شناسهٔ خبر: 48504076 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

در گفت‌وگو با حسن ایوبی مطرح شد

وقتی تلویزیون حرفه‌ای‌ها را نمی‌خواهد

صاحب‌خبر - حسن ایوبی، تدوینگر سینما، ضمن اشاره به تاثیر مثبت تولیدات نمایشی وی‌اودی‌ها بر دستمزد عوامل فنی سینما و تلویزیون، تاکید کرد که تلویزیون برای آثارش عوامل حرفه‌ای نمی‌خواهد.
حسن ایوبی، تدوینگر سینما، در گفت‌وگو با مهر با اشاره به گرایش سینماگران به سمت فعالیت در شبکه نمایش خانگی گفت: اگر بخواهیم مثبت نگاه کنیم، در شرایطی که کرونا سینما را در همه دنیا و نه فقط در ایران تعطیل کرده، تولیدات وی‌اودی‌ها فعالان سینما را نجات داده است. به‌خصوص که هیچ امیدی نمی‌توانستیم به مدیران و سیاست‌گذاران داشته باشیم. این همزمانی میان تعطیلی سینماها و رونق وی‌اودی‌ها موجب ایجاد فضای تازه برای عوامل فنی و هنری سینما شد.
وی تاکید کرد: در حوزه وی‌اودی‌ها برخلاف تلویزیون، عوامل فنی کارها هم حائز اهمیت بودند و از ابتدا کسی نگفت حالا هرکسی که خواست بیاید و برای کسی تفاوتی نداشته باشد که فیلمبرداری و مونتاژ کارها را چه کسی انجام می‌دهد! این شرایط برخلاف سال‌های طلایی تلویزیون که «هزاردستان» و «امام علی (ع)» تولید می‌شد، این روزها به‌شدت در سریال‌های تلویزیونی رواج دارد. وی‌اودی‌ها اما از ابتدا اصل را بر این گذاشتند که عوامل فنی هم از میان حرفه‌ای‌ها و بهترین‌ها انتخاب شوند. در همین شرایط سریالی مانند «قورباغه» تولید می‌شود که بخش‌هایی از آن به لحاظ فنی از بخشی از تولیدات سینمایی ما هم بالاتر قرار می‌گیرد.
ایوبی افزود: در حال حاضر فیلم «دینامیت» با تدوین من روی پرده است و هرچند با جرح و تعدیل اکران شد اما ما را به بازگشت مردم به سینماها امیدوار کرده است. اگر واکسیناسیون به درستی اجرا می‌شد، فکر می‌کنم سینما در ایران هم مثل خیلی از نقاط دیگر دنیا به‌زودی رونق می‌گرفت. همین امروز هم به‌رغم ریسک بالا، مردم هنوز عشق و علاقه به تماشای فیلم در کنار یکدیگر و در سالن سینما دارند، اما مسئولان این عشق و علاقه را جدی نمی‌گیرند.
این تدوینگر سینما درباره شائبه پرداخت دستمزد خوب از سوی پلتفرم‌ها به عوامل سینما هم گفت: بله من هم شنیده‌ام که اینگونه می‌گویند اما این دستمزد خوب به معنای دستمزد خیلی زیاد و بالا به عوامل فنی نیست. واقعیت این است که تلویزیون به دلیل کمیت‌گرایی به عوامل فنی توجه نمی‌کرد و عدد یک پنجم دستمزد یک فیلمبردار حرفه‌ای را به فیلمبردار گمنام می‌داد و دستمزدها را بی‌جهت پایین آورده بود. به شخصه ندیدم تلویزیون روی عوامل فنی حساس باشد و به همین دلیل آنقدر دستمزدهای بی‌ربط به عوامل خوب پیشنهاد می‌شد که جذب حرفه‌ای‌ها سخت می‌شد. برخلاف دوره‌ای که همه حرفه‌ای‌ها با تلویزیون کار می‌کردند.
وی ادامه داد: اتفاقی که در پلتفرم‌ها رخ داده است، اصلاح این فرآیند پرداخت دستمزد است نه بالا بردن دستمزدها. هر اثر نمایشی حاصل همکاری یک گروه حرفه‌ای است و وقتی همه اعضای گروه حرفه‌ای باشند حاصل کار حرفه‌ای خواهد بود. امروز از سوی پلتفرم‌ها دستمزدی تقریباً معادل دستمزد کارهای سینمایی به عوامل فنی پرداخت می‌شود. این اتفاق منجر به رابطه خوب عوامل فنی حرفه‌ای با فضای تولید در پلتفرم‌ها شده است که امیدوارم این رابطه خوب برقرار باقی بماند.
ما احترام می‌گذاریم، مخاطب هم به عوامل فنی احترام بگذارد
ایوبی در ادامه بر لزوم توجه به مباحث فنی در گفت‌وگوی رسانه‌ای درباره محصولات نمایشی و تربیت سلیقه مخاطبان در این حوزه تاکید کرد و گفت: همانطور که منتقدان سال‌هاست به سازندگان آثار تاکید می‌کنند که باید به مخاطب احترام گذاشته شود و باید این احترام وجود داشته باشد، چه خوب که مخاطبان هم به سازندگان و عوامل فنی آثار احترام بگذارند و اگر نقطه قوت فنی در یک اثر دیدند، درباره آن صحبت کنند. این چرخه‌ای است که تکمیل و ادامه آن منجر به اتفاقات خوبی در ادامه راه خواهد شد.
وی با اشاره به حق انتخاب مخاطبان برای تماشای محصولات نمایشی در فضای مجازی گفت: امروز مخاطب حق انتخاب دارد، کانال تلویزیون اگر برایش جذاب نباشد، عوض می‌کند و سراغ پلتفرم می‌رود. اگر در یک مجموعه کار ارزشمند پیدا نکرد، سراغ مجموعه دیگری می‌رود. الان رقابت هم در این عرصه بالا گرفته است. بزرگ‌ترین کاری که وی‌اودی‌ها باید به آن توجه داشته باشند، تشکیل اتاق فکر است، اتاقی که سیاست‌گذاری‌های کلان را برعهده دارد و مهمتر از آن بر روند کارها باید نظارت داشته باشد. هر کاری در عرصه سینما و تصویر، شروعش با هر سختی‌ بازهم ممکن است، اما ادامه دادن و ارتقای آن دشوار است چون با یک هنر-صنعت مواجهیم و نیاز به کنترل و مراقبت دارد.

نظر شما