شناسهٔ خبر: 47936539 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کارگردان «سور بُز»

رشد قابل توجه فیلم‌های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های خارجی/ خارجی‌ها نگاه فیلمسازان ایران را دوست دارند

سعید زمانیان کارگردان فیلم کوتاه «سور بُز» که در زمینه فیلمنامه‌نویسی نیز فعالیت می‌کند، می‌گوید: در سال‌های اخیر تجربه نشان داده است که با ورود نسل جدید، سینمای کوتاه در فرم و محتوا جهش قابل توجهی داشته است و دلیل آن هم موفقیت این سینما در جشنواره‌های جهانی و جوایز متعددی است که فیلمسازان ما از جشنواره‌های معتبر کسب کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، فیلم کوتاه در این سال‌ها به جایگاهی خوب در بین مخاطبان دست پیدا کرده و علاقمندان زیادی هم دارد. انتخاب موضوعات درست و ممیزی کمتر در فیلم‌های کوتاه تا حد زیادی باعث شده که فیلمسازان با اشراف بر این موضوعات فیلم‌های بهتری بسازند. فیلمنامه‌ها در این حوزه از رشد چشمگیری برخوردار شده‌اند و این موضوع هم در دیده شدن فیلم‌های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های داخلی و خارجی تاثیرگذار بوده است. یکی از این فیلمسازان که فیلمنامه‌نویسی را هم تجربه کرده، سعید زمانیان کارگردان فیلم «سور بُز» است، با او درباره سینما و فیلم کوتاه گفتگویی داشتیم که می‌خوانید.

فیلم کوتاه در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است، آیا این رشد و افتخارات صرفا متعلق به خود فیلمسازان است یا حمایت‌هایی چه دولتی و چه توسط نهادهای دیگر باعث این شکوفایی شده است؟

واقعیت این است که بخش مهمی از این موفقیت‌ها توسط خود فیلمسازان و با حمایت و پشتیبانی و از خود گذشتگی بچه‌هایی اتفاق می‌افتد که بدون چشمداشت و با دستمزدهای ناچیز در پشت و جلوی دوربین چه در بخش‌های فنی و چه در بخش‌های هنری به کمک فیلمسازان کوتاه می‌آیند. البته بی‌انصافی است که نقش انجمن سینمای جوان را هم در افزایش تولیدات سینمای کوتاه نادیده گرفت. اساسا بخش دولتی در تمام این سال‌ها تلاش‌هایی کرده است، اما اکثر آن‌ها یا کافی نیست یا به نتیجه نمی‌رسد یا نیمه کاره رها می‌شود. تنها بخشی که در همه این سال‌ها تلاش کرده با بودجه ناچیز خودش به کیفیت تولید و آموزش فیلمسازان کوتاه کمک کند انجمن سینمای جوان است، اما این برای کشف و پرورش استعدادهای بیشماری که در کشور وجود دارد، کافی نیست.

فیلم سور بز (6)

دلیل اینکه فیلم‌های کوتاه ایرانی این روزها مورد توجه جشنواره‌های جهانی قرار گرفته‌اند، چیست؟ نوع ساخت فیلم‌هاست و یا موضوعاتی که به آن‌ها می‌پردازند باعث این توجه جهانی و گرفتن جایزه‌های متعدد شده است؟

البته من دقیق نمی‌دانم که چه چیز سینمای کوتاه ایران برای جشنواره‌های خارجی جذاب است، اما در سال‌های اخیر تجربه نشان داده است که با ورود نسل جدید، سینمای کوتاه در فرم و محتوا جهش قابل توجهی داشته است و دلیل آن هم موفقیت این سینما در جشنواره‌های جهانی و جوایز متعددی است که فیلمسازان ما از جشنواره‌های معتبر کسب کرده‌اند و افزایش کیفیت تولیدات کوتاه به گونه‌ای است که طعنه به سینمای بلند می‌زند. اما فکر می‌کنم شاید آنچه برای سینمای دنیا جذاب است، همان نوع نگاه فیلمسازان کوتاه ما به موضوعات روز ایران است؛ نگاهی که روز به روز عمیق‌تر، جسورتر و به روز‌تر شده است.

فیلم سور بز (5)

در سال‌های اخیر حضور سلبریتی‌های سینمای داستانی بلند در سینمای کوتاه افزایش یافته، حضور سلبریتی‌ها به فیلم کوتاه کمک می‌کند و یا اینکه باعث ضربه به فیلم کوتاه خواهد شد؟

فکر می‌کنم اگر این حضور در خدمت فیلم و فیلمنامه باشد آسیبی نمی‌زد. ضمن اینکه در سال‌های گذشته هم در بعضی فیلم‌های کوتاه موفق، این حضورها در بخش اکران باعث رونق فیلم کوتاه شد. البته در مواردی هم فیلم‌ها از حضور سلبریتی‌ها آسیب دیده‌اند. فیلم کوتاه عرصه تجربه و بروز خلاقیت است و در این راستا کارگردان می‌تواند از هر امکانی استفاده کند.

فیلم سور بز (3)

«سور بُز» جوایز متعددی گرفته، از این فیلم و جوایزی که کسب کرده، بگویید؟ آیا بعد از «سور بُز» هم فیلمی ساخته‌اید؟

فیلم «سور بز» دومین فیلم کوتاه من است و در جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشت و جوایزی را هم کسب کرد که شما اشاره کردید. اکنون دو فیلمنامه کوتاه دارم که یکی از آن‌ها را به نام «مثل یک راز» به زودی جلوی دوربین خواهیم برد.

با توجه به کمبود متن و فیلمنامه‌های خوب در سینما آیا قصد ندارید که فیلمنامه‌نویسی را ادامه بدید؟

من فکر می‌کنم با وجود نسل جوان و خلاق فعلی در صورت حمایت از فیلمنامه‌نویسان این مشکل هم تا حدود زیادی حل خواهد شد. به صورت شخصی به فیلمنامه‌نویسی علاقه دارم و این مسیر را ادامه می‌دهم.

فیلم سور بز (4)

آینده فیلم کوتاه را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

یکی از جریاناتی که در سال‌های اخیر پاگرفت و شاهد اتفاقات درخشانی هم در آن بودیم، اکران فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه بود، اما متاسفانه کرونا نفس آن را گرفت. امیدوارم بعد از واکسیناسیون عمومی این جریان دوباره جان بگیرد و ما شاهد نمایش فیلم‌های درخشان نسل جدید در همه بخش‌های داستانی، کوتاه و مستند باشیم. برای این مهم دو مسئله برنامه‌ریزی و بودجه بسیار تعیین‌کننده است. یکی از جاهایی که در سال‌های اخیر به واسطه بدسلیقگی مدیران سازمان سینمایی مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار گرفته، همین گروه هنر و تجربه است. درباره با انجمن سینمای جوان هم اکنون بر همه آشکار است که با این حجم از مطالبه و اشتیاق جوانان فیلمساز در سرتاسر کشور نیاز به حمایت مالی و پشتیبانی زیرساختی وجود دارد. فکر می‌کنم جریان عمومی سینما هم بعد از کرونا با وجود فیلم‌های بلند و جذاب و کنجکاوی برانگیزی که در سال گذشته تولید شد با استقبال عمومی مردم جان خواهد گرفت. به نظر من سینما امروز بخش مهمی از جریان عمومی زندگی است.

نظر شما