شناسهٔ خبر: 48200145 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

مواضع نظامی آمریکا در منطقه طی هفته‌جاری زیر فشار شدید حملات مقاومت قرار گرفته است

آغاز پایان داستان

گروه‌های مقاومت مدتی است مراکز جاسوسان صهیونیست در اقلیم کردستان را زیر آتش گرفته‌اند. سه‌شنبه هفته گذشته و درست همزمان با سفر یائیر لاپید، وزیرخارجه دولت جدید رژیم‌صهیونیستی به امارات، گروه‌های مقاومت با پهپادهای انتحاری به «مرکز عملیات و رصد موساد» در اربیل حمله کردند که باعث کشته‌شدن تعدادی از جاسوسان موساد در این مرکز شد.

صاحب‌خبر -

روزهای دشوار منطقه برای آمریکا فرارسیده است. در روزهای اخیر پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در کشورهای عراق و سوریه با ده‌ها راکت و پهپاد انتحاری موردهدف قرار گرفته‌اند. روز گذشته اما سنگین‌ترین روز از نظر شدت حملات علیه اشغالگران آمریکایی و دیگر اعضای ائتلاف غربی بود.

در اولین ساعات بامداد چهارشنبه رسانه‌های محلی عراق، خبر از حمله‌ای گسترده به مواضع آمریکا در شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق دادند. تصاویر و فیلم‌های منتشرشده از سوی ساکنان اربیل در شبکه‌های اجتماعی نشان از حجم بالای آسیب‌ها به تاسیسات آمریکا داشت؛ به‌گونه‌ای که آتش از بخش‌های مختلفی از این تاسیسات برخاسته بود.

«وین ماروتو»، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی مستقر در عراق که به بهانه مقابله با داعش تشکیل‌شده و در این کشور مستقر است، بامداد چهارشنبه مدعی شد این حمله تلفاتی در پی نداشته است. مارتو در توضیح درباره حمله به اربیل نوشت: «گزارش اولیه حاکی از آن است که ساعت 11:15 شب به وقت محلی، یک پایگاه آمریکایی در مجاورت فرودگاه اربیل هدف قرار گرفت. تاکنون گزارش‌های اولیه هیچ‌گونه مجروح، تلفات یا خرابی‌ای را ارائه نداده‌اند.»

شبکه العربیه عربستان نیز گزارش کرد به‌دنبال این حمله حریم هوایی بر فراز فرودگاه اربیل بسته شده و همچنین با تخلیه سریع مسافران از هواپیماها، تمامی چراغ‌های فرودگاه خاموش شده است. پایگاه نظامیان آمریکایی موسوم به الحریر در اراضی فرودگاه اربیل واقع شده و دقیقا کنار این فرودگاه قرار دارد.

مواضع نیروهای آمریکایی در اقلیم کردستان عراق، پیش از این نیز مورد حمله قرار گرفته بود، اما آخرین حمله به این شهر از شدت بالاتری نسبت به حملات پیشین برخوردار است. آنگونه که منابع دوطرف تایید کرده‌اند در این حمله که در آخرین دقایق روز سه‌شنبه 15 تیر انجام گرفته است، 20 راکت و 3 پهپاد انتحاری به‌کار گرفته شده‌اند. مقامات آمریکایی می‌گویند یک پهپاد را پیش از برخورد به هدف با سامانه‌های پدافند هوایی ساقط کرده‌اند و لاشه این پهپاد با سقوط در اطراف پایگاه باعث بروز آتش‌سوزی شده است. واشنگتن مدعی است در حمله به اربیل، تنها همان یک پهپاد حضور داشته است؛ موضوعی که با گفته‌های گروه‌های مقاومت و حجم سنگین حمله ناسازگار است. آنچه پس از حمله رخ داده، گویای آن است که شدت تهاجم از آنچه آمریکایی‌ها ترسیم کرده‌اند، بیشتر بوده است. چه اینکه در بامداد چهارشنبه نیروهای آمریکا و اقلیم کردستان عراق، محدودیت‌ها و اقدامات زیادی را اعمال کردند که پیش از این در حملات گذشته انجام نداده بودند.

در پی این حمله در اقدامی کم‌سابقه پروازهای فرودگاه اربیل متوقف‌شده و در اقدامی عجیب‌تر منع آمدوشد در این شهر به اجرا درآمد. همچنین در همان ساعت حمله به پایگاه الحریر، آژیرهای خطر کنسولگری آمریکا در اربیل نیز به‌صدا درآمد که احتمال حمله همزمان به این دو هدف آمریکایی را تقویت می‌کند. این درحالی است که حملات پیشین تنها یکی از این دو موضع را شامل می‌شد.

در این حمله تعداد موشک‌های به‌کار گرفته شده نیز بیش از گذشته بودند. درحالی‌که در حملات معمول به پایگاه‌های آمریکایی تنها از 3 یا 4 راکت استفاده می‌شود. در حمله اخیر به اربیل 20 راکت به‌سمت پایگاه الحریر شلیک شد. در حملاتی که با 3 یا 4 راکت انجام می‌شد، قصد شلیک‌کنندگان یا تنها برهم‌زدن آرامش روانی نیروهای آمریکایی است و یا آنکه این راکت‌ها وظیفه مشغول‌سازی سامانه‌های پدافند کوتاه برد C-RAM را برعهده دارند، اما در جدیدترین حمله که با 20 راکت صورت گرفت، گروه‌های مقاومت احتمالا با استفاده از این تعداد راکت قصد داشته‌اند پیامی به طرف مقابل بدهند با این مضمون که دور جدید حملات‌شان پرحجم‌تر از گذشته خواهد بود.

گفته می‌شود 3 پهپاد انتحاری شرکت‌کننده در این حمله نیز وظیفه داشته‌اند تعدادی از تاسیسات مهم پایگاه را منهدم کنند و در انجام ماموریت‌شان موفق بوده‌اند. گروه‌های مقاومت می‌گویند این پهپادها با اصابت به محل استقرار ماموران صهیونیست تعدادی از این افراد را به هلاکت رسانده‌اند. ماموران نهادهای امنیتی رژیم‌صهیونیستی مانند موساد معمولا با پوشش آمریکا در عراق فعالیت می‌کنند؛ آنها با ساکن‌شدن در داخل و یا نزدیکی پایگاه‌های آمریکایی تلاش دارند از چتر امنیتی این پایگاه‌ها بهره ببرند.

با این وجود گروه‌های مقاومت مدتی است مراکز جاسوسان صهیونیست در اقلیم کردستان را زیر آتش گرفته‌اند. سه‌شنبه هفته گذشته و درست همزمان با سفر یائیر لاپید، وزیرخارجه دولت جدید رژیم‌صهیونیستی به امارات، گروه‌های مقاومت با پهپادهای انتحاری به «مرکز عملیات و رصد موساد» در اربیل حمله کردند که باعث کشته‌شدن تعدادی از جاسوسان موساد در این مرکز شد. برخی منابع می‌گویند این مرکز در هتلی در شهر اربیل قرار داشته است. صهیونیست‌ها در پوشش سرمایه‌گذاری تاسیساتی برای شنود و استقرار جاسوسان‌شان ایجاد کرده‌اند که هتل‌ها و مجتمع‌های ساختمانی از جمله این تاسیسات هستند. گروه‌های مقاومت روز گذشته در پیامی معنادار اعلام کردند: «به هتل‌های اربیل که شامل تجزیه‌طلبان، دلالان، بعثی‌ها و داعش است  می‌گوییم، ما به شما خواهیم رسید حتی اگر در آغوش بارزانی باشید.» اولین حمله اعلام‌شده به جاسوسان صهیونیست که نقطه آغاز هدف‌گیری آنها بود به عملیات کماندویی 24 فروردین بازمی‌گردد که در آن نیروهایی ناشناس به یک ساختمان در حومه فرودگاه اربیل حمله کرده و در کمربند امنیتی نیروهای آمریکایی در پایگاه الحریر، موفق به کشته‌شدن اغلب 24 ساکن این ساختمان شدند. در حمله روز گذشته به اربیل نیز دست‌کم 2 صهیونیست کشته شده‌اند، اگرچه اطلاعات منتشرشده از منابع آگاه عراقی، حاکی از تلفات دیگر نیروهای حاضر در این پایگاه نیز می‌شود.

با این حال آمریکایی‌ها مدعی هستند این حمله سنگین هیچ تلفات مادی و جانی‌ای نداشته است. این درحالی است که شواهد با توجه به‌شدت محدودیت‌ها و حجم حمله چیز دیگری را نشان می‌دهد. واحد اطلاعات سرایا اولیاء الدم که مسئولیت حمله اخیر به اربیل را برعهده گرفته است، در بیانیه‌ای آمریکا را تهدید کرده که به تلفاتش اذعان کند. در بیانیه این گروه آمده است: ‌ «چنانچه دشمن به تلفاتش اعتراف نکند، ما تعداد صهیونیست‌هایی را که در عملیات امشب در اربیل کشته شدند، به آنها اطلاع خواهیم داد.» واحد اطلاعات سرایا اولیاء الدم، در بیانیه‌ دیگری درباره دلیل این حمله آورده است: «پیش از این، به شما هشدار دادیم که درصورت تاخیر مجدد در پرواز هواپیماهایتان، مجبور خواهیم شد از روش‌های دیگری برای هدف قراردادن شما در دل پایگاه‌های اشغالیتان استفاده کنیم.» بر اساس گزارش کانال تلگرامی صابرین نیوز، در ادامه بیانیه مذکور آمده است: «بگذارید هواپیماهایتان مجددا به پرواز درآیند تا آنچه امشب انجام دادیم، دوباره انجام ندهیم. ما با مردم سربلندمان عهد بستیم که شما را در آسمان جزغاله کنیم.» تهدید برای سرنگونی جنگنده‌های آمریکایی به چند هفته پیش بازمی‌گردد. گروه‌های مقاومت عراق پس از حمله پنجم تیرماه جنگنده‌های آمریکایی به مواضع نظامیان عراقی در مرز سوریه که به شهادت 4 نیروی حشدالشعبی منجر شد، اعلام کردند از این پس جنگنده‌های آمریکایی را بر فراز عراق سرنگون خواهند کرد. این نیروها می‌گویند آمریکا پس از این تهدید به‌شدت از پروازهای خود بر فراز عراق کاسته است. با این حال منابع نزدیک به آمریکا چنین موضوعی را رد کرده‌اند.

گروه‌های مقاومت عراق می‌گویند درصورت پاسخ آمریکا به حملات‌شان، پایگاه‌های این کشور را در عربستان سعودی، امارات، کویت و دیگر نواحی موردهدف قرار خواهند داد. این مساله با توجه به مشخص‌بودن تسلیح گروه‌های مقاومت به پهپادهای انتحاری دوربرد، امری امکان‌پذیر است. پیش‌تر در روز چهارم بهمن‌ماه 1399‌، گروه‌های مقاومت عراقی با استفاده از 3 پهپاد انتحاری به ریاض، پایتخت عربستان حمله کرده و اماکنی مانند کاخ یمامه متعلق به پادشاه سعودی را مورد هدف قرار دادند؛ حمله‌ای که پاسخی به بمب‌گذاری تروریست‌های عربستانی در دوم بهمن 1399 بود که منجر به شهادت 28 تن و زخمی‌شدن 73 نفر دیگر در بغداد شد.

دیگر حملات روز چهارشنبه

حملات روز چهارشنبه برای آمریکایی‌ها تنها به عراق و به شمال این کشور خلاصه نشد. در ظهر چهارشنبه تقریبا به‌طور همزمان پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق و پایگاه العمر در شرق سوریه، مورد حمله قرار گرفتند.

سخنگوی نیروهای آمریکایی پس از این حمله گفت: «ساعت 12:30 به وقت محلی، پایگاه هوایی عین‌الاسد با ۱۴ راکت هدف قرار گرفت. این راکت به داخل پایگاه اصابت کرده و اقدامات امنیتی از سوی نیروها فعال شده است. گزارش‌های اولیه از زخمی‌شدن سه‌نفر حکایت دارد. درحال ارزیابی خسارات و تلفات هستیم.» این سخنگو در توئیتی دیگر، تعداد زخمی‌ها را تنها دو تن اعلام کرد. با این حال منابع نزدیک به مقاومت از زخمی‌شدن دست‌کم 5 تن در این حمله خبر داده‌اند.

درحالی‌که برخی رسانه‌های مقاومت تعداد راکت‌های شلیک‌شده را 20 عدد دانسته بودند، لواء ثار المهندس (تیپ خونخواهی شهید ابومهدی المهندس) ضمن برعهده گرفتن این حمله، تعداد راکت‌ها را عدد بالاتری عنوان کرده و اعلام کرد: «رزمندگان ما با ۳۰ راکت موفق به هدف قراردادن عین‌الاسد که اشغالگران آمریکایی در آن قرار دارند، شده‌اند. این حمله راکتی در ساعت 12:33 رخ داده و هدف به‌دقت مورد اصابت قرار گرفته است. ما مجددا خطاب به اشغالگران می‌گوییم که ما شما را به خروج از اراضی‌مان به شکل شکست‌خورده مجبور خواهیم کرد.»

یک منبع امنیتی عراقی به سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق اطلاع داده است نیروهای آمریکایی منطقه الموسسه در البغدادی از توابع شهرستان هیت، در غرب را محل شلیک راکت‌ها تشخیص داده و با راکت به این منطقه حمله کرده‌اند. منابع محلی از آتش‌گرفتن چهار منزل در این منطقه به‌دلیل حمله آمریکا خبر داده‌اند. تصاویر منتشرشده نیز حاکی از آسیب به اموال عمومی و احشام ساکنان این ناحیه است.

کانال تحولات جهان اسلام می‌گوید این حمله نهمین تهاجم گروه‌های مقاومت عراق به مواضع آمریکا در پایگاه عین‌الاسد است. در حمله قبلی که در تاریخ ۱۴ تیر سال‌جاری صورت گرفت، ۸ فروند راکت ۱۰۷ میلیمتری به‌سمت این پایگاه شلیک شد.

همزمان با حمله به عین‌الاسد در غرب عراق، اندکی آن طرف‌تر از این منطقه، پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه نیز موردحمله قرار گرفت. پایگاه نفتی العمر برای دومین‌بار در هفته اخیر و سومین مرتبه در تیرماه شاهد حمله گروه‌های مقاومت بود. نخستین حمله در روز هفتم تیرماه با شلیک راکت انجام شد که پاسخی فوری به حمله نیروهای آمریکایی در بامداد همان روز به مواضع حشدالشعبی بود. روز دوشنبه 14 تیرماه نیز این پایگاه شاهد حمله راکتی بود. اما روز گذشته سومین حمله با استفاده از پهپاد انجام شد که نشان می‌دهد در جریان این تهاجم تلاش ‌شده هدفی خاص با دقت بالا منهدم شود. نیروهای دموکراتیک کرد سوری که شبه‌نظامیان موردحمایت آمریکا در شرق سوریه هستند، این حمله را تایید کرده‌اند. «فرهاد شامی»، مدیر مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای دموکراتیک کرد سوری با تایید این حمله ادعاکرده نیروهای دموکراتیک حمله مذکور را دفع کرده‌اند، با این حال او درباره ادعای عجیب خود توضیح بیشتری نداده است.

  تشدید فشارها برای خروج آمریکا از منطقه

از ابتدای سال میلادی تاکنون بیش از ۴۵ حمله علیه پایگاه‌ها، مراکز دیپلماتیک و کاروان‌های تدارکاتی آمریکا در عراق توسط گروه‌های مقاومت این کشور انجام شده است. روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نیز روز گذشته در مطلبی که به بهانه حملات اخیر علیه آمریکا نوشته شده بود اعلام کرد از ماه ژانویه تاکنون 10 حمله با پهپاد و 55 حمله دیگر با استفاده از موشک و مابقی تسلیحات علیه آمریکایی‌ها در عراق و سوریه انجام شده است.

نکته مهمی که این روزنامه به آن اشاره می‌کند، تحولی است که در حملات پیاپی سه روز هفته جاری که از دوشنبه آغاز شده، رخ داده است. به نوشته جروزالم پست این تحول انجام حملات هماهنگ علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در هفته جاری است. این موضوع اصلی‌ترین و محوری‌ترین تحول صورت‌گرفته در درگیری‌های اخیر است که به نظر می‌رسد به‌عنوان یک شیوه جدید به نحوه تعامل با استقرار نظامی آمریکا در منطقه تبدیل شده است. تا پیش از این اگر نیروهای مقاومت به شکلی جداگانه ارتش آمریکا را هدف قرار می‌دادند، حالا در نواحی مختلف عراق و سوریه چنین حملاتی به شکلی هماهنگ صورت پذیرفته و مواضع واشنگتن در محدوده‌ای وسیع تحت‌فشار قرار گرفته است.

 همزمان نیز گروه‌های مقاومت عراقی گفته‌اند درصورت پاسخ آمریکا مواضع این کشور را در دیگر نواحی غرب آسیا مانند عربستان و امارات هدف خواهند گرفت. در سوی دیگر «علی حمودالموشکی» معاون رئیس ستاد نیروهای مسلح یمن نیز اعلام کرده فرمانده اصلی جنگ در استان بیضا آمریکاست و این کشور است که عناصر القاعده، جبهه النصره و داعش را از همه مناطق جهان به بیضا آورده تا مجری طرح‌های واشنگتن باشند. گرچه یمن پیش‌تر نیز آمریکا را به دخالت مستقیم در درگیری‌های این کشو متهم کرده بود اما یک جمله ثابت در دو زمان الزاما یک معنا نمی‌دهند. شاید درصورت ادامه دخالت‌های آمریکا در یمن، این کشور مواضع و منافع واشنگتن در شمال و شاخ آفریقا را نیز زیر آتش قرار دهد. مقاومت اعلام کرده به آمریکا همانند خود وی پاسخ می‌دهد؛ بر این اساس می‌توان گفت اگر دولت صنعا، واشنگتن را به دخالت مستقیم اما مخفی در جنگ یمن متهم کرده است، پس می‌توان متصور بود این کشور به شکلی مستقیم اما مخفی مواضع و منافع آمریکا را در آفریقا تحت‌فشار قرار دهد. اوضاع برای آمریکا در منطقه به‌شدت بغرنج شده است. غرب آسیا به دلیل گسترش نیروهای مقاومت در گستره آن به شکل منطقه‌ای درآمده که پر از تارهای عنکبوت است و یک اشتباه می‌تواند با گیرانداختن پای آمریکا را به درون یک درگیری منطقه‌ای وحشتناک بکشاند. ورود به جنگ با گروه‌های مقاومت عراقی، سوری یا یمنی حتی اگر جداگانه باشند از این پس می‌تواند با پاسخ هماهنگ اضلاع مقاومت کل دستگاه نظامی آمریکا در منطقه را تحت‌فشار بی‌سابقه‌ای قرار داده و جنگی منطقه‌ای به واشنگتن تحمیل کند. اگر آمریکا در دو جنگ عراق و افغانستان به‌عنوان دو عنصر ضعیف منطقه‌ای در ابتدای قرن بیست‌ویکم حمله کرده و شکست خورده است چگونه می‌توان متصور بود کاخ سفید از جنگ منطقه‌ای پیش رو با دست پر بیرون آید. در نبرد آتی گستره جنگ کشورهای مقاومت، محدوده آتش آن غرب آسیا و مناطق مجاور آن مانند شمال و شاخ آفریقا و گروه‌های مشارکت‌کننده در آن نیز گروه‌های مقاومت محلی‌ خواهند بود؛ گروه‌هایی که ضمن برخورداری از نفرات و تجهیزات لازم از مخفی‌کاری مناسبی برخوردارند.

نظر شما