شناسهٔ خبر: 47931514 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرکل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی خبر داد

اجرای طرح پرورش مرغ بومی خانگی در تعاونی‌های روستایی

تواضع، مدیرکل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی از اجرای طرح پرورش مرغ بومی خانگی در تعاونی‌های روستایی به ویژه تعاونی روستایی زنان تحت نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محسن تواضع مدیر کل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی‌ها گفت: پرورش مرغ و نژاد های بومی از قدیم الایام در کشور ما و روستاها و برخی شهرها وجود داشته است.

محسن تواضع افزود: با وجود مناطق مختلف در کشور فرصت و بستر مناسبی برای تعاونی روستایی خصوصا زنان بوجود آمده که با وجود ۶۰۰۰۰ هزار نیرو و ۴۰۰ تعاونی روستایی و دارا بودن زمین و امکانات و دیگر باقی مانده محصولات کشاورزی و حتی پسماندهای غذایی می توانند حضور فعالی را داشته باشند.

وی همچنین اشاره داشت: در سال های اخیر تلاش های جهاد کشاورزی به منظور حفظ نژادهای بومی از طریق اصلاحات ژنتیکی، فناوری تولید جوجه های بومی و تخم مرغ‌های نطفه دار محلی، کمک های زیادی به اشتغالزایی، بهبود اقتصاد و تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز جامعه داشته است.

وی با بیان این مطلب که این امر سبب علاقمندی کارآفرینان زیادی به منظور پرورش جوجه و مرغ بومی شده و دسترسی به یک درآمدی قابل قبول را فراهم کرده است افزود: در این میان شرکت‌های تعاونی روستایی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (به ویژه اعضای شرکت تعاونی روستایی زنان) با دارا بودن امکانات و زیرساخت‌های لازم، جامعه هدف ما برای اجرای این طرح را تشکیل می دهند.

تواضع در ادامه تصریح کرد: در این راستا رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران طرح پرورش مرغ بومی را در سطح شرکت تعاونی روستایی زنان با دارا بودن حدودا ۴۰۰ شرکت تعاونی روستایی زنان و حدود ۶۰ هزار عضو فعال را در دستور کار قرار داده و ضمن تعیین مجری، اجرای کامل طرح فوق را در شش ماه اول سال جاری خواستار شد.

وی گفت: مرغ های بومی در برابر بیماری ها مقاوم تر هستند که با هماهنگی مدیران دامپزشکی منطقه در کنترل بیماریه ها و در خصوص مجوزها هم زبر ۱۰۹ قطعه نیازی به مجوز نیست و بالاتر از آن می باید حد فاصله تا دیگر پرورش مرغ داری رعایت شود.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی ها گفت: در این طرح از جوجه‌های واکسینه شده ۳ الی ۴ هفته پولت (نیمچه) بومی محلی که متحمل به شرایط اقلیمی و بیماری ها بوده جهت پرورش بمدت (حداکثر ۱۶ هفته) در فضاهای مشخص شده شرکت های تعاونی روستایی تحت پوشش و نظارت (به ویژه شرکت تعاونی زنان روستایی) نگهداری و تغذیه می شوند و پس از طی دوره پرورش و رسیدن به وزن مطلوب جهت عرضه به صورت زنده در بازارهای محلی هر منطقه، شهرستان و استان ارسال می شوند.

تواضع در پایان با اشاره به نتایج این فعالیت ها خاطر نشان کرد: حسب گزارش های دریافتی از استان های فارس، سمنان، خراسان جنوبی، کرمانشاه، اصفهان و اردبیل اجرای طرح فوق به منظور تامین و پرورش حداقل ۳۰ هزار قطعه در ماه های جاری در دستور کار قرار دارد.

نظر شما