شناسهٔ خبر: 48310988 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنگوی طالبان

تاکيد طالبان برگسترش روابط با کشور‌هاي همسايه افغانستان

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سخنگو و نماینده طالبان در قطر تصریح کرد؛ ما روابط خوبی با کشور‌های همسایه داریم و خواهان توسعه این روابط هستیم.
به گزارش آریا و به نقل از  شبکه المیادین؛ یکی از مقامات جنبش طالبان و نماینده این گروه در قطر گفت: ما روابط خوبی با کشور‌های همسایه داریم و خواهان توسعه این روابط هستیم.
 محمد نعیم در مصاحبه با این شبکه حضور نیرو‌های خارجی در افغانستان را مردود دانست و تاکید کرد گروه طالبان به دنبال برقراری روابط خوب و مثبت با کشور‌های همسایه است.
وی افزود: طالبان به دنبال برقراری روابط خوب و حسنه با همه کشور‌ها از جمله آمریکاست.
محمد نعیم درباره نحوه برخورد و تعامل طالبان با گروه‌های القاعده و داعش و افزایش نگرانی‌های منطقه‌ای از بازگشت این دو گروه با توجه به گسترش تسلط طالبان بر افغانستان گفت: این دو گروه (القاعده و داعش) درافغانستان حضور ندارند و گروه‌های اسلامی قادر به حل مشکلات امنیتی هستند.
نعیم درباره روابط گروه طالبان با آمریکا گفت: ما به دنبال داشتن روابط خوب و حسنه با همه کشور‌ها از جمله آمریکا هستیم و روابط خود را با همه کشور‌ها بر اساس اصول دین و منفعت ملی ما بنا می‌کنیم و به دنبال مداخله در امور دیگران نیستیم و نیز به دیگران اجازه نمی‌دهیم در امور ما دخالت کنند.
محمد نعیم درباره بیانیه آنکارا درمورد ادامه حضور نیرو‌های نظامی ترکیه برای محافظت از فرودگاه کابل اظهار داشت: حضور نیرو‌های خارجی در افغانستان تحت هرعنوان از جانب مردم ما مردود است و هرگونه حضور نظامی خارجی و غیر ملی در افغانستان به معنای اشغالگر و تداوم و گسترش اشغالگری کشور محسوب می‌شود و با حضور نظامی امنیتی خارجی‌ها در کشور به مانند اشغالگر برخورد می‌شود.
وی درباره روابط طالبان با چین گفت: چین همسایه ماست و ما به دنبال برقراری روابط خوب و حسنه با کشور‌های همجوار، منطقه و سراسر جهان هستیم.
محمد نعیم در پایان تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم روابط ما با کشوری بر ضد کشوردیگری باشد و ما روابط دیرینه با چین داریم و به کسی اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان ضد امنیت یا منافع هیچ کشور دیگری استفاده کند.
محمد نعیم وردک به صورت رسمی از سوی ذبیح الله مجاهد به عنوان سخنگوی دفتر سیاسی این گروه معرفی شد. نعیم وردک تفاوت‌های بسیاری با سهیل شاهین سخنگوی سابق دفتر سیاسی طالبان دارد. او برخلاف شاهین بیشتر به زبان عربی و پشتو مسلط است و به زبان انگلیسی تسلط کمتری دارد.
بر اساس خبری که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان منتشر کرد پس از این محمد نعیم وردک به عنوان سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به جای سهیل شاهین سخنگوی پیشین این دفتر از سوی رهبری طالبان تعیین و اکنون به صورت رسمی به کار آغاز کرده است.
محمد نعیم وردک از ولسوالی چک استان میدان وردک در مرکز افغانستان است.
او حدود چهل سال سن دارد و دروس ابتدایی را در روستای زادگاهش در وردک فراگرفت. نعیم وردک سپس راهی پیشاور در پاکستان شد و در مطالعات اسلامی (به زبان عربی) لیسانس گرفت. او تحصیلات عالی‌اش را در دانشگاه اسلامی اسلام آباد پایتخت پاکستان ادامه داد و تا درجه دکترا در سال 2010 پیش رفت.

نظر شما