شناسهٔ خبر: 48082863 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

«ایران برای همه ایرانیان» نه یک جناح خاص

تحقق شعار «ایران برای همه ایرانیان» آرزویی به بلندای تاریخ است. هر دوره که انتخابات در کشور برگزار می‌شود، فردی به عنوان رییس‌جمهور یا نمایندگانی به عنوان منتخب جریان فکری خاص که به آنها رای داده‌اند وارد مجلس می‌شوند و طرح‌ها و لوایحی را در دستور کار خود قرار می‌دهند که خاستگاه اولیه و سیاسی آن جریان سیاسی است. به عبارت دیگر فرد منتخب به جای اینکه طبق قانون اساسی رییس‌جمهور همه ملت باشد، خود را وامدار گروه سیاسی می‌داند که به او رای داده‌اند. مساله‌ای که پر ایراد است و نیاز به اصلاح و تغییر رویکرد جدی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  زمانی که اصلاح‌طلبان نتوانستند به دلیل رد صلاحیت گسترده از سوی شورای نگهبان، وارد کارزار انتخابات مجلس یازدهم شوند و توانستند با حداقل رای وارد بهارستان شوند و نمایندگی یک طیف سیاسی خاص را بر عهده بگیرند. بنابراین وامدار یک طیف سیاسی و تفکر حداقلی شدند و فراموش کردند باید نمایندگی همه آحاد جامعه را بر عهده داشته باشند. چه کسانی که به آنها رای داده‌اند و چه کسانی که به آنها رای نداده‌اند و باید برای همه کشور قانونگذاری کنند.

اما به نظر می‌رسد مجلس یازدهمی‌ها اعتقادی به ایران برای همه ندارند و درصدد تفکیک ایران به خودی و غیرخودی هستند و شاید ایران را محدود به همان گروه حداقلی و چند درصدی می‌دانند که موافق تفکر محدود آنها هستند یا به آنها رای داده‌اند. به همین دلیل می‌کوشند قوانینی طبق میل و سلیقه آنها تصویب کنند و خواست بخش اعظم جامعه را نادیده بگیرند. به طور مثال می‌توان به طرح محدودسازی فضای مجازی اشاره کرد. شهریور سال گذشته بود که خبر آمد گروهی از نمایندگان مجلس طرحی با هدف ساماندهی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در کشور پیشنهاد داده‌اند که در صورت تصویب  باعث مسدود شدن همه شبکه‌های اجتماعی خارجی می‌شود. خبری که دوباره یک هفته به انتخابات ۲۸ خرداد توسط رضا تقی‌پور، نماینده مجلس و از چهره‌‌های نزدیک به ابراهیم رییسی در قالب گفت‌وگویی منتشر شد، اما با واکنش منفی کاربران فضای مجازی به‌ سرعت تکذیب شد. البته هفته گذشته باز هم قرار بود این طرح در دستور کار مجلس یازدهم قرار بگیرد اما به دلیل توفان توئیتری کاربران فضای مجازی و موج مخالفت‌ها، از دستور کار مجلس خارج شد. یا مثلا هفته اخیر، یکی از چهره‌های شاخص اصولگرا اعلام کرد هنرمندانی که هشت سال نگاه به غرب داشته‌اند باید ممنوع‌الکار شوند! اظهاراتی سلیقه‌ای که نشان از عدم شناخت آنها از جامعه ایرانی یا بی‌خبری از تنوع نگاه و دیدگاه مختلف در کشور دارد!

** حاکمیت یک دست اصولگرا

بعد از روی کار آمدن مجلس تمام اصولگرای یازدهم، انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم هم برگزار شد، سیدابراهیم رییسی به عنوان منتخب مردم معرفی شد. یعنی با این انتخاب، قوه‌قضاییه هم در غیاب رییسی به معاون اول او یا یکی هم افراد هم‌طیف سیاسی او واگذار می‌شود. بنابراین ارکان سه‌گانه قدرت علاوه بر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت در اختیار یک طیف سیاسی خاص قرار می‌گیرد و به عبارتی قدرت یک دست می‌شود.

بنابراین انتظار می‌رود همان‌طور که ابراهیم رییسی منتخب مردم اعلام کرد که دولت جدید مربوط به یک طیف و جناح سیاسی خاص نیست، باید در عمل هم رییس‌جمهور منتخب به وعده ایران برای همه عمل کند و از همه جناح‌های سیاسی و طیف‌ها و تفکرات و اقلیت‌های قومیتی و مذهبی در کابینه خود استفاده کند. یعنی اجازه ندهد یک طیف خاص دولت او را مصادره به مطلوب کند و رییسی به واقع رییس‌جمهور همه ملت ایران باشد.

** رییسی رییس‌جمهور همه باشد

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده دور دهم و یازدهم مجلس در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره نوع نگاه محدود برخی جناح‌های سیاسی پیروز در انتخابات نسبت به دیگر افراد گفت: «اگر به کشورهای پیشرو در صنعت، اقتصاد و علم در جهان نگاه کنید نه تنها از ظرفیت‌های موجود در کشور خود استفاده می‌کنند، بلکه از ظرفیت‌های مهاجران و اتباع کشورهای دیگر هم برای بهره بردن استفاده می‌کنند. اما متاسفانه ما دچار یک عارضه و آسیب شده‌ایم و هر روز دایره خودی‌ها را در بین شهروندان خودمان محدود و محدودتر می‌کنیم. متاسفانه در کشور ما آنچنان این دایره محدود شده است که تبدیل به نقطه شده و کم‌کم خود طراحان این دایره هم در حال بیرون افتادن از این حلقه و دایره‌اند.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «دلیل آن هم این است که برخی ذی‌نفوذان به ظرفیت‌های ملی، توان ملی و توانمندی افراد و شهروندان این کشور اعتقادی ندارند و تنوع فکری را بر نمی‌تابند و به دنبال یکسان‌سازی هستند.»

او افزود: «ما امروزه در کشوری زندگی می‌کنیم که تنوع قومی، مذهبی، سیاسی و جناحی داریم اما در یک اصول مشترکیم و همه می‌خواهیم این کشور در رفاه و آسایش و امنیت زندگی باشد. نظام جمهوری اسلامی را به عنوان یک نظام دینی مردم‌سالار قبول داریم و در کنار این نظام می‌خواهیم در شرایط زندگی مردم فعالیت اثرگذار داشته باشیم.»

رحیمی جهان‌آبادی افزود: «اینکه هر جناحی که قدرت را در دست گرفت فکر کند نباید به سایر جناح‌ها، طیف‌ها، توانمندی‌ها، تفکرات، اقوام و مذاهب مختلف توجهی داشته باشد سخت در اشتباه است. شاید آسیب‌زاترین مساله در کشور همین تفکر است که فکر کنید کمک به انقلاب یعنی دایره خودی‌ها را کوچک و کوچک‌تر کنید به حدی که امروزه دیگر کسی در این دایره جایی نداشته باشد. یعنی این شمشیر در دست کسانی باشد که هرروز عده‌ای را از این دایره بیرون بیندازند و محدود کنند و از فعالیت و خدمت حذف کنند.»

این نماینده مجلس دهم و یازدهم مجلس ابراز امیدواری کرد: «امیدوارم دولت آقای رییسی و طیفی که روی کار آمده‌اند، نگاهشان فراتر از جناح و طیف باشد و به همه ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، ایده‌ها و فکرها نگاه کنند و از همه آنها استفاده کنند. یعنی اجازه دهند نوعی آشتی ملی و گفت‌وگوی ملی و اتحاد و همگرایی ملی در کشور ایجاد شود.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تاکید کرد: «معتقدم فرصت تاریخی در اختیار آقای رییسی قرار گرفته است تا بتواند از این ظرفیت استفاده کند و کارنامه موفقی از خود به جای بگذارد.»

** ایران را برای همه بدانیم نه یک تفکر خاص!

غلامرضا منتظری، نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس هم در این باره به «جهان‌صنعت» گفت: «ما باید این واقعیت را بپذیریم که ایران کشور و زادگاه و وطن همه ماست و هر کسی باید وطن و سرزمین خود را نه مقطعی و موسمی، بلکه به عنوان یک ارزش دائمی و پایدار دوست بدارد.»

این نماینده دور یازدهم مجلس ادامه داد: «وقتی از سربلندی ایران سخن می‌گوییم این سربلندی تدریجی است و میراث ماندگار گذشتگان در قالب تاریخ، فرهنگ و تمدن جا گذاشته‌اند و ما هم باید این مسیر را طی کنیم. هر دولتی که روی کار می‌آید یک شروع است و پایان نیست. آنها برای مقطعی در تحولات کشور نقش‌آفرینی می‌کنند و دولت بعدی باید این مسیر را ادامه دهد.»

منتظری شعار «ایران برای همه ایرانیان» را یک شعار مقطعی و موسمی ندانست و گفت که آینده ایران در میان است و شخص رییس‌جمهوری منتخب باید به این شعار وفادار باشد، چرا که ایران برای همه تفکرات است و ایشان باید به معنای واقعی رییس‌جمهوری همه ایرانیان باشد و نگاه جناحی و سیاسی را در دولت خود دخیل نکند.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: «وقتی رهبری انقلاب افق ۱۴۰۴ را مطرح می‌کنند و از گام دوم انقلاب سخن می‌گویند، پس نگاه به ایران باید دائمی باشد. ایران سربلند زمانی اتفاق می‌افتد که همه چهره‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر از یک وفاق ملی برخوردار باشد. بنابراین وقتی رییس‌جمهوری از یک طیف خاص انتخاب می‌شود، نباید یک‌سونگر باشد و باید از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها و مزیت‌ها و توانمندی‌های سرمایه‌های انسانی در چارچوب قانون اساسی استفاده کند.»

او تاکید کرد: «حکیمانه است که هم دولت و هم مجلس از نگاه‌های سیاسی و سلیقه‌ای دست بردارند و ایران را نه برای جناح و تفکری خاص که برای کلیت ایران بخواهند تا به پیشرفت و توسعه برسیم.»

نظر شما