شناسهٔ خبر: 47922662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تقویت دیپلماسی اقتصادی راهکاری برای افزایش همگرایی منطقه‌ای است؛ رضایی در گفت و گو با شفقنا

صاحب‌خبر -

شفقنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دولت آینده مبنای خود را بر دیپلماسی متوازن قرار هد، گفت: قطعاً تعریف منافع مشترک در دیپلماسی اقتصادی با کشورهای منطقه می‌تواند به همگرایی ما در منطقه با همسایگان کمک مضاعف کند. راهکار این کار تقویت نگاه دیپلماسی اقتصادی در تیم سیاست خارجی دولت آینده است.

ابراهیم رضایی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص تنش زدایی ایران با کشورهای منطقه رویکرد ما در حوزه دیپلماسی موازنه عدمی است. در موازنه عدمی ما با هیچ کشوری منازعه ابدی نداریم و روابطمان بر اساس منافع ملی و ارزشی نظام تعریف می‌شود. در بحث کشورهای منطقه هم معتقدیم که آنچه که می‌تواند منافع همه کشورهای منطقه را تامین کند همگرایی و روابط حسنه متقابل است و عربستان سعودی هم از این امر مستثنی نیست.

سعودی ها در رفتارشان نسبت به گذشته تغییری اعمال نکرده‌اند

او در ادامه افزود: متاسفانه سعودی‌ها در سوریه، در یمن، عراق، در تعامل با جمهوری اسلامی و فراتر از آن باز کردن پای رژیم صهیونیستی در منطقه، خطاهای راهبردی بسیاری کردند. امروز خبرها و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که به این اشتباه پی برده اند هرچند در رفتارشان نسبت به گذشته تغییری اعمال نکرده اند.

رضایی بیان کرد: ما امیدواریم که اشتباهات گذشته سعودی ها موجب تجربه و درس برای مسئولین سعودی گردد و رویکردشان را در منطقه اصلاح کنند. اگر رویکرد خصمانه گذشته اصلاح گردد قطعاً ما هم آمادگی داریم که به یک هم افزایی در برخوردمان با سعودی‌ها برسیم. در داخل نظام، نگاه همگرایانه با کشورهای منطقه بین همه گروه‌های سیاسی وجود دارد و در صورت اصلاح رفتار سعودی‌ها در حوزه دیپلماتیک ما هم این آمادگی را برای برداشتن گام متقابل داریم.

دولت آینده مبنای خود را بر دیپلماسی متوازن قرار هد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی دولت آینده باید مبنای خود را بر دیپلماسی متوازن با هدف کمک به اقتصاد ملی و معیشت مردمی بگذارد و یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به اقتصاد ملی ما کمک کند ارتباط حسنه با کشورهای منطقه است.

تقویت دیپلماسی اقتصادی راهکاری برای افزایش همگرایی منطقه‌ای

رضایی با تاکید بر ضرورت توجه به تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای منطقه، گفت: متاسفانه تیم دیپلماتیک دولت یازدهم و دوازدهم نتوانست یک دیپلماسی قوی منطقه‌ای ایجاد کند و بیشتر نگاه‌هایش معطوف به ارتباط با غرب و دادن ضریب بالا به برجام در حوزه داخلی و خارجی بود. قطعاً تعریف منافع مشترک در دیپلماسی اقتصادی با کشورهای منطقه می‌تواند به همگرایی ما در منطقه با همسایگان کمک مضاعف کند. راهکار این کار تقویت نگاه دیپلماسی اقتصادی در تیم سیاست خارجی دولت آینده است.

سهم ۲ درصدی ایران از بازارهای منطقه

او در پایان خاطرنشان کرد: ما باید از بازار بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلاری منطقه سهم بیشتری را داشته باشیم. متاسفانه در شرایط فعلی سهم ما از این بازار حدود ۲ درصد است. علت این سهم کم ضعف دیپلماسی اقتصادی در دولت فعلی و در دولت های گذشته است که باید اصلاح گردد.

نظر شما