شناسهٔ خبر: 47884666 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

معاون جهاد کشاورزی البرز:

تولید سالانه ۲۴ میلیون شاخه گل در البرز/ گلخانه های البرز ۵۰ هکتار افزایش می یابد

کرج- تاج الدینی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: سالانه ۴۲ هزار و ۵۴۶ تن سبزی و صیفی و ۲۴ میلیون شاخه گل و گیاه زینتی در البرز تولید می شود.

صاحب‌خبر -

 محمد تاج الدینی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سطح زیر کشت گلخانه های استان البرز تا پایان سال ۹۹ به مساحت ۳۴۷ هکتار بوده است، افزود: ۹۲۵ واحد گلخانه ای در البرز با کشت سبزی و صیفی جات، توت فرنگی، نهال کشت بافتی مکانیزه و گل و گیاهان زینتی و دارویی فعالیت دارند.

تاج الدینی گفت: در شهرک گلخانه ای شهر جدید هشتگرد ۷۲ قطعه سه هزار متر مربعی داریم که در حال حاضر ۶۵ قطعه آن فعال است و عمده کشت آنها توت فرنگی با عملکرد ۹۰ تا ۱۲۰ تن در هکتار است.

وی اضافه کرد: شهرک گلخانه ای چوپان آباد شامل نیز با ۶٥ قطعه چهار هزار و ۳۲۰ مترمربعی الگوی کشت سبزی و صیفی هیدرپونیک استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه سالانه ۴۲ هزار و ۵۴۶ تن سبزی و صیفی در گلخانه های استان تولید می شود، افزود: ۲۴ میلیون شاخه  نیز میزان تولید گل و گیاهان زینتی استان است.

عمده مشکلات کشت گلخانه ای البرز
تاج الدینی اظهار کرد: مشکل تامین آب، گرانی نهاده های اولیه، وابستگی به واردات بذر و نهاده ها، افزایش تورم و همچنین تامین انرژی از عمده مشکلات در بازاررسانی و زنجیره تولید محصولات گلخانه ای است.

وی  با بیان اینکه در حال حاضر سه هزار و ۴۷۰ نفر در حوزه کشت گلخانه ای استان به کار اشتغال دارند، افزود: سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از این بخش از محل تبصره ۱٨و تسهیلات بند «الف» ماده ٥٢ با سود ۵/۱۴ درصد به متقاضیان این بخش وام پرداخت می کند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه کشت محصولات گلخانه ای به منظور افزایش عملکرد در واحد سطح و صرفه جویی در مصرف آب و اشتغال زایی جزو اولویت های وزارتخانه است، گفت: در سال جاری سهمیه توسعه گلخانه های استان به میزان ٥٠هکتار است که به شهرستان ها ابلاغ شده است و در حال حاضر تخصیص تسهیلات از محل سود ترجیحی با سود ١٥درصد انجام می شود.

تاج الدینی افزود: با توسعه ٥٠هکتار سطح زیرکشت گلخانه حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن به تولیدات گلخانه ای استان افزوده خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بذر مورد نیاز در داخل استان تولید می شود، گفت: خیر، تولید بذر داخلی نداریم و نیاز بذر محصولات گلخانه ای ما به صورت واردات از سایر کشورها تامین می گردد.

نظر شما