شناسهٔ خبر: 48011384 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

دوازدهمی والیبال ایران در لیگ ملت‌ها و دغدغه نتیجه در المپیک/ مهرگان: هوشیار باشیم؛ نه نگران!

جواد مهرگان، سرمربی تیم والیبال العربی کویت معتقد است، بازیکنان ملی پوش برای المپیک اول باید ریکاوری ذهنی شوند و بعد هم با هوشیاری ایرادات را رفع کرد.

صاحب‌خبر -
خبرورزشی -

دوازدهمی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها، خیلی‌ها را نگران کرده است، نگران نتیجه اش در المپیک  توکیو.آن هم ۲۸ روز قبل از شروع بازیها. تیمی که آرمانش صعود به جمع ۴ تیم اول المپیک است، اما باخت هایش در لیگ ملت‌ها، حکایت دیگری دارد و حالا سیل انتقادات آن را محاصره کرده است.

جواد مهرگان، کارشناس والیبال و سرمربی تیم العربی کویت، با قبول همه ایراداتی که تیم در لیگ ملت‌ها داشت، معتقد است به جای نگرانی بابت نتیجه تیم ملی در المپیک باید هوشیار بود. او می‌گوید: «ما باید هوشیار باشیم نه نگران. نباید از ایرادات تیم، در بازی‌های لیگ ملت‌ها چشم‌پوشی کرد و نه اینکه آنها را بزرگ‌نمایی کنیم، بلکه باید با برنامه علاوه بر رفع ایرادات، تیم را برای المپیک آماده کرد.»

آرمان باید از دل بازیکنان، بیرون بیاید

او می گوید: «آرمان یک تیم را نه مربی باید برایش تعیین کند و نه مدیریت فدراسیون، بلکه باید از دل بازیکنان تیم بیرون بیاید. تیم ملی والیبال، اول باید روی بازی‌های دور مقدماتی تمرکز کند و بعد هم پلی‌آف. تیم‌ ما درس‌هایی از VNL گرفته و حالا باید طبق آن برای المپیک آماده شود. اگر شرایط خوب پیش برود من به نتیجه این تیم در المپیک خیلی خوشبین هستم.» 

تیم ملی نیاز به بازی تدارکاتی دارد

مهرگان معتقد است، دو بازی تدارکاتی قبل از ورود تیم به المپیک برای تیم ملی لازم است و می گوید:«تیم ما نیاز به بازی‌های تدارکاتی دارد. اگر آلکنو بتواند رایزنی کند که تیم قبل از المپیک با روسیه بازی داشته باشد، به نفع بازیکنان است، چرا که بازی تدارکاتی موضوع مهمی است و می‌تواند به عملکرد بهتر تیم کمک کند.»

آلکنو با بازیکنان همفکری کند 

مهرگان گفت:«البته جدای از بازی تدارکاتی، شاید باید آلکنو با بازیکنان جلساتی داشته باشد تا آنها با هم، همفکری کنند. به هر حال من به این تیم خیلی خوشبین هستم و نشانه‌های خوبی از آن در بازی برابر اسلوونی و آرژانتین دیدم. هر چند تیم باخت اما جرقه‌های خوبی بود. به هر حال تیم ما بازیکنان بزرگ و با پتانسیلی دارد و صرف نظر از نتیجه، امیدواریم بازی‌های با ثبات و منطقی از آن در المپیک ببینیم.»

 دریافت کننده های خوبی داریم

او درباره ضعف بازیکنان تیم ملی در دریافت های اول می‌گوید: «ترکیب چهارنفره پوریا فیاضی، میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، به شرط اینکه فیاضی به اوجش رسیده باشد، با میرزاجان‌پور یا معنوی‌نژاد برای تیم ملی بهترین گزینه است. البته برای موفقیت باید کارایی حملات سرعتی را هم در تیم بالا ببریم چرا که همیشه این قضیه یکی از قوت‌های ما بوده و بنابراین باید روی هماهنگی سرعتی‌زن‌ها با پاسور خیلی کار شود.»

آلکنو به مشاوره نیاز دار

او ادامه داد:«ایرانی‌ها با روس‌ها خیلی تفاوت دارند. هر چند آلکنو مربی باتجربه و با دانشی است اما در بخش شناخت رفتاری، اخلاقی و فرهنگی ایرانی‌ها به مشاوره نیاز دارد. او باید بداند بازیکنان ایرانی در شرایط سخت چه واکنشی دارند، بنابراین فدراسیون باید با آلکنو بیشتر در ارتباط باشد و از او دقت عمل بیشتری بخواهد، نه اینکه همه کار را به او بسپاریم و آخر کار بازخواستش کنیم.»

دوازدهمی والیبال در لیگ ملتها و دغدغه نتیجه در المپیک/ مهرگان: هوشیار باشیم، نه نگران!

قدوم اول؛ ریکاوری ذهنی بازیکنان است

به نظر مهرگان، قدم اول برای نتیجه‌گیری در المپیک ریکاوری ذهنی بازیکنان است. او می گوید:«ریکاوری ذهنی و روانی بازیکنان، قدم اول برای نتیجه‌گیری بهتر است. تیم ما نیاز ویژه، به ثبات برای دریافت سرویس دارد. عبادی‌پور و میثم صالحی بالانس خوبی در این زمینه دارند. میلاد دریافت‌کننده است و میثم در حمله بهتر است. از طرفی غفور و معروف هم با رسیدن به اوج عملکرد بهتری دارند. هر چند آلکنو در لیگ ملت‌ها کوچ نمی‌کرد اما اگر در بعضی بازی‌ها هوشمندانه‌تر تعادل بین آمادگی و آموزش به وجود می‌آورد، به طور حتم نتیجه هم دور از دسترس نبود و بار روانی باخت‌ها هم پیش نمی‌آمد. البته من با حرف جوانگرایی در تیم هم موافق نیستم، چرا که جوانگرایی برای بعد از المپیک است و حالا باید ببینیم کدام بازیکن جدید می‌تواند در توکیو به تیم کمک کند. البته صابر کاظمی، میثم صالحی و آرمان می‌توانند کمک‌های خوبی باشند.»

سه بازیکن با تجربه آماده نبودند

او درباره اشتباهات سریالی بازیکنان گفت:«۳ بازیکن باتجربه و کلیدی ما، در ریمینی آماده نبودند. سعید معروف ۱۸ ماه از مسابقه دور بود و در لیگ چین هم دو هفته بازی کرد. امیر غفور هم بعد از مصدومیت طولانی در تیم متوسط بازی کرد. فیاضی بازیکن باثبات و با انرژی برای تیم هم مصدومیت سنگینی را پشت ‌سر گذاشت و آمادگی آنها برای لیگ ملت‌ها، کار سختی بود. میلاد هم بعد از بازی‌های سنگین پلاس‌لیگا به تیم آمده بود که اواخر دور مقدماتی لیگ ملت‌ها به اوج رسید. شرایط این بازیکنان هم در تیم بی‌تأثیر نبود.»

رشد چشمگیر اسپک های های بال 

جواد مهرگان در پایان گفت:«آلکنو می‌خواست بازیکنان را بعد از آموزش نکاتی که در تمرین یاد داده بود، در زمین محک بزند. اینکه بازیکنان چطور با اسپک‌های بال‌ها امتیاز بگیرند، دریافت سرویس‌های پرشی، فرم ایستادن، چهار دریافت‌کننده در دنده ۴  و روش‌های جدید توپ‌گیری. البته صابر و میثم بازیکنان جوان در زدن اسپک‌های های‌بال رشد چشمگیری داشتند اما در توپ‌گیری هم روش‌های جدید به ویژه سه دفاع باید هنور کار کنند و برای دریافت سرویس‌های پرشی هم نیاز به هماهنگی و کار بیشتر داریم اما او از طرف دیگر اعتماد به نفس خوبی به بازیکنان جوان داد و نتیجه‌اش را می‌توان در کار صابر کاظمی، میثم و آرمان صالحی دید. هر چند آنها در لیگ هم خوب بودند اما سطح کارشان بالاتر رفت که مدیون آلکنو هستند و فرصت بازی که به آنها داد.»

نظر شما