شناسهٔ خبر: 48409403 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات برجامی؛

گروسی: وقفه در مذاکرات احیای برجام ما را در «موقعیت ناخوشایندی» قرار داده است/ بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران در واشنگتن

صاحب‌خبر -
گروسی: وقفه در مذاکرات احیای برجام ما را در «موقعیت ناخوشایندی» قرار داده است/ بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران در واشنگتن

خبرگزاری آریا-مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید وقفه در مذاکرات برای احیای برجام، آژانس را در «موقعیت ناخوشایندی» قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،رافائل گروسی روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با بیان این مطلب اضافه کرد که ترجیح می‌دهد مذاکرات از سر گرفته شود تا اینکه این شرایط انتظار ادامه یابد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اضافه کرد که تا زمانی که ابراهیم رئیسی روی کار نیاید این وضعیت ادامه خواهد داشت و بعد از آن خواهد بود که روند دوباره از سر گرفته خواهد شد.او همچنین اظهار داشت: «ما همچنان پرسش‌هایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران داریم که باید شفاف‌سازی شود و اکنون باید منتظر باشیم و با تیم جدیدی از ایران مذاکرات را از سر بگیریم».
پیشتر مقام‌های ایرانی اعلام کرده بودند که گفتگوها در دولت روحانی به پایان رسیده و تصمیم در خصوص ادامه مذاکرات مربوط به احیای برجام در دولت آتی گرفته خواهد شد
در همین راستا میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز دوشنبه در حساب توییتری خود به خبر عرب‌نیوز در خصوص تعویق مذاکرات تا ماه سپتامبر واکنش نشان داد. این رسانه عربی به نقل از العربیه گزارش داده بود که گفتگوها برای احیای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای جهان تا اوایل سپتامبر از سر گرفته نخواهد شد.
آقای اولیانوف با بازنشر این توییت نوشته است: «جالب است اما لزوما اطلاعات قابل اعتمادی نیست. البته دولت جدید ایران نیازمند زمان برای آماده شدن در جهت از سرگیری گفتگوهای وین است. چه مدت؟ کسی نمی‌داند. ما باید منتظراعلام رسمی از سوی تهران باشیم. هرچه زودتر این اتفاق بیفتد، بهتر است.»
آخرین و ششمین دور مذاکرات برای احیای برجام روز 20 ژوئن در وین به پایان رسید و بعد از آن دیگر طرفین برای گفتگوهای هسته‌ای به پایتخت اتریش بازنگشتند. ابراهیم رئیسی از روز 14 مرداد قدرت را در ایران به دست خواهد گرفت.

اولیانوف: دولت جدید ایران نیازمند زمان برای از سرگیری مذاکرات است
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به خبری درباره تعویق مذاکرات هسته ای وین واکنش نشان داد .
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در حساب کاربری خود در توئیتر به خبری درباره تعویق مذاکرات هسته‌ای وین واکنش نشان داد.
اولیانوف در حساب توئیتری خود در واکنش به خبر تعویق مذاکرات هسته‌ای وین نوشت: این خبر جالب است، اما این اطلاعات به صورت قطعی قابل اعتماد نیست.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در ادامه افزود: دولت جدید ایران نیازمند زمان برای آماده شدن برای از سرگیری گفت‌وگوهای وین است. چقدر؟ کسی نمی‌داند. ما باید منتظر اعلام رسمی از سوی تهران باشیم. هر چه زودتر اتفاق بیفتد بهتر است.
واکنش دیپلمات روسیه در اتریش به خبری از سوی شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی بود که مدعی شده بود مذاکرات احیای برجام تا اوایل سپتامبر به تعویق افتاده است.
امروز همچنین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری گفت: برای ادامه مذاکرات وین باید صبر کنیم تا دولت جدید مستقر شود و این کار را جلو ببرد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرده بود که این گفتگوها به دلیل عدم اجرای آن توسط ایالات متحده با تاخیرهایی مواجه شده است.

وال‌ استریت ژورنال مدعی بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران در واشنگتن شد
نشریه آمریکایی مدعی شده آمریکا در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه فروش نفت ایران به چین در صورت شکست مذاکرات وین است
نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی اختصاصی مدعی شده آمریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین به عنوان راهی برای پیش بردن ایران به سمت توافق و افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات متوقف شده وین است.
به نوشته این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی و افراد آگاه، به دلیل متزلزل شدن این گفت‌وگوها برای احیای برجام، آمریکا گزینه‌هایی را بررسی می‌کند که هدف از آن‌ها ترغیب ایران به ادامه مذاکرات و یا تنبیه آن در غیر این صورت است.
به ادعای مقام‌های مورد استناد وال استریت ژورنال، یک طرحی که در مرحله پیش‌نویس است، فروش در حال رشد نفت خام ایران به چین را از طریق تحریم‌های تازه که شبکه‌های حمل و نقل را هدف قرار می‌دهد، متوقف خواهد کرد. آن‌ها همچنین مدعی شدند این شبکه‌ها به صادرات تخمینی روزانه یک میلیون بشکه نفت کمک می‌کنند که درآمد قابل توجهی را نصیب ایران می‌کند.
این مقام‌ها افزودند گام‌های جدید در صورتی عملی خواهد شد که گفت‌وگوهای وین با شکست مواجه شود.
به ادعای آن‌ها، این طرح شامل اجرای تهاجمی تحریم‌های فعلی که پیش‌تر هم معاملات با صنایع نفت و حمل و نقل ایران را منع کرده بود از طریق برچسب‌گذاری‌های جدید یا اقدامات قانونی است.
به نوشته این نشریه آمریکایی، یکی از این مقام‌ها گفت «در اقتصاد ایران چیز زیادی برای تحریم کردن باقی نمانده، فروش نفت ایران به چین غنیمت است.»
این مقام‌ها افزودند هنوز تصمیمی درباره ادامه کار گرفته نشده و این خطر وجود دارد که این تلاش‌ها نتیجه معکوس دهد و باعث شود ایران برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند. گزینه‌های دیگری هم همچنین در حال بررسی هستن

 طرح اروپایی‌ها برای اخلال در مذاکرات وین
یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مقام‌های اروپایی به تازگی یک طرح سه مرحله‌ای برای طولانی تر کردن آنچه بازه زمانی گریز هسته‌ای ایران توصیف شده، ارائه کرده اند.
 به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، ایران در طول یک سال گذشته به پیشرفت بیشتری در توانایی خود برای جمع‌آوری اورانیوم غنی شده دست پیدا کرده که این امر موجب پیچیده تر شدن کار دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای شده است.
این روزنامه مدعی شد که مقامات آمریکایی و اروپایی اکنون برآورد می کنند که زمان گریز هسته ای ایران برای ساخت سلاح کاهش یافته و این کشور می تواند ظرف دو تا سه ماه به مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت بمب اتم دست پیدا کند.
وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: ارزیابی ها درخصوص بازه زمانی گریز هسته ای ایران منفاوت است اما برخی مقام‌های اروپایی که در گفت‌وگوهای وین شرکت دارند، معتقدند که در صورت احیای سریع برجام، زمان گریز هسته‌ای ایران ممکن است کمتر از یک سال باشد. چیزی که در زمان اجرای توافق هسته ای، یعنی سال ٢٠١٦ بود.
این مقام‌ها ابراز نگرانی کرده اند که اگر همزمان با به درازا کشیدن مذاکرات هسته‌ای، فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز ادامه یابد، زمان احتمالی دستیابی ایران به امکان ساخت سلاح هسته‌ای کوتاه‌تر خواهد شد.
به ادعای وال استریت ژورنال، نگرانی اصلی مقام‌های غربی این است که ایران به فناوری لازم برای استفاده بهتر از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم دست یافته است. ایران به ویژه در استفاده از سانتریفیوژهای نسل دوم، موسوم به IR-2M بسیار کارآمدتر شده است.
ایران بیش از دو هزار سانتریفیوژ IR-2M در اختیار دارد اما با اجرای برجام در سال ٢٠١٦ اجازه استفاده از آنها را نداشت. دیپلمات های غربی آن زمان بر این باور بودند که دانش ایران برای به‌کارگیری موثر آنها برای تولید بمب بسیار اولیه بوده است اما اکنون چند دیپلمات ارشد اروپایی می گویند که این شرایط در حال حاضر تغییر کرده است.
ایران در طول یک سال گذشته اغلب این سانتریفیوژها را به کار گرفته است و بسیار بیشتر از آنچه ناظران انتظار دارند به موفقیت و مهارت در این زمینه دست یافته است.
بنابر این گزارش، مقام‌های غربی همچنین نگرانند که جمهوری اسلامی ایران در روند پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ممکن است به دانشی فنی دست‌ یابد که حتی اگر تهران سطح غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژهای خود را کاهش دهد، این دانش را نتوان از بین برد.
طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فوریه 2021، از زمانی که دونالد ترامپ در سال 2018 آمریکا را از برجام خارج کرد، ایران دو هزار و 968 کیلوگرم اورانیوم با درجه غنای پایین را ذخیره کرده که این، چندین برابر میزان تعیین شده در توافق هسته‌ای، یعنی ٣٠٠ کیلوگرم است. ایران همچنین سطح غنی سازی خود را افزایش داده و بنابر اعلام آژانس، این کشور قصد دارد فلز اورانیوم نیز تولید کند. هرچند تهران اعلام کرده است که فلز اورانیوم را برای مصارف صلح آمیز تو لید می کند اما این مواد دارای کاربرد دوگانه برای تولید سلاح هسته ای نیز هست.
وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود به نقل از منابع آگاه نوشت که مقامات اروپایی باتوجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران یک طرح سه مرحله ای را برای طولانی کردن زمان گریز هسته ای این کشور ارائه داده اند که طبق آن، از ایران خواسته می‌شود که سانتریفیوژهای پیشرفته خود را انبار، آنها را مهر و موم کند و همچنین زیرساخت‌های الکترونیکی مورد استفاده برای این دستگاه ها نیز از میان برداشته شوند.
این روزنامه آمریکایی نوشت: مذاکره کنندگان همچنین در آستانه توافق بر سر این بودند که ذخیره اورانیوم ایران به روسیه فرستاده شود اما چند شخص حاضر در این مذاکرات گفته اند که جمهوری اسلامی تاکید کرده است که اجازه تخریب هیچ‌یک از سانتریفیوژهای پیشرفته خود را نخواهد داد.
در این میان، چند مقام غربی مدعی اند که ایران از سرعت پایین مذاکرات هسته ای برای کسب دانش فنی غیرقابل بازگشت در زمینه فلز اورانیوم، سانتریفیوژهای پیشرفته و تولید اورانیوم با غنای بالاتر استفاده می‌کند.
وال استریت ژورنال در پایان گزارش داد که در عین حال، برخی مقامات دیگر معتقدند که واقعا در تهران بر سر بازگشت به تعهدات برجام اختلاف نظر وجود دارد و اینکه اگر قرار بر بازگشت باشد در ازای آن، چه امتیازاتی بگیرند.

العربیه: مذاکرات وین تا اوائل سپتامبر به تعویق افتاد 
اولیانوف در واکنش به خبر العربیه درمورد تعویق مذاکرات وین تا اوائل سپتامبر، نوشت: جالب است اما لزوما اطلاعات قابل اعتمادی نیست.وی افزود: البته دولت جدید ایران به زمان برای آماده شدن جهت ادامه مذاکرات نیاز دارد. چقدر زمان؟ هیچکس نمی داند. ما باید منتظر تهران بمانیم. هر چه زودتر این اتفاق بیافتد، بهتر است.
«میخائیل اولیانوف» سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی به خبر العربیه واکنش نشان داد.
 اولیانوف در واکنش به خبر العربیه درمورد تعویق مذاکرات وین تا اوائل سپتامبر، نوشت: جالب است اما لزوما اطلاعات قابل اعتمادی نیست.
وی افزود: البته دولت جدید ایران به زمان برای آماده شدن جهت ادامه مذاکرات نیاز دارد. چقدر زمان؟ هیچکس نمی داند. ما باید منتظر تهران بمانیم. هر چه زودتر این اتفاق بیافتد، بهتر است.
گفتنی است پیشتر العربیه در خبری از تعویق مذاکرات وین تا سپتامبرنوشته بود.

کریس مورفی، نماینده سنا: آمریکا چاره‌ای جز پیوستن به برجام ندارد
کریس مورفی نماینده سنای آمریکا  در اظهاراتی اعلام کرد تنها راه پیش روی آمریکا پیوستن دوباره به توافق جامع هسته‌ای ایران یا برجام است.
کریس مورفی نماینده سنای آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد تنها راه پیش روی آمریکا پیوستن دوباره به توافق جامع هسته‌ای ایران یا برجام است.
به گزارش "جوییش اینسایدر" یک روز پس از آنکه تعدادی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا یک جلسه محرمانه با موضوع برجام با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور داشتند، مورفی اعلام کرد تنها گزینه معتبر آمریکا پیوستن به برجام است.
کریس مورفی، به عنوان یکی از اعضای سنا بارها به شکست سیاست فشار حداکثری دولت سابق آمریکا علیه ایران اعتراف کرده و از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورش خواسته سریع‌تر به برجام بازگردد تا ایران نیز به وعده‌های برجامی خود عمل کند.
مورفی گفت: من این استدلال که ما نمی‌توانیم یک مسیر بازگشت به این توافق را پیدا کنیم، نمی‌پذیرم. بازگشت به برجام نیازمند تصمیم گیری‌های سخت از سوی آمریکا و همچنین ایران است. هیچ راه به جلویی بدون بازگشت به این قرارداد وجود ندارد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال 1397 با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.
مقام‌های دولت جو بایدن رییس جمهوری کنونی آمریکا بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.
د.

نظر شما