شناسهٔ خبر: 47829329 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

آیدا، اولین ربات نقاش در جهان

ویژگی‌های منحصربه‌فرد آیدا و حرکات و اشاراتی که این ربات برای انجام آنها برنامه‌ریزی شده سوژه یک نمایشگاه جدید است که از 18 مه (28 اردیبهشت 1400) در موزه طراحی لندن برپا شده و تا 31 اوت (9 شهریور) ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| «آیدان ملر» مخترع اولین ربات هنرمند جهان به نام آیدا، در یک مصاحبه جدید آثار هنری این ربات را خلاقانه و معاصر توصیف کرد.

 

به گزارش ایرنا، آیدا (Ai-Da) به عنوان اولین ربات هنرمند فوق واقع‌گرا می‌تواند طراحی کند، تابلوی نقاشی بکشد و در نقش یک هنرمند اجرامحور در گفت‌وگوهای پویا شرکت کند. آیدا که نامش را از ایدا لاولیس (Ada Lovelace) ریاضیدان و نویسنده انگلیسی و اولین برنامه‌نویس تاریخ می‌گیرد، یک ربات با قابلیت‌های هوش مصنوعی است، یک شخصیت مرکب متشکل از طیف متنوعی از برنامه‌های کامپیوتری، فناوری‌های رباتیک، سیلیکون و قابلیت‌های انسانی.

 

این ربات توسط آیدان ملر (Aidan Meller) گالری دار و پژوهشگر هنری اهل انگلیس ابداع شده است و صورت سیلیکونی و واقع گرایانه خود را از لوسی سیل (Lucy Seal) محقق، الکس کافوسیاس (Alex Kafousssias) هنرمند دیجیتال و تیم میلوارد (Tim Milward) طراح سه‌بعدی دارد تا شبیه به یک موجود زنده با حالات مختلف چهره، اشتیاق و حتی تخیل به نظر برسد.

 

بازوان رباتیکی که دو تن از دانشجویان دانشکده مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه لیدز برای این ربات طراحی کرده‌اند، به او اجازه نگه داشتن مداد و استفاده از آن را می‌دهد. این دو دانشجو برای ساخت بازوهای رباتیک، الگوریتم‌های هوشمندی را به کار گرفتند که با بینایی رایانه‌ای تصویر فردی که آیدا می‌دید را تحلیل می‌کرد، سپس یک سیستم کنترل ابداع کردند که برمبنای این تفسیر بازوی ربات را در یک مسیر مشخص به حرکت درمی‌آورد. 

 

ویژگی‌های منحصربه‌فرد آیدا و حرکات و اشاراتی که این ربات برای انجام آنها برنامه‌ریزی شده سوژه یک نمایشگاه جدید است که از 18 مه (28 اردیبهشت 1400) در موزه طراحی لندن برپا شده و تا 31 اوت (9 شهریور) ادامه خواهد داشت.

 

این نمایشگاه که آیدا: پرتره‌ یک ربات (Ai-Da: portrait of the robot) نام دارد مفهوم خودنگاره را وارونه کرده و با نمایش دو نوآوری منحصربه‌فرد در جهان، ماهیت هویت و خلاقیت انسان را زیر سوال می‌برد. این نمایشگاه نخست سه خودنگاره بزرگ از آیدا را به نمایش می‌گذارد که با خلق یک خویشتن‌انداز از موجودی که «خویش» ندارد، رویه جدیدی را در دنیای هنر بنا نهادند. این نمایشگاه همچنین اولین فونت هوش مصنوعی در جهان که توسط یک ربات هنرمند برای نشان دادن زبان تولید شده توسط مدل های زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده است را نیز در ویترین خود گذاشته و شبهات اخلاقی در مورد کم رنگ شدن مرز میان متن تولید شده توسط رایانه و انسان را برجسته می‌کند. 

 

اولین ربات هنرمند جهان و توانایی‌های خارق العاده او سوالاتی را در مورد هویت انسان در عصر دیجیتال ایجاد کرده است. آیدان ملر، خالق آیدا، در یک گفت‌وگوی جدید با مجله دیجیتالی دیزاین‌بوم/ Designboom در این باره گفت: آیدا با برانگیختن گفتمان درباره آینده بشر بین مخاطبانش، این سوال را طرح می‌کند که چگونه می‌توانیم استفاده‌ها یا سوءاستفاده‌ها از قدرت عظیمی را مدیریت کنیم که فناوری‌های جدید به مردم می‌دهند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما