شناسهٔ خبر: 47850505 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بازتاب انتخابات ایران در رسانه های جهان؛

سی ان ان:مشارکت مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری قابل توجه است/فرانس 24:حضور مردم در انتخابات بر آینده مذاکرات تاثیردارد

صاحب‌خبر -
 خبرگزاری آریا-شبکه تلویزیونی فرانس24 که مستقیم به پوشش خبری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران می پردازد، در گزارشی عنوان کرد؛ رای ایرانیان بر سرنوشت مذاکرات وین و تحریم ها اثرگذار است.
 به گزارش خبرگزاری آریا،در تصاویر خبری پخش شده از شبکه تلویزیونی فرانس24 ، رای دهندگان ایرانی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و زدن ماسک و داشتن فاصله اجتماعی در حالی نشان داده می شوند که در صف و در انتظار باز شدن شعب اخذ رای و دادن آرای خود هستند.
فرانس24 گزارش داد: شعب اخذ رای در ایران در نخستین ساعت امروز / ساعت 7 صبح / بر روی رای دهندگان گشوده شد.
این رسانه تصویری فرانسوی پس از این تصاویر به تحلیل مذاکرات از سرگیری برنامه هسته ای ایران که در وین در جریان است، پرداخت و به طور هماهنگ با برخی دیگر از رسانه های غربی دو موضوع انتخابات و مذاکرات برجام را به هم گره زد.
 درحالی فرانس 24 اقدام به تهیه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ایران و پوشش خبری مستقیم آن پرداخت که شبکه آمریکایی سی ان ان نیز از ساعات اولیه آغاز رای گیری با استقرار یک تیم خبری ویژه در شعبه اخذ رای حسینیه ارشاد به پوشش ارای انتخاباتی درایران پرداخت.
فردریک پلتن خبرنگار این رسانه تصویری آمریکایی در حسینیه ارشاد گفت: حضور رای دهندگان در پای صندوق های رای در این ساعت از روز قابل توجه است.
خبرنگار فرانس24 گفت:انتخابات راس ساعت 7 صبح در تهران و سراسر ایران آغاز شد، این دوره نسبت به دوره های قبل انتخابات ریاست جمهوری در ایران به منظور ممانعت از شیوع ویروس کرونا 10هزار شعبه اخذ رای اضافه در نظر گرفته شده است. 
رای دهندگان به فرانس 24 گفتند این انتخابات برای جمهوری اسلامی مهم است.
به گزارش فرانس 24، باوجودی که هم اکنون ساعات اولیه آغاز رای گیری است، اما جمع قابل توجهی از مردم برای انداختن رای خود به صندوق دیده می شود.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شورای اسلامی، میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، ساعت 7 صبح امروز 28 خرداد در سراسر ایران آغاز شد. انتخابات میان دوره ای مجلس یازدهم در 6 حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه، انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری در 4 حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران برگزار خواهد شد.
به گفته معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی500 خبرنگار خارجی از 226 رسانه بین‌المللی از 5 قاره جهان، انتخابات 1400 ایران را پوشش می‌دهند.

سی ان ان: حضور مردم پای صندوق های رای قابل توجه است
 شبکه تلویزیونی سی ان ان در ویژه برنامه ای با عنوان «انتخابات 2021 ایران»، حضور مردم در پای صندوق های رای در نخستین ساعات رای گیری را قابل توجه توصیف کرد.
 سی ان ان در این ویژه برنامه به معرفی و برنامه نامزدهای ریاست جمهوری در این دور از انتخابات پرداخت. این شبکه تلویزیونی آمریکایی با استقرار تیم خبری خود در شعبه اخذ رای واقع در حسینیه ارشاد، گزارش داد: حضور مردم در این ساعت از صبح قابل توجه است.
این رسانه آمریکایی نشان داد که در آن رای دهندگان ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی و با زدن  ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در شعبه اخذ رای حضور یافته اند.
سی ان ان در ویژه برنامه انتخاباتی خود درباره ریاست جمهوری ایران گزارش داد: انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی انجام می شود که هم اکنون مذاکرات برای احیای توافق هسته ای 2015 در وین پایتخت اتریش در جریان است. آمریکا به واسطه دونالد ترامپ به طور یکجانبه از برجام خارج شده بود.

بازتاب گسترده انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه های تركیه
آغاز مرحله رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه های تركیه بازتاب وسیعی داشت و اغلب رسانه های خبری تركیه این رویداد مهم را منعكس كردند.
 خبرگزاری آناتولی تركیه در خبر بخش فارسی و تركی خود از حضور مردم ایران در پای 130 هزار صندوق رای در داخل كشورمان خبر داد و اعلام كرد كه بیش از 56 میلیون ایرانی امروز می توانند در انتخابات رای دهند.
این رسانه در خبر اول خود مشاركت مقام معظم رهبری در انتخابات را در محتوای خبری خود منتشر كرده و نوشت: رهبر ایران مردم را به حضور در پای صندوق های رای فراخواند.
این رسانه همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در برخی كشورهای خارجی از جمله تركیه نوشت: ایرانیان مقیم چین، ژاپن، كره جنوبی و نیوزیلند و برخی كشورهای آسیایی به علت تفاوت افق و ساعت، زودتر از سایرین در رای گیری شركت كردند.
روزنامه ینی شفق تركیه نیز نوشت: مردم ایران برای انتخاب رئیس جمهوری امروز پای صندوق های رای رفتند.
به نوشته این روزنامه، مردم ایران می توانند در 130 هزار صندوق و بیش از 63 هزار شعبه اخذ رای، از میان چهار نامزد اعلام شده، به یك نفر رای دهند.
این رسانه نیز ضمن بازتاب حضور مقام معظم رهبری در انتخابات، از قول معظم له نوشت: رهبر دینی ایران مردم را به شركت گسترده در این انتخابات دعوت كرد.
شبكه خبری و تلویزیونی `تی.آر.تی.خبر` تركیه نیز در گزارشی اعلام كرد كه مردم ایران امروز برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به پای صندوق های رای رفتند.
بنا به اعلام این رسانه، بیش از 56 میلیون ایرانی می توانند آرای خود به نامزدهای مورد نظر را در 130 هزار صندوق پیش بینی شده بیندازند.
این رسانه نیز با اشاره به حضور و مشاركت مقام معظم رهبری در این انتخابات، سخنان معظم له را در خصوص دعوت به مشاركت و حضور مردم در پای صندوق های رای منعكس و اعلام كرد كه مردم ایران از میان چهار نامزد حاضر در رقابت، یك نفر را به عنوان رئیس جمهوری آینده خود انتخاب می كنند.
شبكه تلویزیونی ان.تی.وی تركیه نیز در خبر خود در خصوص انتخابات ایران با اشاره به آغاز مرحله اخذ آرای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای های اسلامی شهر و روستا اعلام كرد كه مردم ایران می تواند تا ساعت 20 با حضور در پای 130 هزار به كاندیدای مورد نظر خود رای دهند.
بنا به گزارش این رسانه، ایرانیان بالای 18 سال واجد شرایط رای دادن بیش از 56 میلیون نفر هستند.
این رسانه همچنین در گزارش خبری خود با انعكاس حضور مقام معظم رهبری در انتخابات اعلام كرد كه رهبر ایران مردم را به حضور گسترده در این انتخابات دعوت كرد.
این رسانه همچنین در سایت خود نیز تصاویر زیادی از حضور ایرانیان در شعب اخذ رای منعكس و منتشر كرد.

نظر شما