شناسهٔ خبر: 47932826 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

آرای باطله، می‌تواند محصول بی‌تفاوتی به سبد نامزدها باشد

صاحب‌خبر -

سخنگوی دولت

آرای باطله، می‌تواند محصول بی‌تفاوتی به سبد نامزدها باشد

گروه سیاسی- سخنگوی دولت، با بیان اینکه آرای باطله، می‌تواند محصول بی‌تفاوتی به سبد نامزدها باشد، ادامه داد: فرق است بین بی‌تفاوتی به سبد نامزدها و بی‌تفاوتی به انتخابات و عدم مشارکت محصول عدم باور به وقوع تغییرات با جابه‌جایی دولت‌ها و یا به عبارت دیگر حاصل بی‌تفاوتی نسبت به نهاد انتخابات است. از این موضوعات پیچیده نمی‌توان به سادگی عبور کرد و یا با تحلیل‌های سطحی و بررسی نشده مواجه شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از دولت، علی ربیعی؛ در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره میزان 14.5درصدی آرای باطله در انتخابات و تعبیر وی از آن، تصریح کرد: رفتارشناسی رأی‌دهندگان بدون تردید امری تک‌علتی نبوده و تابعی از متغیرهایی از قبیل تغییرات جمعیتی، تحولات ارزشی، احساس موفقیت یا عدم موفقیت در رأی‌دهی، میزان نیل به هدف رأی‌دهندگان، امکان حضور در پای صندوق رأی، یافتن گرایشی نزدیک به ارزش‌های خود و نیز تابعی از سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که لازم است بررسی و تحقیق شود.

باید همه رأی‌ها مورد بررسی قرار گیرد

وی افزود: من نه به‌عنوان سخنگوی دولت، بلکه به‌عنوان یک جامعه‌شناس معتقدم؛ باید همه رأی‌ها مورد بررسی قرار گیرد. البته تأکید می‌کنم همین مشارکت قابل قبول بوده و قابل مقایسه با بسیاری از کشورها هم نیست. بنابراین هرگونه تحلیلی در یک برنامه سخنگویی، نمی‌تواند حاوی تبیینی جامعه‌شناختی عمیق و درستی باشد. سخنگوی دولت، در پاسخ به پرسشی در زمینه ارزیابی‌اش از نتایجی انتخابات، تأکید کرد: عدم مشارکت و کاهش مشارکت، علل و دلایل متعددی دارد. این غیرعلمی‌ترین و فرصت‌طلبانه‌ترین تبیین و تحلیل است که همه علل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را به یک اظهارنظر تقلیل بدهیم. وی افزود: هر علت اجتماعی با عوامل متعددی مرتبط است به همین خاطر، این ساده‌انگارانه‌ترین و دَم‌دستی‌ترین تحلیل است که یک گروه در خارج کشور یا یک فرد در داخل کشور بخواهد نتایج یک پدیده اجتماعی را این‌گونه با انحراف تحلیل مواجه کند. ربیعی؛ تأکید کرد: به نظر من، چه آنهایی که پای صندوق آمدند؛ چه آنها که رأی‌باطله ریختند و چه بخشی از جامعه که تا پیش از این در پای صندوق رأی حاضر می‌شدند ولی ۲۸خرداد۱۴۰۰ نیامدند و رأی ندادند، نوعی بیان دیدگاه و در چارچوب نوعی مشارکت قابل تبیین است. باید بدانیم که بین بی‌تفاوتی به «نهاد انتخابات» و بی‌تفاوتی به «نامزدها»، ‌فرق است و این دو،‌ با یکدیگر متفاوتند.

جریان‌های سیاسی در کنار دولت جدید بایستند

سخنگوی دولت، تأکید کرد: انتظار می‌رود جریان‌های سیاسی که در این انتخابات حامی ‌کاندیدای پیروز نبودند نیز با دوراندیشی آینده‌نگرانه در کنار دولت بایستند. ربیعی؛ با تبریک به ابراهیم رئیسی، بابت پیروزی در انتخابات، اظهار کرد: آرزو می‌کنم که دولت سیزدهم بتواند به همه اهداف تعیین‌شده در جهت تأمین منافع ملی، احیای معنویت و اخلاق و ایجاد شرایطی برای رشد و توسعه کشور و زندگی بهتر برای مردم دست پیدا کند. وی افزود: یک‌بار دیگر میراث گرانقدر انقلاب اسلامی ‌و جمهوریت با یک انتخابات دیگر تداوم یافت. خوشبختانه ما از یک سنت نیکو و نهادینه شده در جهت انتقال قدرت برخوردار هستیم و این موقعیتی است که در جهان و منطقه پُرآشوب ما باید آن را پاس بداریم و بر این سرمایه بیفزاییم. سخنگوی دولت، یادآور شد: یکی از آسیب‌های ادوار گذشته فقدان تداوم میراث دولت‌هاست، هر دولتی قطعاً نقاط مثبت و منفی در کارنامه خود دارد، با این فرض که هر دولت حلقه‌ای از زنجیره حکمرانی یک نظام سیاسی است، نیازمند یک سامان سیاسی هستیم که دست‌به‌دست شدن مشعل رشد و توسعه جامعه را از یک دولت به دولت دیگر تضمین کند و این زنجیره حکمرانی را از گسیخته شدن مصون نگه دارد.

اجماع نخبگان درباره یاری رساندن به دولت منتخب

وی با بیان اینکه یک اصل شناخته شده و مورد احترام در جوامع مردم‌سالار اجماع نخبگان درباره یاری رساندن به دولت منتخب برای عبور از شرایط سخت است، اظهار کرد: هر چند دولت دوازدهم دیوار تحریم‌ها را در نقطه پایانی فرو ریختن دیوار و شکست تحریم قرار داده است، اما آثار تحریم بر جامعه ایران سال‌ها باقی است. عبور از این شرایط سخت و غلبه بر مشکلات ساختاری اقتصادی و اجتماعی در کشور و مقابله با مشکلات توامان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار قرار گرفتن همه قوا و همه نهادها هستیم. ربیعی؛ ادامه داد: این یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و قرار گرفتن همه جناح‌های سیاسی و نهادهای مسؤول و حتی نهادهای رسانه‌ای جهت مقابله با موانع لازمه موفقیت دولت در پشت سر گذاشتن مشکلات متعدد ناشی از تحریم‌های ظالمانه و فشار اقتصادی، اجتماعی کروناست. سخنگوی دولت، با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود جریان‌های سیاسی که در این انتخابات حامی‌ کاندیدای پیروز نبودند نیز با دوراندیشی آینده‌نگرانه در کنار دولت بایستند، گفت: از طرف دیگر رئیس‌جمهور منتخب به‌زودی رئیس همه جمهور ایرانیان با همه سلایق و گرایش‌های سیاسی و اجتماعی است.

نظر شما