شناسهٔ خبر: 48196400 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

دولت بایدن به دنبال بازبینی سیاست تحریم‌های اقتصادی است/ مذاکرات وین احتمالا در دولت فعلی ایران به نتیجه برسد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-وال استریت جورنال مدعی شد دولت بایدن قصد دارد سیاست تحریم‌های اقتصادی را از جمله علیه ایران بازبینی کند.
به گزارش خبرگزاری آریا،روزنامه وال استریت جورنال مدعی شد دولت جو بایدن در حال بازبینی استفاده از اهرم تحریم‌های اقتصادی علیه کشورها، در راستای هماهنگی بیشتر با شرکای خود به جای اتخاذ رویکرد یکجانبه و جلوگیری از خسارت‌های اقتصادی است.
این روزنامه از قول یک مقام آمریکایی گزارش داده است که سند اجرایی بازبینی شده سیاست تحریم‌های آمریکا تقریبا تکمیل شده است و انتظار می‌رود تا پایان تابستان امسال رونمایی شود.
اگرچه جزئیات بازبینی سیاست تحریم‌ها هنوز نامشخص است اما دولت جو بایدن در هفته‌های اخیر در راستای کاهش تحریم‌ها تلاش‌هایی انجام داده است.
آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به‌صورت گسترده‌ از اهرم تحریم‌ها برای پیشبرد منافع و سیاست‌های خود، بویژه در قبال ایران، چین، ونزوئلا و کره شمالی استفاده کرد.
وال استریت جورنال گزارش داده است که سیاست‌های جدید تحریمی توسط مقامات سابق و کنونی دولت آمریکا در نشست با نمایندگان کنگره تبیین می‌شود و سیاست جدید به نحو چشمگیری از رویکرد دولت ترامپ در استفاده از فشار اقتصادی مقابل دشمنان آمریکا فاصله دارد.
سیاست فشار اقتصادی علیه ایران و ونزوئلا باعث کوچک‌تر شدن اقتصاد این کشورها شد و ارتباط کره شمالی با نهادهای مالی و تجاری بین‌المللی را قطع کرد، اما این تنها یک موفقیت «کوتاه‌مدت» است.
ایران طی دو سال گذشته به‌صورت تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده است که دلیل اصلی آن نیز اعمال تحریم‌های آمریکا محسوب می‌شود. دولت بایدن طی ماه‌های گذشته خواستار احیای برجام شدهاست. و گفته است که اگر ایران به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، آماده لغو تحریم‌هاست.
وال استریت جورنال می‌نویسد سیاست فشار حداکثری روی زندگی میلیون‌ها شهروند کشورهای تحریم شده تاثیر گذاشته است و لذا دولت بایدن می‌خواهد از اهرم‌هایی دقیق، سودمند و کارا استفاده کند که در هماهنگی با دیگر شرکا باشد.
آمریکا طی چند هفته گذشته چند شرکت و شهروند ایرانی را از لیست تحریم‌ها خارج کرده است. با این‌حال، تغییر در سیاست خارجی آمریکا، از جمله مذاکرات برجام انتقادهایی علیه دولت بایدن بر انگیخته است و مخالفان می‌گویند که دولت جدید آمریکا در صدد است تمام دستاوردهای فشار حداکثری علیه ایران را بر باد دهد.

غریب آبادى: به‌زودی اولین صفحه سوخت سیلیساید در ایران ساخته می‌شود
نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد که برنامه سازمان انرژی اتمی ایران برای تولید صفحه سوخت سیلیساید جهت استفاده در رآکتور تهران 9 روز قبل به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شده است.
کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین سه‌شنبه شب از تولید قریب‌الوقوع اولین صفحه سوخت سیلیساید در ایران خبر داد.
غریب‌آبادی در این خصوص اظهار داشت: برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، 9 روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد.
وی توضیح داد: سوخت سیلیساید، نوعی مدرن از سوخت هسته ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست.
این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: فعالیت تحقیق و توسعه در این خصوص با اورانیوم طبیعی حدود سه ماه قبل شروع شده بود.
غریب‌آبادی افزود: در فرایند جدید، یک صفحه سوخت جدید با استفاده از اورانیوم غنی شده 20 درصد تولید می شود.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خاطرنشان کرد: این اقدام که کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها را به طور قابل توجهی ارتقاء خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هسته ای تبدیل می کند.

واکنش تروئیکای اروپا به تصمیم جدید ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی شده 20 درصد
سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای به تصمیم جدید ایران برای ساخت اورانیوم فلزی غنی‌شده تا 20 درصد واکنش نشان دادند
سه کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه‌ای از تصمیم جدید ایران برای ساخت اورانیوم فلزی غنی‌شده تا 20 درصد ابراز نگرانی کردند.
سه کشور اروپایی در واکنش به این تصمیم ایران بیانیه مشترکی صادر کرده و گفته‌اند: «ما، وزیران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده مراتب نگرانی شدید خود را از جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تأیید می‌کند ایران گام‌هایی برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده برداشته، ابراز می‌داریم.»
خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده بود ایران قصد دارد به تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا سطح 20 درصد بپردازد.


ایران قصد دارد از اورانیوم 20 درصدی تولید داخل برای تأمین سوخت رآکتور تهران استفاده کند
رسانه‌های غربی به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دادند که ایران تصمیم دارد از اورانیوم 20 درصدی تولید شده در مراکز هسته‌ای خود برای تأمین سوخت مورد نیاز رأکتور تحقیقاتی تهران استفاده کند.
برخی رسانه‌های غربی از جمله رویترز و وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه به نقل از منابع خبری خود اعلام کردند که رافائل ماریانو گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز طی گزارشی به شورای حکام آژانس اطلاع داده است که ایران می‌خواهد با استفاده از اورانیوم 20 درصدی تولید داخل اقدام به تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران کند.
لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت ژورنال در اروپا، طی پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «ایران به آژانس اطلاع داده است که اورانیوم غنی‌شده تا سطح 20 درصد به آزمایشگاه تحقیق و توسعه کارخانه تولید سوخته هسته‌ای اصفهان منتقل و در آنجا تبدیل به UF4 و سپس اورانیوم فلزی با غنای 20 درصد می‌شود و سپس برای تولید سوخت مورد نیاز رأکتور تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

ادعای مقام صهیونیست: مذاکرات وین احتمالا در دولت فعلی ایران به نتیجه برسد
یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده است که مذاکرات وین درباره احیای برجام احتمالاً تا قبل از پایان دولت فعلی جمهوری اسلامی ایران به نتیجه می‌رسد.
یکی از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی مدعی شده که احتمال می‌رود مذاکرات «وین» درباره احیای برجام قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌ «حسن روحانی» به نتیجه برسد.
طبق گزارش روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، یکی از مقام‌هار ارشد اسرائیل روز گذشته (سه‌شنبه) مدعی شده است که بازگشت ایالات متحده به برجام یک واقعیت مسلم است.
آن طور که این روزنامه گزارش کرده است، این منبع صهیونیست گفته است که واشنگتن احتمالاً حتی قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری روحانی، به خوبی توافق هسته‌ای ایران را امضا خواهد کرد.
این منبع که نامی از وی فاش نشده است، ادامه داد، حتی اگر قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری روحانی، توافقی در خصوص احیای برجام حاصل نشود، مذاکرات وین ادامه خواهد داشت و ایالات متحده برای جلب نظر رئیسی به تلاش خود ادامه می‌دهد.
این منبع صهیونیستی ادامه داد که توافق در خصوص احیای برجام در دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» به دلیل مواضع وی ساده‌تر خواهد بود.
اظهارات این مقام صهیونیستی در حالی مطرح شده است که کابینه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن، تلاش‌های این رژیم برای مانع‌تراشی در مذاکرات وین را افزایش داده است و اخیراً دیدارهایی بین برخی مقام‌های رژیم صهیونیستی با مقام‌های دولت بایدن و همچنین مقام‌های کشورهای عضو برجام از جمله آلمان به منظور جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای ایران صورت گرفته است.
روزنامه یدیعوت آحارونوت همچنین گزارش کرد که این مقام صهیونیست همچنین در اظهارنظرات خود را به دلیل بررسی دقیق مسئله ایران و خودداری از مطرح کردن اظهارات عجولانه و شتاب‌زده تحسین کرده است.
چندی پیش نیز وبگاه «اکسیوس» مدعی شد که رویکرد بنت با رویکرد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در قبال نحوه متقاعد کردن آمریکا برای مقابله با ایران تغییر کرده و برپایه دیپلماسی است.
در این گزارش این‌گونه نوشته شده بود که در دوران نخست‌وزیری نتانیاهو، اسرائیل با دولت بایدن در خصوص برجام وارد تعامل نمی‌شد مگر آن که به شدت با آن مخالفت می‌کرد و تأکید می‌کرد که به هیچ عنوان متعهد به این توافق نخواهد بود.
با این حال در بخش‌هایی از این گزارش درباره تلاش‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران نوشت که علی‌رغم آن که نفتالی بنت و کابینه وی نیز با توافق هسته‌ای ایران مخالف هستند اما تلاش می‌کنند با ایالات متحده در خصوص این موضوع تعامل کنند.
تلاش صهیونیست‌ها برای اخلال در روند مذاکرات برجامی در شرایطی است که دولت «جو بایدن» که حمایت خود را از کابینه جدید رژیم صهیونیستی اعلام کرده، مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

واکنش نماینده روسیه به اقدامات جدید هسته ای ایران
نماینده دائم روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین، در پیامی توئیتری به گزارش اخیر آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی نسبت به نیست ایران در تولید اورانیوم فلزی با غنای 20 درصد را آغاز کند، واکنش نشان داد.
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین، در صفحه توییتری خود درباره گزارش اخیر آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی از ایران نوشت: آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی گزارش داده است که ایران به سمت تولید فلز اورانیوم با غنای 20 درصد حرکت می‌ کند. ایالات متحده به نوبه خود سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ را حفظ کرده است. تنها راه برون رفت از این چرخه معیوب، از سرگیری بدون تأخیر مذاکرات وین و احیای کامل برجام است.
ساعتی پیش رسانه‌ های غربی گزارش دادند که ایران رسماً آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی را از تصمیم خود مبنی بر استفاده از اورانیوم 20 درصدی تولید داخل برای تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران مطلع کرده است. بخشی از این فرآیند چند مرحله‌ای، شامل تولید فلز اورانیوم با غنای 20 درصد خواهد بود.

نظر شما