شناسهٔ خبر: 48508925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کلیات طرح «الزام مسئولان به پاسخگویی تذکرات نمایندگان» تصویب شد

کلیات طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

صاحب‌خبر -

  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با کلیات طرح دو فوریتی الزام دستگاه های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان موافقت کردند.

مطابق با این طرح، کلیه دستگاه های اجرایی مکلف به پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به شکل مکتوب می باشند.

پاسخگویی دولت به مجلس امری ضروری است

جعفر قادری در موافقت با کلیات این طرح، گفت: معمولا پاسخ تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی داده نمی شود و برای مردم سوال است که تذکرات نمایندگان چه سودی دارد؟

وی بیان کرد: زمانی که وزرا و رئیس جمهور خود را موظف به پاسخگویی به مجلس نمی دانند، تذکرات نمایندگان فایده ای ندارد و بر این اساس پاسخگویی دولت به مجلس امری ضروری است.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر پاسخگویی وزرا و رئیس جمهور به تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان باعث می شود نیاز به سوال و استیضاح کاهش یابد. بر این اساس باید الزام قانونی در نظر گرفته شود تا همه وزرا و رئیس جمهور خود را ملزم به پاسخگویی به موقع به مجلس کنند و این کار ابزارهای نظارتی مجلس را تقویت می کند.

در ادامه جلسه، حجت الاسلام علیرضا سلیمی درباره این طرح، گفت: مطابق با آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، عمدتا تذکرات نمایندگان جنبه یادآوری و سوال و استیضاح جنبه توبیخ دارد. باید در این طرح مشخص شود که کدام یک از تذکرات نمایندگان از مسئولان اجرایی جنبه یادآوری و کدام یک جنبه توبیخ دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: بنده با اصل موضوع که مسئولان اجرایی باید پاسخ تذکر نمایندگان را دهند، موافق هستم اما معتقدم این طرح نیاز به اصلاحات و رفع ابهام دارد و لازم است ایرادات آن برطرف شود.

مسئولان اجرایی باید به فوریت پاسخ تذکر نمایندگان را دهند

در ادامه جلسه، سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: این طرح جایگاه نمایندگان را ارتقا می دهد و معمولا تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی جهت رفع مشکلات کشور است و پاسخگویی مسئولان اجرایی به تذکرات نمایندگان منجر به حل و فصل مشکلات می شود.

وی بیان کرد: برخی از تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی فوریت دارد و درباره مسائلی چون وقوع سیل و زلزله است که در این موارد مسئولان اجرایی باید به فوریت پاسخ نمایندگان را دهند و در کل آنان باید خود را ملزم به پاسخگویی به نمایندگان کنند.

سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: حدود ۳۰ پیشنهاد درباره جزئیات طرح دو فوریتی الزام دستگاه های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان وجود دارد که در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس به طور دقیق مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

 

نظر شما