شناسهٔ خبر: 48075823 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

همزمان با تشدید در گیری ‌ها میان طالبان و دولت مرکزی صورت گرفت

نواختن آمریکا بر طبل جنگ داخلی در افغانستان

صاحب‌خبر -

در اقدامی که می‌توان آن را طراحی برای کشاندن افغانستان به جنگ داخلی دانست،یک ژنرال ارشد آمریکایی درباره بدتر شدن شرایط امنیتی در افغانستان و احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.
ژنرال «آستین میلر» گفت: از دست رفتن مناطق مختلف افغانستان به دست شبه نظامیان طالبان که چندین نقطه آن استراتژیک است نگران کننده است. وی در ادامه در زمینه وقوع یک جنگ داخلی دیگر در افغانستان هشدار داد. آستین که در جمع خبرنگاران در کابل صحبت می‌کرد اضافه کرد، در حال حاضر ما سلاح و نیروی مورد نیاز برای کمک به نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان را داریم اما نمی‌توانم حدس بزنم که این حمایت در آینده چگونه خواهد بود. میان آمریکایی و اعضای ناتو که در افغانستان حضور دارند در حال خروج نظامیان خود از این کشور هستند. آلمان اعلام کرد که آخرین نظامیان خود را از افغانستان خارج کرده و به این ترتیب ماموریت ۲۰ ساله این کشور در خاک افغانستان پایان یافته است.
پیش از این نیز برخی از مقام‌های آمریکایی هشدار داده‌اند کابل ممکن است ظرف چند ماه بعد از خروج نیروهای آمریکایی سقوط کرده و به دست نیروهای طالبان بیفتد.ارتش آمریکا تا به حال بیش از نیمی از ۳۵۰۰ نظامی مستقر در افغانستان و بخشی از تجهیزاتش را از این کشور خارج کرده و قرار است تا ۱۱ سپتامبر فرایند خروج آمریکایی‌ها تکمیل شود. درحالی که مذاکرات بین‌الافغانی در قطر همچنان در بن‌بست قرار دارد، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از طالبان خواست تا به روند صلح بازگردد.«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با اظهار اینکه سطح خشونت‌ها در افغانستان بسیار بالا است، خواستار بازگشت واقعی طالبان به روند صلح با دولت افغانستان شد.وی افزود: همانطور که وقایع میدانی افغانستان را می‌بینیم، اقدامات طالبان قطعا صداقت تلاش‌های آن‌ها به عنوان یک شرکت‌کننده مشروع و معتبر در روند صلح را زیر سوال می‌برد.در این میان باوجود تعهد آمریکا برای خروج کامل نظامی از افغانستان، سی‌ان‌ان به نقل از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که هزار نظامی این کشور در افغانستان باقی می‌مانند.
این مقام دولتی که نامش فاش نشده به «سی‌ان‌ان» گفت که این نظامیان پس از خروج رسمی دیگر نیروها برای تامین امنیت سفارت آمریکا و فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی به حضور در کابل ادامه می‌دهند.
«راس ویلسون» کاردار سفارت آمریکا در کابل اوایل هفته جاری در یک گفت‌وگوی آنلاین با رسانه‌ها گفت که شماری از نظامیان آمریکایی برای تامین امنیت سفارت، تجهیزات و شهروندانش به حضور در افغانستان ادامه خواهند داد.وی اظهار داشت که در حال حاضر صحبت در مورد قابلیت‌های بعدی و آمار مشخص این نظامیان را مناسب نمی‌داند، اما بحث ادامه حضور حدود ۶۰۰ نظامی مطرح است.وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که شهرستان شینواری ولایت پروان در نتیجه‌ عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی از کنترل طالبان آزاد شده است.فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان امروز چهارشنبه ۹ تیر ماه، گفت که با حمله نیروهای امنیتی به شینواری اعضای طالبان از این شهرستان متواری شدند. به‌گفته‌ وی، عملیات برای بازپس‌گیری شهرستان سیاه‌گرد پروان نیز ادامه دارد.نکته قابل توجه ‌آمریکا این روزها به دنبال افزایش بودجه نظامی خویش است چنانکه کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا در پیش نویس لایحه مربوط به بودجه پنتاگون که منتشر کرده، خواستار افزایش تقریبی ۱.۷ میلیارد دلاری بودجه تامین تسلیحاتی در بودجه پیشنهادی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و همچنین کاهش بودجه تقریبا ۱.۶ میلیارد دلار در حوزه تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی شده است.
ماه گذشته میلادی، وزارت دفاع آمریکا برای کنگره درخواست بودجه ۷۱۵ میلیارد دلاری برای سال مالی ۲۰۲۲ را مطرح کرد که در بردارنده دو درصد افزایش در بودجه نظامی نسبت به سال قبل از آن است. این اقدام در حالی رخ داد که پنتاگون تمرکزش را معطوف به عملیات‌ها در حوزه هند-اقیانوسیه که هدفش مقابله با نفوذ فزاینده چین است، کرده است.بر اساس این گزارش در مجموع به لایحه بودجه نظامی ۷۰۵.۹۳۹ میلیارد دلاری برای سال مالی ۲۰۲۲، ۹.۹۷۸ میلیارد دلار نسبت به لایحه مشابه سال ۲۰۲۱ افزوده شده و مجموعا لایحه حدود ۷۱۵ میلیارد دلاری مطرح شده است.
بر طبق پیش نویس لایحه، قانونگذاران به دنبال تعیین ۱۱۰.۴ میلیارد دلار برای بخش تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی در زمینه تکنولوژی‌ها و تجهیزات جدید برای «چالشهای فردا» هستند. آنچه توصیه شده به سطح ۳.۲ میلیارد دلار افزایش نسبت به سال مالی ۲۰۲۱ میرسد.این لایحه پیشنهاد می‌دهد که حدود ۲.۱ میلیارد دلار از اعتبارات گفته شده برای تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی به برنامه پرهزینه جنگنده‌های اف-۳۵ و همچنین ۲.۹ میلیارد دلار نیز برای «توسعه مداوم» بمب افکن بی-۲۱ نیروی هوایی آمریکا اختصاص یابد.

نظر شما