شناسهٔ خبر: 47984241 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

شکایت از پزشک خانوادگی، اقدامی بی فایده

چطور می توان المپیکی بود و دوپینگ کرد؟!

دوپینگ دو ورزشکار المپیکی در فاصله کمتر از یک ماه مانده تا اعزام به توکیو، شوک بزرگی به ورزش ایران وارد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، به گفته شهرام هروی، سرمربی تیم کاراته، همین ملی پوشی که دوپینگش مثبت شده، در چند سال اخیر و در راه گرفتن سهمیه 30 بار تست داده و سربلند از این آزمایش بیرون آمده است. اما چه شد این کاراته کای باتجربه بعد از سه، چهار سال تلاش برای قرار گرفتن در صدر رنکینگ جهانی وزن خودش در آستانه المپیک با چنین مشکلی مواجه شد.


همه ورزشکاران المپیکی از مدت ها قبل تحت نظارت فدراسیون پزشکی ورزشی قرار دارند و همینطور پزشک هر تیم، مرتبا شرایط دارویی و غذایی المپیکی ها را رصد می کند. با اینکه مسئولان سعی می کنند انگشت اتهام را از روی ورزشکار خود بردارند، اما به نظر می رسد بیش از همه خود همان ورزشکار مقصر اتفاقی است که حالا دامن ورزش ایران را هم گرفته است. 


"بعد از یک مشکل شخصی، او به پزشک خانوادگی مراجعه کرده و دارویی برای تجویز شده که ماده ممنوعه در آن وجود داشته است. این ورزشکار هم بدون اطلاع پزشک تیم ملی، این دارو را مصرف کرده و حتی بعدا نیز کادر تیم را از این موضوع مطلع نکرده است." 


این توضیحی است که سرمربی تیم ملی از ماجرای مثبت شدن یکی از پرامیدترین کاراته کاهای اعزامی به توکیو داده و گفته از این پزشک که چنین دارویی تجویز کرده، شکایت خواهد شد، اما آیا شکایت فایده ای هم خواهد داشت؟


با اینکه برخی سعی می کنند بگویند دوپینگ هنوز قطعی نشده، اما مسئولان ستاد مبارزه با دوپینگ هم اعلام کرده اند که محرومیت قطعی است و فقط در صورت اثبات شدن تعمدی نبودن آن ممکن است به جای محرومیت 4 ساله، برای کاراته کای ایرانی محرومیت دو ساله در نظر گرفته شود. 


جدا از محرومیت این کاراته کا، تست دوپینگ یکی از تکواندوکاران دختر ایران هم به گفته منابع آگاه مثبت اعلام شده؛ کسی که قرار بود در بخش تیمی تکواندو، کاروان ورزش ایران را همراهی کند. با این حال به خاطر آزمایشی بودن مسابقات بخش تیمی تکواندو و امکان جایگزینی یک ورزشکار دیگر کسی زیاد به این دختر ورزشکار خرده نگرفته است. البته که تست مربوط به این ملی پوش تکواندو در داخل کشور گرفته شده و مربوط به فدراسیون جهانی هم نیست. 


اما این سوال در ذهن هر کسی به وجود می آید که چطور می توان در آستانه رویداد بزرگی مثل المپیک جلوی چنین اتفاقات شوک آوری را گرفت؟ اینطور که ادعا می شود ماجرای دوپینگ قهرمان کاراته هیچ ربطی به اردوی تیم ملی نداشته و حتی مسئولان از مصرف چنین دارویی اطلاع نداشتند، اما شاید می شد با مشاوره های مداوم برای ورزشکاران المپیکی که تعدادشان هم بسیار محدود است، قبل از رخ دادن فاجعه جلوی آن را گرفت. 
به هر حال که یک شانس مسلم برای کاراته ایران در تنها دوره ای که این رشته در المپیک حضور دارد، از دست رفت و دیگر امکان جایگزینی ورزشکار هم وجود نخواهد داشت. در واقع تیم ملی کاراته مردان ایران که در دنیا جزو تیم های تراز اول به حساب می آید، فقط یک نماینده در المپیک توکیو خواهد داشت!

برچسب‌ها:

نظر شما