شناسهٔ خبر: 48519967 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مقام چيني خطاب به شرمن: آمريکا مبتکر ديپلماسي قلدرمابانه

صاحب‌خبر -
مقام چيني خطاب به شرمن: آمريکا مبتکر ديپلماسي قلدرمابانه
خبرگزاری آریا- شی فنگ معاون وزیر امور خارجه چین در دیدار با وندی شرمن همتای آمریکایی خود گفت: آمریکا می‌خواهد با جلوه دادن چین به عنوان " دشمن خیالی " احساسات ملی را تحریک کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رویترز از پکن، تلویزیون دولتی چین اعلام کرد: چین روز دوشنبه آمریکا را به جلوه دادن این کشور به عنوان " دشمن خیالی " متهم و اعلام کرد واشنگتن صلاحیت انتقاد از مسئله حقوق بشر چین را ندارد.
شی فنگ معاون وزیر امور خارجه چین در دیدار با وندی شرمن همتای آمریکایی خود گفت: آمریکا می‌خواهد با جلوه دادن چین به عنوان " دشمن خیالی " احساسات ملی را تحریک کند.
وی افزود: مناسبات آمریکا و چین در بن بست قرار گرفته و با مشکلات جدی مواجه شده است.
وندی شرمن روز یکشنبه در حالی برای گفتگو با شی فنگ و وانگ یی وزیر امور خارجه چین وارد شهر تیان جین شد که وانگ یی روز قبل از آن هشدار داده بود پکن نمی‌پذیرد که واشنگتن در مناسبات موضع " برتر " داشته باشد.
انتظار می‌رود وی پیش از عزیمت به ژنو برای به عهده گرفتن ریاست هیئت آمریکایی در گفتگو‌ها با روسیه که روز چهارشنبه درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای برگزار خواهد شد، روز دوشنبه همچنان به مذاکرات خود در چین ادامه دهد.
دولت و قانونگذاران آمریکایی آشکارا از سیاست چین در هنگ کنگ و سین کیانگ انتقاد کرده اند و سنای آمریکا این ماه با اشاره به نگرانی‌ها درباره کار اجباری در منطقه سین کیانگ در غرب چین، لایحه ممنوعیت واردات از این منطقه را به تصویب رساند.
این فراز و نشیب‌ها در مناسبات چین و آمریکا در حالی نمود پیدا کرده است که مناسبات از پیش تیره پکن و واشنگتن از زمان نخستین نشست دیپلماتیک دو کشور در ماه مارس که اولین نشست در دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بود رو به وخامت گذاشته است.
در این نشست که در آلاسکا برگزار شد، مقامات چین از وضعیت دموکراسی در آمریکا انتقاد کردند و مقامات آمریکا نیز طرف چینی را به خودنمایی متهم کردند.

نظر شما