واکنش رئیس برکنار شده پارلمان تونس و اعضای جنبش النهضه را به دنبال داشته است.
به دنبال استقرار ارتش در پایتخت تونس، نیروهای ارتش این کشور مانع از ورود راشد الغنوشی رئیس پارلمان و رهبر جنبش النهضه به پارلمان شدند. رئیس پارلمان تعلیق شده تونس از مردم خواست به خیابان‌ها بیایند تا امور را به دست گیرند.
تعلیق هشام المشیشی نخست وزیر تونس در واکنش به تظاهرات گسترده در اعتراض به عملکرد دولت تونس در برابر همه گیری «ویروس کرونا» صورت گرفته است.
نخست وزیر برکنار شده تونس هفته گذشته وزیر بهداشت را برکنار کرده بود، اما این تصمیم در کاهش نارضایتی‌های گسترده موثر نبود.
به دنبال اقدام ارتش، رسانه‌ها از تحصن راشد الغنوشی رئیس پارلمان تونس در اعتراض به تصمیم‌های اخیر رئیس جمهوری این کشور خبر دادند. الغنوشی رهبر حزب النهضه در اعتراض به تصمیم‌های قیس سعید رئیس جمهوری، از جمله انحلال پارلمان در حوالی ساختمان پارلمان تحصن کرد.
همچنین، جنبش النهضه با صدور بیانیه‌ای از طرفداران خود خواست تا در اعتراض به این تصمیم غیرمنتظره رئیس جمهوری تونس در مقابل پارلمان این کشور تجمع کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما