شناسهٔ خبر: 48136946 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

13 شهرستان افغانستان به تصرف طالبان در آمد/زن ایرانی فرمانده جنگ با طالبان

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-سیزده شهرستان افغانستان در شبانه روز گذشته در افغانستان به تصرف طالبان در آمد.
به گزارش خبرگزاری آریا،در ادامه دست‌ به دست شدن شهرستان‌های افغانستان میان طالبان و نظامیان افغان، 13 شهرستان در استان‌های بدخشان، تخار، قندهار و پکتیا در شبانه روز گذشته به دست طالبان افتاد.
شهرستان‌های «تیشکان، تگاب، درایم، کشم، وردوج، شهر بزرگ، راغستان، جرم و یفتل» در بدخشان، «کلفگان و فرخار» در تخار، «شاه‌ولی کوت» در استان قندهار و «زرمت» در پکتیا شهرستان‌هایی است که در شبانه‌روز گذشته به دست طالبان افتاده‌است.
منابع خبری اعلام کردند 9 شهرستان بدخشان بدون هیچ درگیری سقوط کرده است.
افزایش درگیری‌های دولت مرکزی و طالبان در شهرستان‌ها و ولایات مختلف افغانستان در چند روز اخیر، اوضاع امنیتی در این کشور را بحرانی کرده است. گزارش‌های امنیتی حاکی از این است که بسیاری از وُلُسوالی‌های (شهرستان های) افغانستان تحت کنترل طالبان قرار گرفته و ارتش افغانستان نیز در تلاش برای بازپس گرفتن این مناطق است.

زن ایرانی فرمانده جنگ با طالبان
 زنی 40 ساله، زاده ایران، ساکن افغانستان، ولسوال (فرماندار) شهرستان کوهستانی چارکنت در ولایت بلخ، زنی که هم اکنون در سه تا چهار کیلومتری پایگاه های طالبان در خط مقدم مبارزه با این گروه قرار دارد؛ او سلیمه مزاری است، یک مادر، همسر و فرمانده جنگ.
سلیمه مزاری اصالتا افغانستانی است و در محله کن تهران متولد شده؛ جایی که خودش می گوید خاطره های خوشی از آن برایش به یادگار مانده است. فارغ التحصیل جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) است و بعد از تمام فراز و فرودهایی که به دلیل زندگی در غربت تجربه کرد، در 30 سالگی به این نتیجه رسید که بهتر است برای خدمت به وطنش به افغانستان بازگردد.
از سال 97 به عنوان ولسوال یا همان فرماندار ولسوالی یا همان شهرستان چارکنت در ولایت یا همان استان بلخ در شمال افغانستان منصوب شده است. چارکنت یک شهر کوهستانی صعب العبور است که در حوالی شهر معروف مزارشریف قرار دارد؛ شهری که طالبان در دور جدید حملات خود به پشت دروازه های آن رسیده است.
البته خود چارکنت نیز هم اکنون از چهار سمت تحت محاصره طالبان قرار دارد و سلیمه مزاری نیز وقتی با رکنا مصاحبه کرد که دو روز از یک نبرد سنگین هفت روزه گذشته بود، نبردی که به گفته او، چهار نفر از نیروهای تحت فرمانش و البته بیش از 50 نفر از نیروهای طالبان در آن کشته شدند.
اما آن طور که سلیمه مزاری گفت، فعلا جنگ در حوالی چارکنت خوابیده، اما هر لحظه ممکن است آتش جنگ در این منطقه شعله ور شود، آتشی که اگر نهادهای بین المللی فکری برای خاموش شدن آن نکنند، به زودی سراسر افغانستان و حتی کشورهای همسایه آن را فرا خواهد گرفت.

معاون غنی: فرصت تاریخی برای وحدت در افغانستان شکل گرفته
معاون اول ریاست جمهوری افغانستان با بیان اینکه فرصت تاریخی برای وحدت در این کشور شکل گرفته، گفت: طالبان هیچگاه قادر به کنترل و حکومت بر افغانستان نخواهد بود.
 «امرالله صالح»، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان امروز (یکشنبه) در پیامی در توئیتری نوشت: اکنون یک فرصت تاریخی برای شکل‌گرفتن وحدت در میان اقوام مختلف افغانستان، به میان آمده است.
وی افزود: درخواست مردم از گوشه وکنار افغانستان برای فرستادن نیرو‌های امنیتی به ویژه کماندو، نشان‌دهنده حاکمیت قانون و توانمندی نهاد‌های قاونی افغانستان است.
معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در پایان تاکید کرد: «طالبان هیچگاه قادر به کنترل و حکومت بر افغانستان نخواهد بود.»
این در حالی است که در ماه‌های اخیر حملات طالبان بر ولایت‌های مختلف افزایش یافته است، تا جایی که این گروه نزدیک به 40 شهرستان را در ولایت‌های مختلف ساقط کرده است. هم‌زمان با افزایش حملات طالبان، بسیج‌های مردمی در سراسر افغانستان نیز شکل گرفته است

تسلط طالبان بر یک پایگاه نظامی در کابل
یک شبکه خبری از تسلط طالبان بر یک پایگاه نظامی در پایتخت افغانستان خبر داد. در عین حال 40 نفر از عناصر طالبان در ولایت بدخشان کشته شدند.
 الجزیره عربی در خبری فوری اعلام کرد که طالبان در ادامه پیشروی های روزهای اخیر خود توانسته بر یک پایگاه نظامی در کابل مسلط شود.
از سوی دیگر اعلام شده که در ولایت بدخشان 40 نفر از نیروهای طالبان کشته شده اند. این افراد در حمله هوایی ارتش افغانستان به این ولایت کشته شده اند.
روز گذشته نیز بیش از 50 عضو طالبان در حمله هوایی ارتش افغانستان در ولایت هلمند کشته شده بودند.
گروه طالبان در جریان یورش گسترده خود در روزهای اخیر کنترل بیش از 50 ولسوالی را در افغانستان به دست آورد و برخی از ولسوالی‌ها بارها میان طالبان و نیروهای دولتی دست‌ به‌ دست شدند. حکومت تاکنون در مجموع توانسته است کنترل 10 ولسوالی را باز پس بگیرد.

تعطیلی و محدود شدن فعالیت کنسولگری‌های 8 کشور در مزارشریف
در اوج افزایش ناامنی‌ها و افتادن مرکزهای شماری از بخش‌ها به‌ دست طالبان، کنسولگری‌های 8 کشور در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، فعالیت‌هایشان را محدود ساخته‌ یا بسته‌اند.
به گزارش طلوع نیوز، کشورهای ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان، ایران، پاکستان، ترکیه، روسیه، و هند در مزارشریف کنسولگری دارند.
محمدفرهاد عظیمی، والی بلخ در این باره می‌گوید: "بعضی‌های‌شان گفته‌اند که ما به‌خاطر مشورت با سفرای خود، به کابل می‌رویم."
منابعی به طلوع‌نیوز می‌گویند که پیش از گُسترش ناامنی‌ها در بلخ، روزانه تا 200 جوازنامۀ گردشگری در کنسول‌گری ایران صادر می‌شد.
سیدکاظم، مسؤول شرکت گردشگری و زیارتی در مزارشریف می‌گوید: فعلاً به‌خاطر شرایط ناامنی که در مزارشریف به‌وجود آمده اینها کنسولگری خود را بسته‌اند، تنها اینها نیست، قزاقستان، ترکیه و پاکستان هم هفتۀ پیش بسته‌اند.
در این میان فتّاحُوف جعفر، کنسول ازبکستان می‌گوید که در بخش صدور مجوز برای گردشگران محدودیت‌ها ایجاد شده، اما این‌کار موقتی است: "کنسولگری ازبکستان مقیم مزارشریف کار خود را متوقف نکرده ما طبق معمول کار خود را ادامه می‌دهیم... اوضاع کمی متشنج است، نگرانی‌ها است، صرف‌نظر از این نگرانی‌ها ما کار خود را ادامه داده و می‌دهیم."
شماری از شهروندان کشور می‌گویند که محدود شدن فعالیت کنسول‌گری‌ها هم‌زمان با گُسترش ناامنی‌ها آنان را با مشکل روبه‌رو خواهد ساخت.

نظر شما