شناسهٔ خبر: 48196417 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

خدمات رسانی ما تحت تاثیر قطعی برق است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بخش کوچکی از خاموشی‌های این روز‌ها به استخراج رمزارز‌ها مربوط است، تصریح کرد: خدمات رسانی ما هم تحت تاثیر قطعی برق است.
به گزارش آریا؛ آقای محمدرضا آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه هیات دولت در حضور خبرنگاران افزود: بسیاری از زیرساخت‌های سایت‌های ارتباطی و بسیاری از زیرساخت‌های کشور وابسته به برق است و اگر مدرسه هم باز بود بدون برق امکان ارائه برخی امکانات از طرف معلمان وجود نداشت.
وی گفت: در شرایط کرونا وابستگی به شبکه ارتباطی بیشتر است و قطع برق باعث می‌شود سایت‌ها توان ارسال و دریافت علایم را از دست بدهند و این سایت‌ها دارای استاندارد هستند و در حد دو ساعت بایستی ظرفیت باتری داشته باشند که در صورت قطع برق بتوانند تا دو ساعت خدمات را ارائه دهند.
وزیر ارتباطات افزود: در برخی از نقاط کشور متأسفانه باتری‌های این سایت‌ها مورد سرقت قرار گرفته و در برخی از نقاط اپراتور‌ها خوب رسیدگی نکرده بودند و در این مدت باتری‌ها فاسد شده بودند و نمی‌شد از آن‌ها استفاده کرد، در زمان سیل هم با قطعی برق مواجه بودیم و در زلزله هم بعضی اوقات شبکه ارتباطی برق قطع می‌شد.
آذری جهرمی گفت: در بحث پدافند غیرعامل برنامه جدی برای بازبینی باتری‌های اپراتور‌ها داریم؛ تعداد سایت‌ها زیاد است و فقط در شهر تهران 7000 سایت مخابراتی وجود دارد که این برنامه اجرا شده و باتری بسیاری از سایت‌ها نوسازی شده است.
وی افزود: البته نمی‌توان به صورت قاطع گفت همه سایت‌های مخابراتی کشور امروز بدون مشکل باتری هستند؛ بعضی از آن‌ها همچنان با مشکل مواجه هستند.
در برخی از استان‌های محروم کشور که سرقت از سایت‌ها بیشتر بوده است این مشکل را دارند و البته به صورت مداوم اپراتور‌ها به آن‌ها رسیدگی کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برخی زمان‌ها قطع برق بیش از 2 ساعت است و این‌ها دیگر توان ادامه دادن ندارند و فاصله بین قطع برق هم آنقدر نیست که این باتری شارژ شود؛ بنابراین برق می‌آید و باتری به حداکثر شارژ خود نمی‌رسد و با قطع مجدد برق سریع سایت خاموش می‌شود؛ به این 2 دلیل در هر صورت تحت تاثیر قطعی برق هستیم.
وی افزود: برای سایت‌های اصلی تلاش کردیم ژنراتور بگذاریم و سایت‌هایی که به سایت‌های دیگر وابسته اند؛ دستورالعمل مفصلی از دو تا سه ماه پیش در اپراتور‌ها بوده که لحاظ کرده‌اند.
آذری جهرمی گفت: می‌توانست دامنه اتفاقات خیلی شدیدتر باشد، ولی با تلاش‌هایی که کردند کمتر شده است و می‌دانیم فصل امتحانات دانشجویان و دانش آموزان است و برای کلاس‌های فوق برنامه در مدارس نیاز به ارتباطات دارند و خیلی‌ها مسائل زندگی شان به فضای مجازی وابسته است.
آذری جهرمی گفت: همه تلاشمان را کرده‌ایم و در ادامه خواهیم کرد؛ ضمن اینکه از اختلالات به وجود آمده از مردم عذرخواهی کردیم، البته این عذرخواهی به تنهایی انجام نگرفته و تلاش‌هایی برای برطرف شدن مشکل شده و کمیته مستقر در وزارت ارتباطات در حال پیگیری است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بعد از تصویب دولت با آقای دکتر اردکانیان حدود دو ماه پیش جلسه‌ای مشترک داشتیم در رابطه با این که با مزارع غیرقانونی استخراج رمز ارز برخورد شود.
وی اعلام کرد: با شیوه‌های مختلف مانند پردازش اطلاعات و استفاده از هوش مصنوعی، مصرف کنتور‌ها و میزان مصرف مشترکین و درون یابی و برون یابی اطلاعاتی که موجود بود در یک کار مشترک با وزارت نیرو 13000 مزرعه کوچک و بزرگ استخراج رمز ارز را در کشور شناسایی کردیم.
آذری جهرمی گفت: دقت کار تا حدود 95% بود و آن‌هایی را که مطمئن بودیم بالای 99 درصد حتماً مزرعه استخراج رمز ارز هستند و حدود 2 هزار مورد را در مرحله اول به مراجع امنیتی معرفی کردیم. روی 300 تا از این‌ها اقدام شده است که کلان بود و از 2000 تا با 300 مزرعه برخورد و جمع آوری شده و بقیه نیز در حال انجام است.
وزیر ارتباطات افزود: آن چیزی که دیروز گزارش کردم 580 مگاوات مزرعه غیرمجاز رمز ارز از مدار خارج شده است و مجاز‌ها هم از مدار خارج شده است.
وی گفت: پیش بینی مجموع مصرف مزارع رمز ارز 2000 مگاوات بوده است که الان پیش بینی می‌شود هزار تا از مدار خارج شده است و هزار تا دیگر همچنان فعالند. امروز در دولت صحبت صحبت شد که یک مقدار مجموعه‌های امنیتی که مسئول برخورد با این پدیده هستند تسریع کنند و ما هم به آن‌ها کمک می‌کنیم.
آذری جهرمی افزود: من هم امروز بعد از ظهر سری به مرکز دیسپاچینگ ملی خواهم زد تا به همه همکارانمان در وزارت نیرو خداقوت بگویم، ولی واقعیت این است که از خاموشی‌های این روز‌ها بخش کوچکی به رمز ارز‌ها اختصاص دارد و آن بخش کوچکی که می‌گوییم مثلاً اگر می‌شود هزار مگاوات معادل نصف مصرف غرب تهران است. منظور از غرب تهران از جنت آباد تا طالقان است یعنی استان البرز را شامل می‌شود، بنابراین عدد قابل توجهی است.
وی گفت: باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا به مدار برگردد تا استفاده غیر قانونی نشود. اما در باب شناسایی این 13 هزار مزرعه با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی همه شناسایی و معرفی شده‌اند و سراغ تک تک شان خواهیم رفت.
وزیر ارتباطات افزود: شناسایی ما بر اساس اشتراک است. اینکه بهره بردار چه کسی است؛ ممکن است فرد دیگری باشد؛ کنتور‌های برقی و نشانی‌ها ممکن است به نام یک نفر باشد، اما فرد دیگری آمده باشد و این کار را انجام داده باشد. در آن بخشی که دستگاه امنیت قرار است کار کند؛ این است که در آن آدرس متوجه شود کدام بهره برداری چه نوع کار غیرقانونی انجام داده است؟ آن هم چرخه‌ای است که دستگاه‌های امنیتی و قضایی اگر صلاح دیدند لیست شان را بعد‌ها منتشر کنند که اتفاقاً کار خوبی است.
وی گفت: چنین گزارشی نداریم که در شرایط عادی بدون قطع برق شبکه دارای اختلال باشد؛ واقعاً قطعی برق روی شبکه ما تاثیر می‌گذارد؛ روز برگزاری کنکور موضوع قطعی برق نبود و مربوط به حوزه امتحانی بود که در آن اتفاقاتی افتاده بود.
وی درباره شبکه ملی اطلاعات هم گفت: اگر موضوع دولت الکترونیک است گزارش پیشرفت 20 پروژه اولویت دار دولت الکترونیک روی سایت سازمان فناوری اطلاعات بصورت شفاف هست و لحظه به لحظه گزارش می‌شود.

نظر شما