به گزارش پارسینه؛ جدیدترین دادههای آماری از تولید خودرو در کشور نشان میدهد که تولید خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور، در پایان خردادماه نسبت به پایان اردیبهشت ماه سال جاری، حدود ۵۶ درصد افزایش داشته و این در حالی است که اگر فاصله میان قیمت کارخانه و قیمت بازار کاهش پیدا کند و تمام اختلاف قیمتی در این بخش به جای واسطهها به جیب خودروسازان برود، افزایش تولید هم قابل دسترسی به نظر میرسد.
سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع طی خرداد سال جاری حدود ۸۵ هزار دستگاه انواع محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کرده اند و این در حالی است که مجموع تولید آنها طی اردیبهشت حدود ۵۴ هزار دستگاه بوده است.
همزمان، اما بررسیها نشان میدهند که با توجه به نوع قیمتگذاری خودرو در سال گذشته، خودروسازان با رشد ۱۴۵ درصدی زیان در تولید محصولات خود نسبت به سال ۱۳۹۸ رو به رو بوده اند. زیان تولید از یک سو انگیزه افزایش تیراژ را در خودروسازیهای کشور ضعیف و از سوی دیگر پارکینگ خودروسازان را از محصولات ناقص انباشته کرده است.
این در حالی است که شورای رقابت، در اردیبهشت ماه امسال مجوز افزایش قیمت بهاره را ابلاغ کرده که بر اساس آن، شرکت ایران خودرو به طور متوسط مجوز افزایش قیمت ۸.۲ درصدی و شرکت سایپا بهطور متوسط مجوز افزایش قیمت ۸.۹ درصدی دریافت کرده اند. گفتنی است که خودروسازان این میزان افزایش قیمت را با توجه به افزایش هزینههای تولید، کافی نمیدانند.
در ادامه فهرست قیمت برخی از خودروهای داخلی و خارجی در بازار ایران را در پایان هفته منتهی به ۱۱ تیرماه مشاهده میکنید:
سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع طی خرداد سال جاری حدود ۸۵ هزار دستگاه انواع محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کرده اند و این در حالی است که مجموع تولید آنها طی اردیبهشت حدود ۵۴ هزار دستگاه بوده است.
همزمان، اما بررسیها نشان میدهند که با توجه به نوع قیمتگذاری خودرو در سال گذشته، خودروسازان با رشد ۱۴۵ درصدی زیان در تولید محصولات خود نسبت به سال ۱۳۹۸ رو به رو بوده اند. زیان تولید از یک سو انگیزه افزایش تیراژ را در خودروسازیهای کشور ضعیف و از سوی دیگر پارکینگ خودروسازان را از محصولات ناقص انباشته کرده است.
این در حالی است که شورای رقابت، در اردیبهشت ماه امسال مجوز افزایش قیمت بهاره را ابلاغ کرده که بر اساس آن، شرکت ایران خودرو به طور متوسط مجوز افزایش قیمت ۸.۲ درصدی و شرکت سایپا بهطور متوسط مجوز افزایش قیمت ۸.۹ درصدی دریافت کرده اند. گفتنی است که خودروسازان این میزان افزایش قیمت را با توجه به افزایش هزینههای تولید، کافی نمیدانند.
در ادامه فهرست قیمت برخی از خودروهای داخلی و خارجی در بازار ایران را در پایان هفته منتهی به ۱۱ تیرماه مشاهده میکنید:
قیمت انواع خودرو در بازار ایران در هفته منتهی به 11 تیرماه 1400 |
|
مدل خودرو |
قیمت بازار آزاد (تومان) |
پژو 405 بنزینی GLX (مدل 1399) |
201.000.000 |
پژو پارس اتوماتیک (مدل 1398) |
310.000.000 |
پژو 206 تیپ 2 (مدل 1400) |
214.000.000 |
پژو 206 تیپ 5 (مدل 1399) |
266.000.000 |
کوییک دنده ای (مدل 1399) |
149.000.000 |
پراید 151 پلاس (مدل 1399) |
136.000.000 |
پراید 111 SE (مدل 1399) |
134.000.000 |
جک S3 اتوماتیک (مدل 1400) |
470.000.000 |
اپتیما هیبرید (مدل 2018) |
1.700.000.000 |
هایما S7/ 1.8 لیتر توربو پلاس (مدل 1400) |
720.000.000 |
∎
نظر شما