شناسهٔ خبر: 48485878 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

جودوکار الجزایری، رژیم اشغالگر را به رسمیت نشناخت و تعلیق شد

فتحی نورین: خداوند جبران می‌کند

نخستین سیلی بر چهره اشغالگران در بازی‌‎های المپیک2020 به دست فتحی نورین نواخته شد، پهلوانی از الجزایر، سرزمین یک‌میلیون شهید استقلال و آزادی وطن در تقابل با اشغالگران و استعمارگران. جمعه‌شب در توکیو، رژه کاروان رژیم‌صهیونیستی درحالی آغاز شد که پیش از مراسم افتتاحیه خبر نخستین انصراف ورزشکاران مسلمان و به رسمیت نشناختن رژیم مجعول به تیتر بسیاری از رسانه‌‎های جهان مبدل شده بود، آن هم در سالی که اشغالگران پس از سازش شرمگین با چند کشور کوچک عربی امیدوار بودند بحران هویت همیشگی در رقابت‌های بین‌المللی را به فراموشی بسپارند.

صاحب‌خبر -

فتحی نورین، جودوکار الجزایری پیش از مراسم افتتاحیه اعلام کرد که در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و به‌منظور
 روبه‌رو نشدن با نماینده رژیم‌صهیونیستی از حضور در مسابقات جودوی بازی‌های المپیک انصراف می‌دهد.
 این تصمیم قاطع ابتدا در فضای مجازی با هشتگ «فلسطین_قضیه_الشرفاء» فلسطین مساله شرافتمندان است، موردحمایت کاربران مسلمان همچنین رسانه‌های منطقه قرار گرفت.
نورین که براساس قرعه‌کشی در مرحله نخست وزن 73کیلوگرم مقابل عبدالطیف محمد سودانی قرار می‌گرفت، در صورت پیروزی در این مسابقه طبق قرعه به جودوکار رژیم اشغالگر قدس برخورد می‌کرد که به همین دلیل از حضور در بازی‌ها انصراف داد؛ آن هم درحالی‌که قهرمان آفریقا از پیروزی خودش در این مسابقه اطمینان داشت و یکی از شانس‎های مسلم کسب مدال به‌شمار می‌رفت.
 جودوکار الجزایری چندماه پیش در سنگال مدال طلای قهرمانی آفریقا را در این وزن به دست آورده بود و به‌راحتی می‎توانست از جودوکار سودانی عبور کند. عماربن‌خلف، سرمربی تیم جودوی الجزایر در این‌باره گفت: ما در راستای مخالفت با سازش و حمایت از قضیه فلسطین از بازی‌ها انصراف دادیم.
پایگاه الشروق الجزایر در این‌باره نوشت: فتحی نورین به‌جای پیروزی در یک میدان ورزش و کسب افتخار در المپیک ترجیح داد یاور ملت فلسطین باشد و در کنار عدالت و انسانیت بایستد.
 
تعلیق فتحی و مربی تیم ملی جودوی الجزایر
 براساس گزارش خبرگزاری رویترز، فتحی نورین به‌دلیل عدم رویارویی احتمالی با نماینده رژیم‌صهیونیستی و در حمایت از ملت مظلوم فلسطین ترجیح داد از رقابت‌ها کناره‌گیری کند، فعالیت‌هایش در این رشته ورزشی ازسوی فدراسیون جهانی جودو (IJF) به حالت تعلیق درآمد و از توکیو به کشورش بازگردانده شد. همچنین مربی این جودوکار الجزایری هم تعلیق شده است.
فدراسیون جهانی جودو روز شنبه در بیانیه خود به اظهارات فتحی نورین و مربی‌اش که در گفت‌وگو با رسانه‌ها
 گفته بودند که به‌خاطر عدم رویارویی احتمالی با نماینده رژیم‌صهیونیستی از حضور در مسابقات کناره‌گیری می‌کنند، استناد کرده و فعالیت آن‌ها را به حالت تعلیق درآورده است؛ اقدامی که البته برای این ورزشکار مسلمان قابل پیش‌بینی بود اما بدون تردید بازتاب گسترده این حرکت انسانی و جوانمردانه برای فتحی ارزش بیشتری داشت.
 
خداوند جبران می‌کند
 اگرچه این نخستین‌بار نیست که نورین حاضر به رویارویی با ورزشکار رژیم‌صهیونیستی نمی‌شود اما ممکن است فرصت حضور دوباره در المپیک برای این قهرمان تاریخ‌ساز  تکرار نشود و البته او در این‌باره می‌گوید: خداوند جبران می‌کند.
قهرمان با آرامش مقابل خبرنگاران حاضر شد و درباره تصمیم بزرگ خودش گفت: درست است که ما در بازی‌های المپیک حضور داریم و این فرصت مهمی است اما ان‌شاءالله خداوند برای ما جبران می‎کند. ایستادن در کنار قضیه فلسطینی و دفاع از این مردم وظیفه ماست. مساله فلسطین بالاتر و مهم‌تر از هر موضوع دیگری است. همین مساله باعث می‎شود از رویارویی با ورزشکاری که پرچم رژیم‌صهیونیستی را به همراه دارد خودداری کنم. مسابقه اول برابر حریف سودانی بود اما در بازی دوم باید مقابل نماینده اشغالگران
 قرار می‌گرفتم. موضع من در این خصوص کاملا مشخص است و به‌هیچ‌وجه عقب‌نشینی نخواهم کرد. من حضور در المپیک را به پای حمایت از برادران مظلوم فلسطینی خودم و برای نشان دادن مخالفت با سازشگران قربانی می‎کنم. وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «هداف» الجزایر نیز گفت: انتظار نداشتم در این مرحله با ورزشکار رژیم‌صهیونیستی روبه‌رو شوم اما قرعه این‌طور رقم خورد و من از بازی‌ها کناره‌گیری می‌کنم. این تصمیم من قطعی است. کار بیشتری نمی‎توانیم برای ملت فلسطین انجام بدهیم و این کمترین کار است اما امیدوارم خداوند فلسطین را در برابر دشمن پیروز کند، خداوند به ملت فلسطین کمک کند که به سرزمین‌های‌شان بازگردند. با همین کار کوچک نشان می‎دهیم که کنار این ملت هستیم.
 
بیانیه جمعیت ورزشکاران دموکرات حامی فلسطین
 پایگاه الهدف فلسطین در گزارشی در این خصوص نوشت: «جمعیت ورزشکاران دموکرات حامی فلسطین روز جمعه اقدام ارزشمند قهرمان الجزایری را که برخاسته از سرزمین شهدا، کناره‌گیری خودش را از رویارویی با نماینده رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد مورد تجلیل قرار داد.»
در بیانیه این جمعیت آمده است: این چهارمین بار است که قهرمان الجزایری از رویارویی با اشغالگران خودداری می‌کند. او سال2018 در دوره سوم مسابقات قهرمانی جهان در ژاپن حاضر به انجام مسابقه برابر همین حریف نشد، درحالی‌که این قهرمان 30ساله یکی از مدعیان قدرتمند جودو در قاره آفریقاست و سابقه پیروزی و موفقیت در تورنمنت‌های زیادی را داشته است.
با تاکید بر اهمیت این اقدام ارزشمند و موضع ملی و اخلاقی قهرمان الجزایری که نشان‌دهنده همراهی و حمایت ملت الجزایر از قضیه فلسطین و مشخصا مخالفت آشکار با سازشگری در برابر صهیونیست‌هاست، امیدواریم همه ورزشکاران در مسیر این قهرمان گام بردارند و مایه افتخار امت اسلامی در عرصه ورزش باشند. فتحی نورین در تاریخ ماندگار خواهد بود و رفتار این قهرمان نشان‌دهنده ضرورت قطع کامل هرگونه ارتباط و تماس با صهیونیست‌ها در تمامی عرصه‌های ورزشی، فرهنگی و سیاسی است.
 
سابقه درخشان پهلوان فتحی
 همانطورکه رسانه‌های منطقه گزارش دادند این نخستین‌بار نیست که فتحی نورین، پهلوان الجزایری و قهرمان قاره سیاه از رویارویی با اشغالگران خودداری می‌کند.
این جودوکار 30ساله در سال2014 و در مسابقات جایزه بزرگ کرواسی برای نخستین‌بار از رویارویی با نماینده رژیم‌صهیونیستی خودداری کرد. او یک‌بار دیگر در توکیو و این‌بار در سال2018 و مسابقات قهرمانی جهان درحالی‌که به نیمه‌نهایی رسیده بود از ادامه مسابقات انصراف داد اگرچه فاصله‌ای با کسب مدال نداشت، آن هم در شرایطی که حریف صهیونیست به مسابقه فینال رسیده بود و قهرمان الجزایری به بهانه مصدومیت در مسابقه با حریف اروپایی خودش حاضر نشد تا به فینال نرسد.
فتحی نورین سال2019 در مسابقات انتخابی المپیک به میزبانی امارات هم به‌دلیل حضور نماینده رژیم‌صهیونیستی از ابتدا شرکت نکرد و در دیگر مسابقات انتخابی توانست سهمیه راهیابی به المپیک را کسب کند. قهرمان جودوی آفریقا و الجزایر حالا پهلوان بزرگ عرصه مبارزه با صهیونیست جهانی است که در تاریخ ورزشکاران کشورهای اسلامی نامی ماندگار به شمار می‌رود.

نظر شما