شناسهٔ خبر: 48052130 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تعيين تکليف 170 ملک شهرداري تهران در دقيقه نود

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- صدور مجوز فعالیت برای 170 ملک شهرداری از سوی یکی از اعضای شورای شهر مورد انتقاد قرار گرفت و یکی از موافقان این واگذاری هم گفت: دلیل نمی‌شود، چون آخر این دوره است کاری را پیگیری نکنیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، بررسی لایحه «تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذار شده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی» در جلسه امروز شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.
حسن میرلوحی عضو شورای شهر تهران با اشاره با اینکه این اولین مصوبه‌ای بوده که در شورای شهر پنجم مصوب شده، اما رسیدن به عمق آن زمان زیادی برده است، گفت: هر چه جلوتر رفتیم فهمیدیم فاجعه وسیع‌تر بوده است و از 2 هزار 622 ملک حدود هزار ملک به اشخاص حقیقی واگذار شده است.
وی ادامه داد: امروز می‌گوییم که هنوز املاک کشف نشده وجود دارد و شهردار منطقه 5 اخیر مجموعه‌ای را متعلق به شهرداری کشف کرده و بخشی از این املاک هم به سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری واگذار شده که حدود هزار ملک است.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه به غیر از این املاک که در جا‌هایی است که باید تعدیل و سازماندهی مجدد شود، ابراز داشت: عمده این املاک واگذار شده در مناطق شمالی است در حالی که در جنوب تهران مشکل داریم و شهرداری موظف شده در بودجه سالانه و سیاست‌های مدیریت شهری عمل کرده و این املاک را تعیین تکلیف کند.
وی افزود: در بخش ورزش دیگر به اشخاص واگذاری املاک نخواهیم داشت.
میرلوحی با اشاره به اینکه حدود 1050 ملک از این طریق قاعده مند می‌شود و باید به زودی ساماندهی مجدد شود تا در مناطق شمالی تراکم داشته باشد، ابراز داشت: هزار ملک به اشخاص حقیقی بدون قرار داد داده شده است که عموماً بدون اجاره واگذار شده است.
وی ادامه داد: تعیین تکلیف حدود 700 ملک تا به حال پیگیری شده و شهرداری برای حل این مساله مجبور به مراجعه به قوه قضاییه شده است اگر املاک مورد پیگیری تا آخر تیرماه بازگردانده نشود، باید اجاره بها پرداخت شود، اما هنوز تعدادی مقاومت می‌کنند.
این عضو شورای شهر افزود: در مورد 170 ملک توافق کردیم که می‌توان آن‌ها را به نوعی مرتبط به ماده 75 دانست.
حسن رسولی یکی از مهمترین لوایح شهرداری را تعیین تکلیف این املاک دانست و گفت: آنچه در قالب کلیات از سوی میرلوحی مطرح شد، 274 ملک در این لایحه بررسی شده است و امروز تعیین تکلیف می‌شود.
وی افزود: از این تعداد 127 ملک خارج از بند 6 ماده 55 بوده که اشاره می‌کند شهرداری می‌تواند بخشی از املاک خود را به افراد حقوقی واگذار کند و 127 ملک خارج از محدوده ماده 55 است و از 147 ملک در اجرای بند 6 ماده 55 شهرداری است.
وی خطاب به اعضای شورا گفت: اگر به کلیات این لایحه رای بدهند به استثنای 147 ملک متصرفین به عنوان تصرف عدوانی شناخته و لیست شان در سامانه شفافیت درج می‌شود و شهرداری باید نسبت به تخلیه این املاک اقدام کند.
حجت نظری هم گفت: سازمان‌های مردم نهاد از این املاک استفاده می‌کنند و الان بلاتکلیف اند و برخی سازمان‌های مردم نهاد خواسته‌اند که از این املاک استفاده کنند.
وی ادامه داد: حدود 4 سال است پیگیر این موضوعیم و دلیل نمی‌شود، چون آخر این دوره است کاری را پیگیری نکنیم. بخشی از شهر 4 سال است بلاتکلیف است و قرار نیست، چون تخلفی صورت گرفته از ترس مرگ خودکشی کنیم.
کلیات این لایحه با 17 رای موافق به تصویب رسید.

نظر شما