شناسهٔ خبر: 48514542 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

قیمت سیمان سربه فلک کشید

قیمت سیمان طی چند روز گذشته به صورت آسانسوری افزایش یافت.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

با بالا رفتن قیمت سیمان شاهد آغاز پاس کاری مسوولیت بین برخی از افراد برای آغاز گرانی بودیم، به گونه ای که برخی از صاحبنظران بر این باور هستند که قطعی برق زمینه ساز افزایش قیمت سیمان شد و از طرف دیگر نیز برخی معتقدان می گویند که عرضه سیمان در بورس کالا باعث افزایش بی رویه این کالای حیاتی در عرصه ساخت و ساز شده است.

قیمت سیمان همواره یکی از مهم ترین فاکتورها در هزینه ساخت و ساز به حساب می آید. به گونه ای که انبوه سازان با گرانی سیمان ساخت و ساز را کاهش داده اند و منتظر تعیین تکلیف قیمت سیمان هستند. از این رو باید یاد آور شد که اعمال قیمت سلیقه ای بر روی سیمان می تواند زمینه ساز افزایش قیمت مسکن در بلند مدت و یا میان مدت شود.

قیمت سیمان و بورس کالا

آنچه مسلم است بورس کالا دارای زیرساخت های لازم برای عرضه سیمان نبود از این رو می تواند در کمیابی و گرانی این کالا نقش بسزایی داشته باشد اتفاقی که کارشناسان از چندی پیش بارها هشدار داده بودند.

در بازار سیمان هم بین تولیدکننده و مصرف کننده سیمان این جنگ لفظی رخ داده است؛ مهرداد نظارت، رئیس کانون بتن به عنوان مخالف عرضه سیمان در بورس کالا می‌گوید: باید سیستم عرضه سیمان در بورس تعلیق و این محصول با راهکارهای مناسب و به صورت شفاف به بورس وارد شود. در حال حاضر فقط دلالان قیمت‌ها را در بورس جابه جا می‌کنند و تولیدکننده و سازنده مسکن دستش به سیمان نمی‌رسد. اینکه سیمانی‌ها می‌گویند به دلیل قطعی برق سیمان گران شده درست نیست، بلکه علاوه بر برق به دلیل سازوکار نادرست عرضه سیمان در بورس شاهد این اتفاق هستیم.

همچنین فرهاد رحمانی معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت می‌گوید: یکی از دلایل افزایش قیمت سیمان، عرضه آن در بورس کالاست؛ در حال حاضر موجودی، خریدار و چگونگی خرید روشن و شفاف نیست و علاوه بر آن گرفتن کد بورسی زمانبر است و تا کنون هیچ جلسه‌ای برای مشخص کردن ساز و کارهای آن برگزار نشده است.

در مقابل عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، ورود سیمان به بورس کالا را برای فعالین این حوزه مثبت و راهگشا دانسته و می‌گوید: در بورس هم تولیدکننده در فضای شفافی اقدام به فروش کرده و هم مصرف کننده در فضای شفافی خرید خود را انجام می‌دهد. با این حال متأسفانه برخی‌ها در تلاش اند با ایجاد بحث‌های انحرافی مانع از واقعی سازی قیمت کالاها از جمله سیمان و حذف رانت شوند در این میان عرضه سیمان در بورس کالا هیچ ارتباطی با گرانی سیمان نداشته و همان طور که ذکر شد، مشکل برق تنها دلیل افزایش نرخ هاست.

همچنین سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالا با اشاره به عدم ورود تمام شرکت‌های سیمانی به بورس کالا، می‌گوید: عرضه سیمان در بورس در سال‌های قبل هم پیگیری شده بود که نتیجه‌ای نداشت، چون مقاومتی از طرف ذی نفعان و برخی از شرکت‌ها وجود داشت. هم اکنون نیز اگر قرار بود صبر کنیم تا ۳۰ درصد باقیمانده شرکت‌ها هم برای ورود به بورس کالا راضی کنیم هیچ وقت این بازار شکل نمی‌گرفت، چون منافع به اندازه‌ای هست که نخواهند وارد بورس شوند به همین دلیل گام به گام پیش رفتیم و توافق شد مابقی شرکت‌ها طی هفته‌های آینده پذیرش شوند، ولی وزارت صمت در این زمینه همراهی نکرده، چون بخشی از وزارت صمت مخالف و بخشی دیگر موافق عرضه سیمان در بورس هستند.

 

نظر شما