شناسهٔ خبر: 47977058 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

طرح شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي ساماندهي کنکور از 1402

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طرح این شورا برای تغییرات کنکور مربوط به بعد از سال 1402 است و شامل کنکور امسال و سال بعد نیست.
به گزارش خبرگزاری آریا، ابراهیم سوزنچی درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه کنکور افزود: بیش از 2 سال مستمر در این مورد در حال کار هستیم و پیش از آن هم چند سالی در ستاد نقشه جامع علمی کشور بر روی این طرح، کار می‌شد.
وی ادامه داد: در این 2 سال تقریباً نظر همه آحاد و ذینفعان از جمله معلمان و دانش آموزان را گرفتیم و با موسسات کنکوری، استادان و روسای دانشگاه‌ها جلساتی را برگزار کردیم و فرآیند بسیار طولانی طی شد.
آقای سوزنچی افزود: کمیسیون آموزش عالی دبیرخانه شورا، جلسات بسیار متعددی را داشت و با همه دستگاه‌ها جلسه داشتیم و به صورت جمعی، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و وزارت بهداشت درگیر این فرآیند بودند.
وی اضافه کرد: آسیب شناسی مفصلی را انجام دادیم و همه آسیب‌های کنکور تبیین شد و آسیب‌هایی را که قابل حل شدن به وسیله شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مشخص کردیم.
معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به 5 دسته آسیب اصلی رسیدیم و برای آن‌ها 5 سیاست کلی را تدوین کردیم که این سیاست‌ها به طرح تبدیل شد و در آن 12 ماده داریم.
آقای سوزنچی افزود: از این تعداد، 9 ماده اصلی و محتوایی است و 3 ماده پایانی هم مواردی است که در متن حقوقی باید قرار گیرد تا الزامات آن مشخص شود.
او ادامه داد: 5 ماده از مواد اصلی تصویب شده است و موادی که هنوز باید درباره آن صحبت شود درباره سهمیه‌ها و نحوه اعمال آن است و ماده مهم دیگر درباره رشته بسیار پرطرفدار پزشکی است.
وی اضافه کرد: ماده‌ای هم در ارتباط با ساماندهی نظام تبلیغات و موسسات آموزش عالی است که ماده مهمی است و 4 تبصره دارد و تکالیفی هم برای سازمان صدا وسیما درباره تبلیغات در این زمینه مشخص شده است.
معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس طرح این شورا, کنکور از سال 1402 فقط شامل دروس تخصصی است.
آقای ابراهیم سوزنچی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره طرح ساماندهی کنکور و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور افزود: پیش نویس اولیه طرح این بود که امتحانات نهایی پایه دوازدهم و کنکور ملاک باشد اما در فرآیند و تعاملات کارشناسانه, خواستار تاثیر امتحانات پایه یازدهم شدند و در نهایت در صحن شواری عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد فقط امتحانات نهایی پایه دوازدهم و کنکور، موثر باشد.
او ادامه داد: در کنکور سال 1401 تاثیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم, 40 درصد مثبت خواهد بود اما از سال 1402 تاثیر این امتحانات, 60 درصد قطعی خواهد شد و تا آن زمان, مشکلات ناشی از طرح و تصحیح سوال برطرف خواهد شد.
آقای سوزنچی با بیان اینکه بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی, کنکور از سال 1402 فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف خواهد شد, افزود: با این کار, سوالات تخصصی می تواند عمیق تر, طرح شود چون با حذف سوالات دروس عمومی, مدت زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی افزایش می باید.
معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اکنون بیشترین ناعدالتی در کنکور وجود دارد، گفت: کنکور باید از کتاب های درسی باشد در حالی که در کنکور, فراتر از کتاب های درسی، آزمون گرفته می شود بنابراین کسانی که در کلاس های کنکور شرکت می کنند می توانند برنده کنکور باشند.
وی ادامه داد: همچنین کنکور کنونی بسیار مهارت محور است یعنی نیاز به مهارت تست زنی دارد که مستلزم شرکت در کلاس های تست زنی و صرف هزینه است اما امتحانات نهایی پایه دوازدهم, اهداف آموزشی آموزش و پرورش و مطالب درس داده شده را می سنجد و تشریحی است.
آقای سوزنچی گفت: قانونگذار برای عدالت در کنکور, سهمیه مناطق یک و دو و سه را قرار داده است.
او افزود: کنکور قابل حذف شدن نیست زیرا بیش از یک میلیون متقاضی برای حدود 80 هزار صندلی دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خوب دانشگاه آزاد وجود دارد.
آقای سوزنچی اضافه کرد: طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساماندهی کنکور ، اهمیت کنکور را به 40 درصد کاهش داده است.
معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با اجرای این طرح, بخش زیادی از مافیای کنکور حذف می شود و سوالات کنکور و آموزش و پرورش به سمت استاندارد شدن حرکت خواهد کرد.
آقای سوزنچی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی الزاماتی را برای آموزش و پرورش قرار داده است که باید اجرا شود, افزود: مصوبه این شورا ضمانت اجرایی دارد و ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور, مسئول نظارت و راهبردی این مصوبه است .
او اضافه کرد: زمانی که کنکور سالی دو بار برگزار شود به ناچار باید استاندارد شود.

باید نظام هدایت تحصیلی را اصلاح کنیم
آقای ابراهیم سحرخیز کارشناس مسائل آموزشی نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک گام رو به جلو است، افزود: اما هنوز ابهام هایی وجود دارد و آسیب های کنکو را از فضای آموزش و پرورش، دور نمی کند.
او ادامه داد: اگر قرار باشد فقط پایه سال دوازدهم, هم دروس عمومی و تخصصی وزن 60 درصدی داشته باشد باز همان آسیب های کنکور وجود خواهد داشت.
آقای سحرخیز افزود: پیش از عملی شدن این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اقداماتی از جمله تغییر نظام ارزشیابی و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش انجام شود.
او با تاکید بر اینکه باید نظام ارزشیابی آموزش و پرورش را به سمت پژوهش محور شدن ببریم, اضافه کرد: اگر قرار است کنکور به پایه دوازدهم خلاصه شود همان حافظه محوری و تست محوری، به نوع دیگری حاکم خواهد بود.
این کارشناس مسائل آموزشی با اشاره به اینکه باید نظام هدایت تحصیلی را اصلاح کنیم, گفت: بر اساس سند قرار بود حدود 50 درصد دانش آموزان را به سمت رشته های مهارتی، فنی حرفه ای وکار دانش سوق دهیم تا داوطلب کنکور کم شود.
آقای سحرخیر اضافه کرد: رسالت اصل آموزش و پرورش، هدایت کردن 14 میلیون دانش آموز به سمت دانشگاه نیست اما این موضوع همچنان وجود دارد و تغییر در نظام هدایت تحصیلی هنوز اتفاق نیفتاده است.

مصوبه های شورای انقلاب فرهنگی باید پیوست پژوهشی داشته باشد
آقای یوسف زراعت کیش پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با بیان اینکه مسئله کنکور، پیچیده و در هم تنیده است, گفت: کنکور شامل سنجش و پذیرش است؛ در بخش پذیرش، بحث بومی گزینی و سهمیه های کنکور و مشارکت دانشگاه ها را داریم و در سنجش, ابزار سنجش را داریم که شامل آزمون و سوابق تحصیلی است.
او با اشاره به اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیشتر به بخش سنجش یعنی آزمون مربوط است, ادامه داد: مصوبه های شورا باید پیوست پژوهشی داشته باشد.
آقای زراعت کیش افزود: مصوبه شورا مبنی بر تاثیر 60 درصدی سوابق تحصیلی و 40 درصدی کنکور موجب می شود فشارهای روانی و مالی بر خانواده ها و جوانان همچنان به قوت خود باقی بماند زیرا علاوه بر خود کنکور، موسسات آموزشی هم در بخش سوابق تحصیلی نیز فعال می شوند و بسته های آموزشی مربوط به سوابق تحصیلی را نیز به جامعه ارائه خواهند کرد.
پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آزمون های آموزش و پرورش هنوز استاندارد نیست، گفت: آموزش و پرورش نتوانست آزمون های استانداردی را برگزار کند، همچنین با این طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی, تقاضا برای مدارس خاص مانند مدارس غیر انتفاعی و گران قیمت زیاد خواهد شد.
آقای زراعت کیش افزود: تغییر پی در پی نظام آموزش و پرورش هم از جمله اشکالاتی است که موضوع تاثیر سوابق تحصیلی را زیر سوال می برد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، او اضافه کرد: اینکه کنکور فقط مختص دروس تخصصی شود و آزمون عمومی جداگانه برگزار یا به سوابق مربوط شود خوب است زیرا فشار و استرس داوطلب را کم می کند.

نظر شما