شناسهٔ خبر: 48050464 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر:

در 500 هکتار از شالیزارهای بهشهر مبارزه بیولوژیک انجام شد

موج نیوز

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر از مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در 500 هکتار شالیزار این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، غلامرضا قنبری از مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در 500 هکتار شالیزار شهرستان بهشهر خبر داد.

وی ادامه داد: مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه‌خوار برنج با رهاسازی زنبور تریکوگراما در جهت حفظ محیط زیست، کاهش مصرف سموم و تولید محصول سالم آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر بیان داشت: کرم ساقه خوار برنج مهم ترین آفت برنج است که در فصل زمستان به صورت «لارو» در علف های هرز خشک حاشیه مزارع مخفی است و در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به شفیره تبدیل می شود و پس از چند روز از شفیره ها پروانه خارج شده و با تخم گذاری روی شالی در خزانه و یا بوته های نشا شده در زمین اصلی، سبب آلودگی و منجر به خسارت هایی در شالیزار می شود.

قنبری افزود: زنبور تریکوگراما از کوچک‌ترین زنبورهای پارازیت آلوده کننده یا انگلی است که با قراردادن تخم خود در داخل بدن میزبان یا تخم آفت، در طول مراحل تکاملی زندگی با استفاده از محتویات بدن میزبان سبب مرگ آن می‌شود.

وی گفت: کاهش مصرف سموم شیمیایی و تولید محصول سالم، حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه های تولید از مهمترین مزایای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج است.

نظر شما