شناسهٔ خبر: 47947360 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ماس در کنفرانس خبری با بلینکن؛

مذاکرات وین رو پیشرفت بوده اما با موانعی همره است

عبدالحمید بیاتی

وزیر امور خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در برلین از رو به پیشرفت بودن مذاکرات برجام در وین خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در برلین با بیان اینکه مذاکرات درباره احیای برجام در حال پیشرفت است افزود که هنوز برخی موانع برای دست یابی به توافق نهایی در این زمینه وجود دارد.

ماس در این نشست مدعی شد که انتخابات ایران فضای گفتگوهای وین را پیچیده است.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفتگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

وزیر خارجه آلمان در ادامه این نشست خبری بیان داشت: مذاکرات برجام آسان نیست و در چند هفته اخیر مشخص شده که مسائل فنی باید رفع شود.

با دولت جدید ایران فرصت‌های خوبی برای توافق درباره برجام وجود دارد.

وی با بیان اینکه مذاکرات به تدریج در حال پیشرفت است افزود: انتظار داریم اکنون که دولت جدید در ایران انتخاب شده، فرصت‌های خوبی برای اینکه مذاکرات ادامه یابد و به نتیجه برسد وجود داشته باشد.

ماس تصریح کرد که به رغم طولانی شدن مذاکرات، آلمان معتقد است که تعامل با سایر طرف‌های برجام برای اطمینان از احیای این توافق ارزش دارد.

وی در این‌باره توضیح داد: «مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای ایران آسان نیست و بسیاری از نکات فنی هنوز باقی مانده است. ما انتظار داریم که با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و برگزاری انتخابات [ریاست‌جمهوری] در ایران، بتوانیم توافق هسته‌ای بازگردیم».

ماس درباره موضوع تحریم خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به «نورداستریم ۲» توسط آمریکا نیز گفت: ‌ «بلینکن نگرانی‌ها و انتظارات واشنگتن در مورد خط لوله انتقال گاز شمال از روسیه را به من ابراز کرد».

نظر شما