شناسهٔ خبر: 48438506 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

وزیر خارجه عراق: دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی شاهد توافق بر سر زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکا خواهد بود

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزیر خارجه عراق از توافق بر سر زمان بندی خروج نیروهای آمریکایی در جریان دور جدید گفت و گوی راهبردی میان دو کشور طی چند روز آینده خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «فواد حسین»، وزیر امور خارجه این کشور که برای برگزاری دور چهارم گفت و گوی راهبردی با آمریکا، دیروز (سه شنبه) در راس هیئت مذاکره کننده کشورش وارد شهر واشنگتن شده بود، شامگاه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که این آخرین دور گفت و گوی راهبردی خواهد بود.

حسین در گفت و گو با شبکه خبری دولتی عراق (العراقیه الاخباریه) همچنین تاکید کرد که دور چهارم گفت و گوی راهبردی با آمریکا که قرار است پس فردا (جمعه) برگزار شود، شاهد توافق بغداد و واشنگتن بر سر زمان بندی خروج نیروهای این کشور از خاک عراق خواهد بود.

وزیر خارجه عراق ضمن تاکید بر این که هیچ گونه پایگاه نظامی آمریکایی در کشورش وجود ندارد، خاطر نشان ساخت که نیروهای آمریکایی در اردوگاه های نظامی عراقی حضور دارند.

حسین در ادامه اظهار داشت: دولت کنونی آمریکا به صورت متفاوتی نسبت به دولت سابق، اوضاع عراق را درک می کند؛ در دیدار «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر (عراق) با «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا کلیه روابط میان دو کشور را بررسی خواهد شد.

وزیر خارجه عراق ضمن پیش بینی این که پس از پایان دور چهارم گفت و گوی راهبردی با آمریکا، روابط میان دو کشور به توافق چارچوب راهبردی امضا شده در سال ۲۰۰۸ میلادی بازگردد، تاکید کرد که گروهک تروریستی داعش همچنان یک تهدید به شمار می آید و کشورش نیز به پشتیبانی اطلاعاتی آمریکا نیاز دارد.

این در حالی است که کاخ سفید چند روز پیش با صدور بیانیه ای، اعلام کرده بود که رئیس جمهوری آمریکا، ۲۶ ژوئیه جاری (دوشنبه هفته آینده چهارم مرداد) در این کاخ، میزبان نخست وزیر عراق خواهد بود و در دیدار دو طرف نیز، روی شراکت راهبردی میان دو کشور و پیشبرد همکاری دو جانبه بر اساس توافقنامه سال ۲۰۰۸ میلادی تمرکز خواهد شد.

کاخ سفید در ادامه بیانیه خود ضمن تاکید بر این که در دیدار بایدن و الکاظمی همچنین بر برخی مسائل دیگر دارای اهتمام مشترک از قبیل آموزش، بهداشت، فرهنگ، انرژی و تغییرات آب و هوایی تمرکز خواهد شد، خاطر نشان ساخته بود که رئیس جمهوری آمریکا به دنبال تقویت همکاری دو جانبه با عراق در زمینه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی از جمله همکاری و تلاش مشترک برای مبارزه با داعش و اطمینان از شکست پایدار این گروهک تروریستی می باشد.

به دنبال آن نیز، «حسین علاوی»، مشاور نخست وزیر عراق در رابطه با اهداف سفر الکاظمی به آمریکا در چارچوب دور جدید گفت و گوی راهبردی میان دو کشور، گفته بود: الکاظمی برای بررسی جدول زمانی کاهش نیروهای مستشاری آمریکا پس از جلسه اخیر گفت و گوی فنی و نظامی میان طرف های عراقی و آمریکایی در بغداد تلاش می کند؛ تعیین جدول زمانی به معنای بازگشت روابط عراق و آمریکا به مرحله پیش از سقوط موصل در سال ۲۰۱۴ و فعالیت زیر چتر توافقنامه چارچوب راهبردی میان دو کشور می باشد.

علاوی همچنین تاکید کرده بود: الکاظمی روی انتقال روابط عراق و آمریکا از چارچوب نظامی به چارچوب فراگیر مبتنی بر بعد سیاسی و اقتصادی و اجرای فعالیت کمیته های مشترک با توجه به مواد شش گانه همکاری دو کشور در توافقنامه چارچوب راهبردی در زمینه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، آموزشی، فناوری، بهداشتی و زیست محیطی کار می کند؛ سفر وی روی شراکت راهبردی میان عراق و آمریکا، تقویت همکاری در سایه توافقنامه چارچوب راهبردی، توسعه شراکت در طرح های مربوط به آموزش، بهداشت، فرهنگ، انرژی و آب و هوا و همکاری در مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی متمرکز خواهد بود تا تلاش های مشترک برای تضمین شکست دائمی گروه تروریستی داعش را در بر بگیرد.

خبر اصلی را در واع ببینید

نظر شما