شناسهٔ خبر: 47908529 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

رئیس جمهور منتخب: دخالت سعودی‌ها در یمن باید متوقف شود/ سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نشده و به برجام هم محدود نخواهد شد

ابنا

رئیس جمهور منتخب با اشاره به این که مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست، اظهار داشت: مسئله‌ای که مذاکره شده و قرارداد منعقد شده است عمل نکردند، چگونه می‌خواهند وارد مسائل جدید بشوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ حجت الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم رئیسی» در اولین کنفرانس مطبوعاتی و رسانه‌ای با خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: در بعد سیاست خارجی دنیا بدانند که وضعیت با این حضور حماسه‌ساز مردم عزیزمان تغییر کرده است و این وضعیت و شرایط جدید پیش روی دنیاست و باید در سیاست خارجی وضعیت و شرایط بدانند.

وی گفت: اگر می‌بینند تا امروز فشار حداکثری به مردم ما کارساز نشده است باید تجدید نظر کنند و برگردند، چرا که ملت ما نشان داده که مقاومت و ایستادگی در مقابل فشار‌ها دارند، باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود به برجام هم محدود نخواهد شد.

رئیسی تاکید کرد: ما تعامل را با همه دنیا و با همه کشور‌های دنیا به عنوان یک فرصت تعاملی گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد، ان شاءالله، در مذاکرات هم هر مذاکره‌ای که منافع ملی ما را تضمین کند حتما این مذاکره مورد حمایت خواهد بود.

وی افزود: ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره فرسایشی شود، بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد.

رئیس جمهور منتخب تصریح کرد: در هر مذاکره‌ای نتیجه بهتر موضوع ماست و باید آورده‌ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد و در راستای کسب آورده برای ملت ایران، رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها و راستی‌آزمایی، مسئله ارتباطات را دنبال خواهیم کرد.

رئیسی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا با رفع تحریم ها حاضرید با رئیس‌ جمهور آمریکا دیدار کنید؟ در یک کلام گفت: خیر.

رئیس جمهور منتخب گفت: چرا آقای بایدن به تعهدات دولت قبل امریکا پایبند نیست؟ چرا به وظایف خود نسبت به تعهدات ایجاد شده پاسخگو نیست؟ من پیشنهاد جدی ام به دولت امریکا این است که سریعاً به تعهدات خودشان عمل و تمامی تحریم‌ها را رفع کنند و نشان دهند با رفع همه تحریم ها، صداقت دارند.

وی ادامه داد: ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند، چون آورده‌ای آنچنان که در برجام پیش بینی شده بود به دست نیاوردند.

رئیسی گفت: دلیل این موضوع عهدشکنی آمریکایی‌ها و عمل نکردن به تعهدات از سوی اروپا بوده است؛ ما تاکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهد خودش در این قرارداد عمل کند و پایبند باشد.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به این که مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست، اظهار داشت: مسئله‌ای که مذاکره شده و قرارداد منعقد شده است عمل نکردند، چگونه می‌خواهند وارد مسائل جدید بشوند.

رئیسی اظهار داشت: طرح ما مراجعه به آراء عمومی فلسطینیان است. آنها صاحب فلسطین هستند و رژیم صهیونیستی قبل از احساس ترس از ما باید از ساکنان اصلی فلسطین بترسد و امروز ابتکار عمل در دست مجاهدان فلسطنیی است. جمهوری اسلامی همواره حامی مظلومان است.

وی درباره مسئله یمن گفت: یمن هرچه زودتر باید توسط خود یمنی‌ها تدبیر ومدیریت شود. دخالت سعودی‌ها در یمن و هجوم‌هایی که به خانه‌‌های یمنی‌ها می‌شود باید متوقف شود. توقف سریع جنگ علیه یمن خواسته جمهوری اسلامی است و اداره یمن برعهده خود یمنی‌ها است.

رئیسی اظهار داشت: من اعلام می‌کنم ما روابط با همه کشورها را اعلام کردیم به‌ویژه کشورهای همسایه و اولویت ما ارتباط با کشورها همسایه است. برای بازگشایی سفارت دو کشور ایران و عربستان، مانعی از سمت جمهوری اسلامی نیست و روابط دو کشور و گفتگو با همه کشورهای منطقه با هیچ مانعی مواجه نیست.
………………….
پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما