شناسهٔ خبر: 47821546 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

چرا برخی از بیماران کرونایی دچار لخته خون می‌شوند؟

صاحب‌خبر - باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس نوشت: دانشمندان مشخص کرده‌اند که چگونه و چرا برخی از بیماران کووید-۱۹ می‌توانند لخته‌های تهدیدکننده زندگی ایجاد کنند که می‌تواند منجر به درمان‌های هدفمند شود که از وقوع این امر جلوگیری می‌کند.
 
این کار با هدایت محققان دانشگاه پزشکی و علوم بهداشتی RCSI در مجله Thrombosis and Haemostasis منتشر شده است.
 
تحقیقات قبلی ثابت کرده است که لخته شدن خون دلیل مهمی در مرگ بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است. محققان برای درک اینکه چرا این لخته شدن اتفاق می‌افتد، نمونه‌های خونی را که از بیماران کووید-۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بومونت در دوبلین گرفته شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
 
آن‌ها دریافتند که تعادل بین مولکولی که باعث لخته شدن می‌شود، به نام فاکتور von Willebrand (VWF) و تنظیم کننده آن، ADAMTS ۱۳ نامیده می‌شود، در بیماران با کووید-۱۹ شدید به شدت مختل می‌شود.
 
هنگامی که با گروه‌های کنترل مقایسه می‌شود، خون بیماران کووید-۱۹ دارای سطوح بالاتری از مولکول‌های VWF لخته کننده و سطوح پایین‌تر ضد لخته شدن ADAMTS ۱۳ بود. علاوه بر این محققان تغییرات دیگری را در پروتئین‌ها شناسایی کردند که باعث کاهش ADAMTS ۱۳ می‌شود.
 
دکتر جیمی اوسالیوان، محقق این مطالعه گفت: این تحقیقات به ما کمک می‌کند تا به بینشی در مورد مکانیسم‌های ایجاد لخته خون شدید در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که برای ایجاد درمان‌های موثرتر بسیار مهم است، دست یابیم. در حالی که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این روش با هدف اصلاح سطح ADAMTS ۱۳ و VWF می‌تواند یک مداخله درمانی موفقیت آمیز باشد، لازم و مهم است، ما به توسعه درمان برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ادامه می‌دهیم و ساخت واکسن‌های کرونا همچنان ادامه خواهد داشت که در دسترس بسیاری از مردم در سراسر جهان نیست؛ مهم این است که ما درمان‌های موثر برای آن‌ها و کسانی که مبتلا به عفونت‌های موفقیت آمیز هستند، ارائه دهیم.

نظر شما