شناسهٔ خبر: 48226369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

حضور معاون سابق شورای امنیت در دیدار وزیر خارجه هند او را در صدر گمانه زنی ها قرار داده است

علی باقری در نزدیکی سی تیر‌

گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب کابینه دولت سیزدهم افزایش یافته است. یکی از گمانه‌هایی که طی روزهای گذشته بیشتر درباره آن سخن گفته شده، جایگاه وزارت امورخارجه است و این سوال که چه کسی قرار است جایگزین محمدجواد ظریف شود. حضور معاون اموربین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق‌بشر در دیدار رییس‌جمهوری منتخب با وزیر امورخارجه هند، اخبار درباره انتصاب احتمالی او به‌عنوان وزیر امورخارجه دولت آینده را تقویت کرد.

صاحب‌خبر -

سیدابراهیم رئیسی روز 31خرداد در اولین نشست خبری خود به‌عنوان رییس‌جمهوری منتخب کشورمان در پاسخ به یکی از سوال‌ها، پاسخی داد که برخی گمانه‌های ضعیف درباره احتمال حضور ظریف در دولت آینده را منتفی کرد. دراین‌باره، رئیسی در پاسخ به پرسش شبکه تلویزیونی« ان‌بی‌سی» آمریکا مبنی بر اینکه آیا برای موثر واقع شدن برجام باید همه تحریم‌های اعمالی ازسوی آمریکا ازجمله تحریم‌های دوران دونالد ترامپ برداشته شود؟ و آیا قصد دارید که تیم فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای را حفظ کنید، گفت: «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارش‌هایی را به من دادند و تیم سیاست خارجی من در حال بررسی این گزارش‌هاست». اینکه رئیسی در این نشست خبری رسما از «تیم سیاست خارجی من» سخن گفت، نشان می‌داد که برخلاف برخی شائبه‌ها و شایعه‌ها، دیگر نباید شاهد ادامه حضور محمدجواد ظریف به‌عنوان وزیر امورخارجه در دولت آینده باشیم و رئیسی فرد دیگری را برای تصدی این جایگاه زیر سر دارد. اما گزینه سیدابراهیم رئیسی برای سکانداری وزارت امورخارجه کیست؟  
در دیدار رییس‌جمهور منتخب کشورمان و وزیر امورخارجه هند که روز چهارشنبه 16تیرماه صورت گرفت، حضور علی باقری‌کنی، معاون امور بین‌الملل قوه‌قضاییه و دبیر ستاد حقوق‌بشر و نشستن او کنار ظریف، گمانه‌ها درباره انتصاب احتمالی او به‌عنوان وزیر امورخارجه دولت سیزدهم را تقویت کرد. علاوه بر این، شنیده‌ها حاکی از آن است که علی باقری‌کنی مدتی است در وزارت خارجه مستقر شده است؛ هرچند این استقرار نمی‌تواند به معنی انتصاب نهایی او به‌عنوان وزیر امورخارجه باشد اما بالاخره باقری‌کنی امروز یکی از گزینه‌هایی است که رسانه‌ها روی او برای جانشینی ظریف، حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. اما باقری‌کنی کیست و چه سابقه مدیریتی دارد؟ 
انتصاب به‌عنوان معاون بین‌الملل قوه‌قضاییه
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضاییه روز هشتم دی‌ماه سال1398، از انتصاب علی باقری‌کنی به‌عنوان معاون امور بین‌الملل قوه‌قضاییه و دبیر ستاد حقوق‌بشر خبر داد. انتصاب علی باقری به این منصب در قوه‌قضاییه در شرایطی اتفاق افتاد که هفته پیش از آن، ایالات‌متحده آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را وارد فاز تازه‌ای کرده بود و دو قاضی شناخته‌شده یعنی قاضی صلواتی و قاضی مقیسه را تحریم و فشارهای تازه‌ای را در حوزه حقوق‌بشر علیه ایران اعمال کرد. علی باقری‌کنی متولد1346 فرزند محمدباقر باقری‌کنی (برادر مرحوم محمدرضا مهدوی کنی، رییس پیشین دانشگاه امام صادق؟ع؟ و رییس سابق مجلس خبرگان رهبری) و دانش‌آموخته رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق؟ع؟ است که پیشینه تدریس اقتصاد در دانشگاه را نیز دارد. 

حضور در کنار سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای 
چهره علی باقری‌کنی بیشتر با همراهی او با سعید جلیلی در جریان مذاکرات هسته‌ای، شناخته شده است.  زمانی که سعید جلیلی معاونت اروپا و آمریکا وزارت امورخارجه را برعهده داشت، علی باقری‌کنی مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود و پس از سعید جلیلی، مدتی به‌عنوان معاون اروپای وزیر امورخارجه فعالیت کرد و پس از حضور جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، علی باقری به‌عنوان معاون او منصوب شد. گفتنی است در جریان مذاکرات هسته‌ای در زمان جلیلی، باقری از مذاکره‌کنندگان ارشد ایران بود.
پس‌ازآنکه در مهرماه سال1386 سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت شد، علی باقری‌کنی از وزارت خارجه رفت. در آن دوره‌ای که جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی شد، باقری‌کنی به مدت چند ماه معاون اروپای وزارت خارجه شد و بعد از مدتی و طی هماهنگی با سعید جلیلی در سال87 به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی رفت. تا اواخر شهریورماه92 یعنی تا زمانی که مسوولیت مذاکرات هسته‌ای از دبیرخانه شورای عالی امنیت به وزارت خارجه محول شد، علی باقری معاون سیاست امنیت بین‌الملل دبیرخانه باقی ماند. باقری‌کنی از 1386 تا 1392 خورشیدی در کنار سعید جلیلی در تیم هسته‌ای ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد حضور داشت اما تلاش‌های این تیم برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای به جایی نرسید. در دولت روحانی هم به‌سرعت از تیم هسته‌ای کنار رفت و نقدهایش درباره برجام را در شبکه افق سیما و وب‌سایت مدرسه کالک وابسته به بسیج دانشجویی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق؟ع؟ منتشر کرد و مقدمه‌ای هم بر نسخه فارسی کتاب خاطرات وندی‌شرمن، مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای نوشت.

رییس ستاد انتخاباتی جلیلی 
علی باقری‌کنی در سال1392 رییس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد. او پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات آن سال، در کنار سعید جلیلی به یکی از منتقدان جدی مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی بدل شد. او پس از توافق ژنو در1393 که پیش‌درآمد توافق برجام بود، در مجلس حضور یافت و محتوای مذاکرات و توافقات را نقد کرد. باقری‌کنی در مقاطع دیگری ازجمله حضور در برنامه‌های شبکه افق سیما در نقد عملکرد تیم سیاست خارجی دولت سخنانی را ابراز داشت. همانطورکه ذکر شد، علی باقری‌کنی روز هشتم دی 1398خورشیدی با حکم ابراهیم رئیسی به‌عنوان معاون اموربین‌الملل و رییس ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضاییه منصوب شد. ستاد حقوق‌بشر زیرمجموعه قوه‌قضاییه است که در 1384خورشیدی به پیشنهاد آیت‌الله محمود هاشمی‌شاهرودی، رییس سابق این قوه و با تصویب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری تاسیس شد. این ستاد در واقع نقش دستگاه دیپلماسی قوه قضاییه جمهوری اسلامی را بازی می‌کند و در مجامع جهانی به‌عنوان نماینده ایران در مجامع بین‌المللی پاسخ‌گوی اتهامات مربوط به نقض 
حقوق بشر در کشور است.

نظر شما