شناسهٔ خبر: 48403036 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اقدامات برای رسیدن «آب و آرامش» به خوزستان/هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان کمک‌ نقدی دولت/ پرداخت خسارات به آسیب دیدگان خشکسالی/ اهدای دام و آب به مردم

صاحب‌خبر -

شفقنا- خوزستان با جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر در سال آبی جاری، به دلیل کاهش بارندگی‌ها و کاهش شدید ذخایر آبی سدها با خشکسالی و تنش آبی روبه رو شده است. طبق اعلام معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان آورد آب پشت سدهای خوزستان نسبت به دوره گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است. بر اساس گزارش‌ها، با شروع گرما تعداد روستاهای کم‌آب افزایش و با کاهش حجم آب رودخانه کارون، مردم استان به‌ویژه روستاها با مشکل تأمین آب آشامیدنی مواجه هستند؛ این دلایل موجب شد تا مردم خوزستان نسبت به وضعیت کم آبی و مشکلات ناشی از آن دست به اعتراض بزنند.

مسئولین بخش های مختلف در تلاش برای حل مشکلات مردم خوزستان هستند، در ادامه آخرین اقدامات برای رسیدن آب و آرامش به خوزستان را می خوانید:

رییس جمهور: مردم حق دارند ناراحت باشند/مصوبات خوبی برای خوزستان داشتیم

روحانی:مردم حق دارند ناراحت باشند/مصوبات خوبی برای خوزستان داشتیم روحانی:مردم حق دارند ناراحت باشند/مصوبات خوبی برای خوزستان داشتیم

رییس جمهور با اشاره به مشکلات کم آبی در خوزستان، بیان کرد: متاسفانه امسال شرایط بسیار سختی را می‌گذرانیم، شرایط ما از لحاظ خشکسالی شرایط خاصی است که تقریباً در ۵۰ سال گذشته چنین خشکسالی تقریباً کم‌نظیر است و امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۵۲ درصد کاهش بارندگی داریم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: به همین دلیل هم در مسئله آب و هم در مسئله برق دچار مشکل شدیم، در خوزستان و در بسیاری از استان‌های جنوبی دام و کشاورزی مردم در شرایط کم‌آبی دچار مشکل شد. مردم خوزستان علیرغم اینکه توصیه ما این بوده که در آنجا برنج‌کاری نشود، اما سال‌هاست برنج کاری هم انجام می‌دهند که خود آن هم مزید بر علت شده و همه دست به دست هم داده و مردم عزیز در سختی قرار گرفتند.

روحانی با بیان اینکه ما روز گذشته مصوبات بسیار خوبی در دولت داشتیم برای اینکه این مشکل را فعلاً برای مردم عزیز خوزستان حل و جبران خسارت کنیم و جاهایی که باید آبرسانی شود، آبرسانی انجام گیرد، گفت: مردم هرچقدر ناراحت باشند، حق دارند زیرا تا وقتی که انسان دامپروی و کشاورزی نکرده باشد، معنای آن را نمی‌داند. وقتی مسئول دامپروری می‌بیند دام پیش چشمش غذای کافی یا حتی گاهی آب به اندازه کافی در اختیار او نیست، یا درخت باغ او خشک می‌شود یا محصول کشاورزی او از بین می‌رود فقط بحث مالی نیست که پول و اموال وی از دست می‌رود.

وی افزود: بلکه مانند این است که جان او از دست می‌رود یعنی به‌قدری برای او مهم است و همه محصولات کشاورزی، نخلستان‌ها و باغ‌ها که شبیه فرزندانش است و بسیار برایشان سخت است و به لحاظ عاطفی هم در فشار قرار می‌گیرند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اولاً به مردم عرض کنم که دولت لحظه‌ای نیست که به فکر مردم نباشد و اگر، جایی خشکسالی مردم را در آزار قرار می‌دهد، جایی اگر زلزله یا سیل است، ما همه توانمان را به‌کار می‌گیریم. حالا گاهیِ وقت‌ها توان ما به اندازه خسارت‌های مردم نیست و گاهی با تأخیر مواجه می‌شود من خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم که دولت با همه توان در خدمت مردم است.

روحانی با بیان اینکه برای من و همه وزیران و همه مسئولین هیچ تفاوتی نمی‌کند که هفته‌های آخر دولت یا هفته اول است، عنوان کرد: ما تا ساعت آخر مسئول هستیم و بار مسئولیت بر دوش ما است و باید تلاش کنیم، ساعتی هم که تحویل دولت بعدی دادیم، دولت بعدی مسئولیت می‌پذیرد و همه باید دولت بعدی را یاری کنیم زیرا بدون یاری و کمک مردم کار پیش نمی‌رود.

رییس جمهور گفت: البته در بخش کشاورزی بار کشاورزی بر دوش کشاورزان عزیز است و زحمت را آنها می‌کشند، مدیران ما هم تلاش می‌کنند و دولت هم برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند.

دستور رییس مجلس برای پیگیری اجرای مصوبات رفع مشکل آب خوزستان

دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون‌های عمران، انرژی و برنامه و بودجه دستور داد تا اجرای مصوبات مربوط به رفع مشکل آب خوزستان را پیگیری کنند.

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکری که آقای محفوظی نماینده آبادان در رابطه با وضعیت آب استان خوزستان داشت گفت: در باره این موضوع روز گذشته در هیأت دولت مصوبات خوبی وضع شد، ان شاء الله نمایندگان خوزستان و کمیسیون‌های عمران، انرژی و برنامه، بودجه و محاسبات تلاش کنند که به سرعت این مصوبات اجرا شود.

مأموریت رییس قوه قضاییه به سازمان بازرسی و دادستانی کل برای پیگیری مشکلات خوزستان تا حصول نتیجه  

انصاف نیست بازار را به حال خود رها کنیم/ ماموریت سازمان بازرسی و دادستانی کل برای پیگیری مشکلات خوزستان تا حصول نتیجه انصاف نیست بازار را به حال خود رها کنیم/ ماموریت سازمان بازرسی و دادستانی کل برای پیگیری مشکلات خوزستان تا حصول نتیجه

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از سفر هیئت ویژه بررسی مشکلات آب مردم خوزستان به این استان اظهار داشت: بررسی مسئله مشکلات آبی خوزستان و ارائه گزارش آن به دولت کار لازمی بود اگر چه دیر انجام شد، اما پیگیری‌ها نباید محدود به یک سفر و یک گزارش شود.

محسنی اژه‌ای به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی مأموریت داد موضوع را تا حصول نتیجه روشن و قطعی و حل مشکل و جلوگیری از تکرار مشکلات مشابه پیگیری کنند و گزارش آن را نیز به اطلاع مردم برسانند.

رئیس قوه قضاییه از مردم خوزستان نیز خواست تا اجازه ندهند دشمنان از مطالبات به حق آن‌ها سوءاستفاده کنند و در عین حال به دادستان حوزه قضائی مربوطه مأموریت داد مواردی که منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن افراد شده با جدیت و فوریت پیگیری و با عوامل این اقدامات برخورد کند تا موضوع برای همگان روشن شود.

آیت‌الله جنتی: مسئولان با فوریت مسئله آب خوزستان را حل کنند 

آیت الله جنتی: اظهارات «روحانی» علیه شورای نگهبان خلاف قانون اساسی بود- اخبار مجلس و دولت ایران - اخبار سیاسی تسنیم | Tasnim آیت الله جنتی: اظهارات «روحانی» علیه شورای نگهبان خلاف قانون اساسی بود- اخبار مجلس و دولت ایران - اخبار سیاسی تسنیم | Tasnim دبیر شورای نگهبان گفت: با برادران و خواهران ایمانی خود در استان خوزستان ابراز همدردی می کنیم و از مسئولان می‌خواهیم با فوریت مشکلات آنان به ویژه مسئله آب را حل کنند و نباید از هیچ کمکی در حل این مسئله دریغ شود.

آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان صبح امروز (دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰) در جلسه این شورا، به معضل آب در خوزستان اشاره و تاکید کرد: با برادران و خواهران ایمانی خود در استان خوزستان ابراز همدردی می‌کنیم و از مسئولان می‌خواهیم با فوریت مشکلات آنان به ویژه مسئله آب را حل کنند و نباید از هیچ کمکی در حل این مسئله دریغ شود؛ بنده و اعضای شورای نگهبان نیز در کنار مردم شریف و عزیز خوزستان هستیم و به اندازه توان و مسئولیت خود برای رفع مشکلات آنان تلاش می‌کنیم.

تشکیل کارگروه ویژه در مجلس برای پیگیری مشکلات خوزستان

تشکیل کارگروه ویژه در مجلس برای پیگیری مشکلات خوزستان تشکیل کارگروه ویژه در مجلس برای پیگیری مشکلات خوزستان
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: امروز در جلسه مشترک مرکز پژوهش ها با مجمع نمایندگان خوزستان مقرر شد با تشکیل کارگروه ویژه ای در مرکز، پیگیر جدی حل مشکلات متعدد ‎خوزستان به ویژه با وضع احکام خاص باشیم.

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «خوزستان یکی از مهمترین مراکز ثروت و قدرت ملی ‎ایران است که حفظ جایگاه آن، نیازمند زنجیره ای از اقدامات عالمانه است».

وی اضافه کرد: «امروز در جلسه مشترک مرکز پژوهش ها با مجمع نمایندگان خوزستان مقرر شد با تشکیل کارگروه ویژه ای در مرکز، پیگیر جدی حل مشکلات متعدد ‎خوزستان به ویژه با وضع احکام خاص باشیم».

استاندار خوزستان خبر داد: هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان کمک‌ نقدی دولت برای حل مشکلات آب استان

قاسم سلیمانی دشتکی کیست | بیوگرافی و زندگینامه قاسم سلیمانی دشتکی | سوابق اجرایی و مدیریتی قاسم سلیمانی دشتکی قاسم سلیمانی دشتکی کیست | بیوگرافی و زندگینامه قاسم سلیمانی دشتکی | سوابق اجرایی و مدیریتی قاسم سلیمانی دشتکی
استاندار خوزستان با بیان اینکه امکانات خوبی از سوی نهادهای انقلابی از جمله سپاه، ستاد اجرایی فرمان امام و ستاد نیروهای مسلح، در اختیار ما قرار داده شده است، گفت: ستاد اجرایی و بنیاد برکت در پروژه آبرسانی به ۴۷۱ روستا مشارکت داشتند و تقریبا ۴۵ میلیارد تومان به ما کمک کردند.

به گزارش ایسنا، قاسم سلیمانی‌دشتکی امروز (۲۸ تیر) در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه آب شهدای شیبان با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، اظهار کرد: در پی خشکسالی بسیار شدید که در سال زراعی جاری در خوزستان اتفاق افتاد، مردم ما صدمات زیادی دیدند؛ هم تالاب‌ها زیان زیادی دیدند و هم دامداران به ویژه دام‌های سنگین از بی‌آبی تلف شدند و هم دچار تنش‌های آبی کشاورزی و شرب شدیم.

وی افزود: من و همه همکارانم، همگام و همراه مردم بودیم و هستیم‌ و تلاش کردیم بخشی از آلام و مشکلات را برطرف کنیم، به این دلیل با همه ارکان نظام و اعضای حکومتی و دولتی، صحبت‌های زیادی داشتیم.

استاندار خوزستان با اشاره به دستاوردهای سفر هیاتی از مسوولان کشوری به استان، گفت: ماحصل این بود که گروهی به استان آمدند و در جلسه ستاد بحران استان مصوبات بسیار خوبی داشتیم و تقریبا عین این مصوبات روز گذشته به تصویب نهایی دولت رسید.

وی با اشاره به مصوبات دولت برای حل مشکلات آب در خوزستان، تاکید کرد: در این مصوبات هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان کمک‌های نقدی بود و علاوه بر این دو سه مصوبه دیگر داشتیم که قرار شد از اعتبارات تنش آبی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو، ۱۵ درصد به استان خورستان داده شود. همچنین اعتبارات این دو وزارتخانه ۱۰۰ درصد در استان تخصیص داده می‌شود و علاوه بر این، قرار شد صندوق بیمه دامداران خسارت‌ها را پرداخت کند.

سلیمانی‌دشتکی یادآور شد: امکانات خوبی از نهادهای انقلابی از جمله سپاه، ستاد اجرایی فرمان امام و ستاد نیروهای مسلح، در اختیار ما قرار داده شده است و ستاد اجرایی و بنیاد برکت در پروژه آبرسانی به ۴۷۱ روستا مشارکت داشتند و تقریبا ۴۵ میلیارد تومان کمک کردند.

وی گفت: قرار شد هم ستاد اجرایی امام و هم ستاد کل نیروهای مسلح در تامین تانکرهای آب به ما کمک کنند.

اختصاص ۱۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال برای کمک به آسیب‌دیدگان خشکسالی خوزستان

استاندار خوزستان همچنین خبر داد: ۱۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال برای پرداخت خسارت به کشاورزان و دامداران خسارت دیده از بحران آب در خوزستان اختصاص یافت.

به گزارش ایلنا، قاسم سلیمانی دشتکی بیان کرد: در پی بروز مشکلات تنش آبی و خشکسالی در خوزستان با پیگیری‌ انجام شده هیاتی متشکل از رییس سازمان مدیریت بحران کشور، معاونان وزیران نیرو و جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و دادستانی کل کشور به استان سفر کردند و نشستی با حضور این هیات در استانداری برگزار شد.

وی افزود: در این نشست پیشنهادات خوبی برای طرح در هیات دولت ارایه شد که در نشست روز یکشنبه دولت این پیشنهادها بررسی و همگی به تصویب رسیدند.

استاندار خوزستان ادامه داد: از جمله این مصوبات پرداخت باقیمانده خسارت سیل ۹۸، پرداخت خسارت به دامداران وکشاورزان ، تامین اعتبار برای ساخت سدهای مارد و چوئبده در آبادان و خرمشهربرای جلوگیری از ورود آب شور دریا و طرح‌های مقابله با تنش آبی در استان است.

وی بیان کرد: درچند روز آینده ۵۰ درصد این اعتبارات به صورت نقد پرداخت می‌شود و یک ماه پس از اجرای طرح‌ها ۵۰ درصد باقی مانده آن پرداخت خواهد شد.

سلیمانی دشتکی گفت: پیش بینی ما این بود که سال زراعی جاری از نظر بارندگی نزدیک به نرمال باشد و در چند ماه نخست سال زراعی مشکل خاصی نداشتیم، ولی از اسفند میزان بارندگی‌ها مناسب نبود و بر این اساس چندین جلسه برگزار و برنامه سازگاری با خشکسالی تدوین و دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: براساس این برنامه تامین آب شرب، کشاورزی، دام‌ها، و تالاب هورالعظیم مشخص شد که متاسفانه به دلیل رعایت نکردن الگوی کشت با مشکلاتی روبه‌رو شدیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: تالاب هور العظیم دارای پنج مخزن ورودی است که آب آن توسط رودخانه کرخه و زهاب‌ نیشکر تامین می‌شود و تلاش ما حفظ حقابه، ماهیان، پرندگان و آب موجود در تالاب است.

سلیمانی دشتکی بیان کرد: برای تامین آب دام‌ها از جمله گاومیش حوضچه هایی فراهم شده که نیاز به آب دارند؛ همچنین تامین آب دام سبک تانکرهای آبرسانی مشغول انتقال آب هستند که در این زمینه بنیاد برکت و نیروهای مسلح آمادگی تامین تانکرهای بیشتر را اعلام کردند.

وی ادامه داد : بنیاد برکت طبق تفاهمنامه‌ای در امر حل مشکل تنش آبی در ۴۷۱ روستا خوزستان مشارکت می‌کند و همچنین در این زمینه بنیاد علوی و معاونت توسعه روستایی و محرومیت زدایی ریاست جمهوری نیز اعتبارات خوبی برای حل مشکل کم آبی در استان درنظر گرفته‌اند.

سلیمانی دشتکی افزود: تاکنون هیچ عملیات اجرایی برای ساخت تونل بهشت آباد (انتقال آب کارون)انجام نشده است و هیچ مجوزی برای آن نیز صادر نگردیده است.

محسن رضایی: گزارشی از وضعیت خوزستان به دفتر رهبر انقلاب ارسال کردم

تفاوت ظاهری محسن رضایی بعد از 8 سال خبرساز شد+عکس تفاوت ظاهری محسن رضایی بعد از 8 سال خبرساز شد+عکس
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از پیگیری‌هایش برای حل موضوع آب خوزستان خبر داد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه توئیتری خود نوشت: «با آقای اردکانیان وزیر نیرو و آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب و همچنین فرماندهان سپاه برای پیگیری بحران آب ⁧‫خوزستان‬⁩ صحبت کرده ام‌. گزارشی نیز برای دفتر رهبر انقلاب ارسال کرده ام.

‌مستمرا پیگیر این مسئله مهم هستم و در گزارش بعدی نتایج پیگیری ها را اعلام می‌کنم.»

ستاد اجرایی فرمان امام به مردم اهواز آب و دام اهدا کرد 


​محمد مخبر درجریان سفر به خوزستان و بازدید از برخی مناطق بحران‌زده این استان، اعلام کرد ستاد اجرایی فرمان امام برای حل مشکل تمام روستاهای دچار تنش آبی خوزستان و اجرای طرح‌های آبرسانی دراین روستاها اعتبار ویژه اختصاص می‌دهد.

به گزارش ایلنا، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام صبح امروز به همراه جمعی از مدیران و معاونان این مجموعه با سفر به خوزستان وحضور در برخی روستاها و مناطق بحران‌زده، ضمن بازدید با مردم این شهرستان‌ها و روستاها به گفتگو پرداخت.

محمد مخبر در حاشیه این سفر با اشاره به تصمیمات ستاد اجرایی فرمان امام برای حل سریع‌تر معضلات خوزستان گفت:در خوزستان ۷۰۲ روستا وجود دارد که با بحران و تنش آبی روبرو است. در روزهای اخیر تصمیم گرفته بودیم که مشکل آب ۴۷۱ روستا را با کمک آبفای استان حل کنیم.

وی افزود: امروز و درجریان بازدیدی که ازاین مناطق داشتم دیدم اوضاع واقعا برای مردم قابل تحمل نیست و تصمیم گرفتیم که برای حل مشکل تأمین آب تمام ۷۰۲ روستا ، ستاد اجرایی فرمان امام ورود کند و جمعا ۳۵۰ میلیارد تومان برای حل این مشکلات اعتبار با مشارکت آبفا اختصاص یابد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام مدت زمان با اشاره به زمان‌بر بودن اجرای این طرح‌ها گفت: تمام این طرح‌ها ظرف ۴-۵ ماه و نهایتا تا پایان سال به اجرا درمی‌آیند اما برای حل موقت مشکل مردم تصمیم گرفتیم که ۱۰۰ دستگاه تانکر آب و ۱۰۰ عدد منبع آب به این روستاهای دچار تنش آبی اعزام کنیم که تا این لحظه ۵۰ دستگاه تانکر مستقر شده‌اند.

مخبر خاطرنشان کرد: همچنین ستاد اجرایی فرمان امام برای کمک به دامدارانی که دراین بحران ، دام‌های سنگین خود رااز دست داده‌اند نیز دام سنگین اهدا خواهد کرد که جزئیات آن را پس از جلسه امروز با مقامات استان و اعلام دقیق آمار استانداری ، متعاقبا به اطلاع مردم خواهیم رساند.

 

نظر شما