شناسهٔ خبر: 48263325 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

من فقط یک معلم علاقه‌مند هستم

ژاله آموزگار به نام‌گذاری کوچه‌ای به نامش واکنش نشان داد

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه پنج خیابان تهران به نام بانوان شهیر ایرانی همچون؛ میمنت میرصادقی، توران میرهادی، نیمتاج سلماسی، ژاله آموزگار و مریم بهروزی نام‌گذاری می‌شود. ژاله آموزگار، عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی درباره تغییر نام کوچه بن‌بست «لادن» به «استاد دکتر ژاله آموزگار» گفت: «من یک آدم کاملا معمولی هستم؛ کار خارق‌العاده‌ای نکرده‌ام. همیشه یک معلم بودم و علاقه‌مند.

صاحب‌خبر -

 و کارهای کوچکی که انجام داده‌ام، بالاخره هر کسی می‌توانست انجام دهد. ولی گاهی خدا به آدم نظر لطفی دارد و من همه این‌ها را بر این می‌گذارم. من هیچ آدم فوق‌العاده‌ای نیستم و فقط در یک مسیر خوب قرار گرفتم. چون به غیر از من کسانی دیگر هم بوده‌اند، فکر می‌کنم حرکت جالبی است، لااقل برای اینکه به خانم‌ها هم شأنی بدهند. همیشه این کار مردانه بوده، شاید حتی در کشورهای دیگر هم همین‌طور بوده است. اهمیت دادن به خانم‌هایی که در هر زمینه‌ای کسی بودند و کاری کردند، حرکت بسیار خوبی است.»

وی درباره تغییر نام خیابان «عنصری» در منطقه ۱۱ تهران به نام «استاد توران میرهادی» نیز گفت: «خانم توران میرهادی را خیلی خوب می‌شناسم و بسیار برای‌شان احترام قائل هستم. خدمتی که ایشان انجام دادند، خدمت فرهنگی بزرگی است. با دیگر افراد این فهرست کمتر آشنایی دارم اما برای خانم میرهادی بسیار احترام قائل هستم و واقعا حق‌شان بود.»

ژاله آموزگار در ۱۲ آذر ۱۳۱۸ در خوی متولد شد. او که دکترای زبان‌های ایرانی و ادبیات مزدیسنی را از دانشگاه سوربن دریافت کرده، بیش از ۳۰ سال در دانشگاه تهران تدریس کرده‌ است. از آثار آموزگار می‌توان به اسطوره زندگی زردشت، زبان پهلوی ادبیات و دستور آن با همکاری احمد تفضلی و تاریخ اساطیری ایران اشاره کرد.

 

نظر شما