شناسهٔ خبر: 47828166 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کارشناس مرکز پیش‌ بینی هواشناسی اصفهان:

ریزگردهای محلی هوای اصفهان را ناسالم می‌کند

اصفهان- کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان گفت: وزش بادهای شمال شرقی و شرقی به سمت مرکزی و خیزش ریزگردهای محلی علت کاهش کیفیت هوا است اما این پدیده در روزهای پیش رو شدت نخواهد یافت.

صاحب‌خبر -

ابراهیم هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره علت افزایش شاخص‌های کیفی هوا از شامگاه روز چهارشنبه تاکنون، اظهار داشت: شاخص‌های کیفی هوا در برخی نقاط شهر اصفهان امروز در مرز سالم و ناسالم برای گروه‌های حساس و در برخی مناطق شاخص‌ها کمی بالاتر بوده که عامل اصلی کاهش کیفیت هوا گردوخاک‌ها و ریزگردهای محلی است.

او با بیان اینکه منشأ ریزگردها خارجی و از مناطق دور دست نیست، افزود: جهت وزش بادها در شرق استان در روزهای اخیر تغییر کرده و از شمال شرقی و شرقی به سمت مرکز می‌وزد که این امر از یک سو سبب شده گرمای طاقت فرسا در خور و بیابانک و چوپانان کاهش یابد و بیشینه دمای این مناطق از ۴۶ و ۴۷ درجه سانتیگراد به مرز ۴۰ درجه سانتیگراد برسد اما تأثیر منفی این پدیده خیزش گرد و خاک‌ها به سمت مناطق مرکزی است.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه غبارآلودگی و کاهش کیفیت هوا به ویژه در ساعات اولیه صبح پیش‌بینی می‌شود، ابراز داشت: با توجه به وزش بادها در ساعات عصر و شب، وجود ریزگردها در ساعات اولیه صبح باعث کاهش کیفیت هوا می‌شود.

هنرمند خاطرنشان کرد: طبق الگوهای فعلی هواشناسی، گردوخاک و ریزگردها هفته آینده شدت نخواهد یافت و غبار آلودگی مانند یک هفته گذشته در حد ناسالم برای گروه‌های حساس پیش‌بینی می‌شود.

او با اشاره به اینکه تا سه روز آینده جوی پایدار در سطح استان حاکم است، ادامه داد: آسمان بسیاری از مناطق صاف و پدیده غالب بسیاری از مناطق وزش باد است که وزش باد در نواحی شمالی، شرقی و مرکزی با گرد و خاک همراه است.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده تغییر محسوسی ندارد، افزود: دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۰ درجه سانتیگراد بالای صفر و در خنک‌ترین ساعات بامداد فردا به ۲۲ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

هنرمند اضافه کرد: کاشان با دمای ۴۲ درجه سانتیگراد بالای صفر و بوئین و میاندشت با دمای ۱۱ درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان با میانگین ۱۱۵، سجزی با میانگین ۱۰۱ و شاهین شهر با میانگین ۱۲۱ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

نظر شما