شناسهٔ خبر: 48514434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:

ساماندهي فضاي مجازي به معناي مسدود کردن و فيلترينگ نيست

صاحب‌خبر -
ساماندهي فضاي مجازي به معناي مسدود کردن و فيلترينگ نيست
خبرگزاری آریا- سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی، ساماندهی و حمایت از پیام رسان‌های داخلی و فعالان فضای مجازی و متخصصان ایرانی است.
به گزارش خبرگزاری آریا، حجت الاسلام و المسلمین مجید نصیرایی در نشست خبری تشریح طرح یادشده افزود: یکی از دغدغه‌های جدی که سالیان بسیاری است بسیاری از دلسوزان و دغدغه‌مندان کشور در مورد آن صحبت کرده اند مسئله فضای مجازی بوده است.
وی ادامه داد: این موضوعی است که همه انتظار دارند چارچوب، قاعده و قانون داشته باشد و به صورت مناسب مدیریت شود.
حجت الاسلام نصیرایی با بیان اینکه دولت‌ها و مجالس گذشته نیز درباره این موضوع دغدغه‌هایی داشته و پیگیری‌هایی انجام داده اند اظهار داشت: این پیگیری‌ها در نهایت به نتیجه‌ای نرسیده و علیرغم اهمیت مسئله فضای مجازی و مدیریت آن، آنطور که باید و شاید به آن توجه نشده و همواره وقتی صحبت از ساماندهی فضای مجازی شده است، عده‌ای دانسته یا ندانسته بیشتر روی حواشی این طرح متمرکز شدند.
وی با اشاره به ساعت‌ها کار کارشناسی بر روی این طرح افزود: به رغم ساعت‌ها کار کارشناسی دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف، متاسفانه برخی اصلا طرح را ندیده و نخوانده اند، اما با تمرکز بر روی مسدود کردن پلتفرم‌های خارجی، فکر مخاطبان را به سمت فیلترشدن کشانده اند.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: آن‌ها ساماندهی را به معنای مسدود و فیلترینگ معنی می‌کنند، اما یکی از اولویت‌ها و ماموریت‌های مجلس براساس نیاز‌ها و ضرورت‌های جامعه، رسیدگی به مسئله فضای مجازی است که عده‌ای آن را به حاشیه برده اند در صورتی که در پیش نویس این طرح، اصلا تمرکز بر فیلترینگ نیست بلکه ساماندهی و حمایت از پیام رسان‌های داخلی و فعالان حوزه مجازی و متخصصان ایرانی در دستور کار این طرح است.
حجت الاسلام نصیرایی ادامه داد: براساس مصوبه سال 1396 شورای عالی فضای مجازی هر کس که در فضای مجازی خدمت یا فعالیتی انجام می‌دهد باید علاوه بر ثبت نام، براساس مقرراتی که تعیین می‌شود فعالیت کند و همچنین نفر و نماینده‌ای در ایران داشته باشد، اما 4 سال است که این طرح مانده؛ زیرا ضمانت اجرایی نداشته و ما برای آن ضمانت اجرا گذاشته ایم که مصوبات شورای عالی فضای مجازی باید حتما اجرایی شود.

نظر شما