شناسهٔ خبر: 47797655 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

نمایش خوب شاگردان انریکه پایان خوشی نداشت

شب بد موراتا در زمین بد سویا

اسپانیا اگرچه در گروه نسبتا آسانی قرار دارد و صعود از این گروه دغدغه اصلی این تیم نیست اما اگر به‌عنوان صدرنشین راهی دور بعد شود کار راحت‌تری خواهد داشت. آنها در دور حذفی و در شهر گلاسکوی اسکاتلند به مصاف یکی از تیم‌های سوم 4گروه نخست بازی‌ها خواهند رفت.

صاحب‌خبر -

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: شروع لاروخا در رقابت‌های یورو2020 چندان خوب نبود و شاگردان لوئیس انریکه در نخستین بازی خود در این مسابقات برابر سوئد به نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل نرسیدند. اگرچه اسپانیا در این دیدار توپ و میدان را دراختیار داشت و بارها فرصت‌های خوبی را روی دروازه حریف ایجاد کرد اما بی‌دقتی مهاجمان به‌خصوص آلوارو موراتا که موقعیت‌های خوبی را از دست داد و پس از بازی هم انتقاد زیادی از عملکرد او صورت گرفت. شاگردان انریکه اگرچه درطول مسابقه تیم برتر زمین بودند و به‌نظر می‌رسید سه‌امتیاز این مسابقه به حساب آنها واریز خواهد شد اما درنهایت با تساوی جام را آغاز کردند تا برای صعود از این گروه به برتری در دو مسابقه بعدی نیاز داشته باشد. اسپانیا اگرچه در گروه نسبتا آسانی قرار دارد و صعود از این گروه دغدغه اصلی این تیم نیست اما اگر به‌عنوان صدرنشین راهی دور بعد شود کار راحت‌تری خواهد داشت. آنها در دور حذفی و در شهر گلاسکوی اسکاتلند به مصاف یکی از تیم‌های سوم 4گروه نخست بازی‌ها خواهند رفت و درصورت برتری احتمالا با برنده دیدار تیم اول گروه4 (احتمالا انگلیس یا کرواسی) و تیم دوم گروه6 (یکی از سه تیم آلمان، فرانسه و پرتغال) در شهر رم دیدار می‌کند. دو مسابقه نیمه‌نهایی و فینال هم در ورزشگاه ومبلی لندن انجام می‌شود.

فرصت‌سوزی‌های مهاجم لاروخا

موراتا اگرچه فرصت‌های خوبی را از دست داد اما با توجه به اینکه اسپانیایی‌ها در خانه خود میزبان سوئد بود، سوت‌هایی که در انتقاد از این بازیکن در ورزشگاه شنیده شد و همچنین کیفیت بد زمین مسابقه تاثیر منفی در عملکرد این تیم داشت. رسانه‌های اسپانیایی روز گذشته به‌شدت از عملکرد این مهاجم انتقاد کردند. موندودپورتیوو با تیتر «چه‌کار کردی موراتا؟» نوشت که این مهاجم باتجربه شبی بسیار بد را برابر دروازه سوئد سپری کرد و موقعیت‌ها را یکی پس از دیگری از دست داد. روزنامه اسپورت هم با اشاره به اینکه تیم بسیار خوب بازی کرد و نمایش قابل‌قبولی برابر حریف داشت، نوشت: «لاروخا همه‌کار کرد و فرصت‌های بسیار خوبی ساخت اما موراتا بسیار ناموفق بود و گلر حریف هم ناجی تیمش شد تا این بازی با تساوی بدون گل تمام شود.»
روزنامه مارکا با اشاره به اینکه اسپانیا در این دیدار از خودی ضربه خورد و تماشاگران رفتاری دور از انتظار با مهاجم تیم خود داشتند، اینچنین نوشت: «دیدار نخست اسپانیا در یورو2020 در ورزشگاه لاکارتوخا سویا برگزار شد و تیم علاوه‌بر کیفیت بد زمین مسابقه باید سوت‌ها هواداران علیه مهاجم خود را نیز تحمل می‌کرد. چنین اتفاقی در تیم‌ملی اسپانیا سابقه نداشته است و به یاد نداریم هواداران به‌خاطر عملکرد ضعیف یک بازیکن از او اینچنین انتقاد کنند. البته قبلا چنین انتقادی از کلمنته و لوئیس آراگونس، مربیان سابق اسپانیا یا کل تیم شده بود اما اینکه فقط یک بازیکن هدف هواداران باشد، رخ نداده است. مشکل دیگری که تیم در این مسابقه با آن روبه‌رو بود کیفیت بد زمین مسابقه بود که روی عملکرد بازیکنان تاثیر منفی داشت. البته درنهایت مالکیت 75درصدی توپ دراختیار اسپانیا بود و آنها 917پاس در مقابل 103پاس حریف داشتند اما خشک و سفت‌بودن زمین در سرعت انتقال توپ تاثیر زیادی داشت و باعث شد بازیکنان نتوانند بازی همیشگی خود را انجام دهند. اسپانیا دو دیدار بعدی خود را در مرحله گروهی نیز در همین ورزشگاه برگزار خواهد کرد و تا آن زمان مسئولان استادیوم باید فکری برای بهترشدن شرایط چمن داشته باشند تا تیم ما بتواند کیفیت بازی بهتری ارائه کند. درمورد موراتا نیز به‌نظر می‌رسد سرمربی تیم همچنان به حمایت از او ادامه خواهد داد و بعید است این انتقادها باعث شود این بازیکن نیمکت‌نشین شود. فلسفه انریکه در مربیگری کاملا مشخص است و او مربی‌ای است که معمولا در چنین شرایطی تصمیم خودش را می‌گیرد و توجهی به انتقادها ندارد. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد موراتا برابر لهستان هم بازی را از ابتدا آغاز خواهد کرد و می‌تواند با درخشش در آن مسابقه اتفاقات بازی با سوئد را جبران کند. مهاجم یوونتوس روز شنبه این شانس را پیدا می‌کند تا بتواند فرصت‌سوزی‌هایش را در این دیدار فراموش کند و در غیر این صورت در ادامه تورنمنت کار سختی خواهد داشت و باید انتقادهای بیشتری را تحمل کند. نه‌تنها انریکه بلکه بیشتر بازیکنان تیم‌ملی هم به حمایت از موراتا پرداخته‌اند و به این ترتیب جو خوبی در تیم‌ملی شکل گرفته است.»

حمایت از موراتا

لوئیس انریکه، سرمربی اسپانیا پس از این دیدار درباره نمایش تیمش برابر سوئد گفت: «ما برابر تیمی به میدان رفتیم که فقط به‌دنبال دفاع‌کردن بود و این کار ما را در این بازی سخت می‌کرد. این تساوی برای بازیکنان و همچنین هواداران ما نتیجه‌ای بد بود و باید بازی را می‌بردیم. ما تلاش زیادی کردیم تا به گل برسیم و فرصت‌های خوبی هم داشتیم که نتوانستیم از آنها استفاده کنیم.»
انریکه در ادامه درباره اعتراضاتی که موراتا شد، گفت: «سوت زدن برای موراتا؟ من فقط دیدم که او را تشویق کردند. موراتا بازیکن بزرگی است و فقط امروز شانس کافی را نداشت که بتواند برای تیمش گل بزند. چنین اتفاقاتی در فوتبال رخ می‌دهد و نباید براساس یک مسابقه درباره او قضاوت کنیم. هیچ مهاجمی دوست ندارد در چنین موقعیتی قرار بگیرد و به‌نظرم بهتر است به‌جای انتقاد از او کمک کنیم تا در بازی‌های بعدی نمایش بهتری داشته باشد. ما در یک تورنمنت بزرگ قرار داریم و در ابتدای مسیر هستیم و هواداران اسپانیا باید کمک کنند تا در ادامه مسیر موفق‌تر باشیم.»
تیم‌ملی اسپانیا در سال‌های دور بارها از اختلافات بازیکنان رئال و بارسا لطمه خورده بود اما قهرمانی‌های پیاپی آنها در جام‌جهانی و یورو باعث شد شرایط این تیم کمی بهتر شود. حالا به‌نظر می‌رسد همدلی بین بازیکنان لاروخا بیش از گذشته شده و آنها به‌خوبی از هم حمایت می‌کنند. آیمریک لاپرته، مدافع این تیم درباره انتقادهایی که از موراتا می‌شود، گفت: «واقعا نمی‌توان در توانایی‌های مهاجمی همچون موراتا تردید داشت. او پیش از این بارها ثابت کرده که بازیکن بزرگی است و گل‌های زیادی نیز به ثمر رسانده است. من مطمئن هستم در بازی بعد او سه‌گل می‌زند و دهن همه را می‌بندد. ما بارها عملکرد خوب او را در بازی‌های تیم‌ملی دیده‌ایم و نباید به‌خاطر یک بازی که روز خوبش نبود اینچنین مورد هجمه و انتقاد قرار بگیرد. هر بازیکنی ممکن است یک روز بد داشته باشد اما ملاک قضاوت درمورد او فقط همان بازی نیست. موراتا در این تورنمنت می‌تواند یکی از بازیکنان مهم و تاثیرگذار تیم ما باشد.»
اسپانیا در این مسابقه رکوردهای جالبی را در تاریخ مسابقات یورو جابه‌جا کرد اما درنهایت نتوانست به هدف خود که کسب سه‌امتیاز بازی بود برسد. شاگردان انریکه در نیمه نخست این دیدار 419پاس صحیح دادند که از سال1980 که آمارهای مسابقات یورو توسط سایت اپتا جمع‌آوری می‌شود چنین عدی سابقه نداشته است. از این تعداد پاس 303مورد آن در زمین حریف بوده که بهترین عملکرد در تاریخ یورو محسوب می‌شود و سوئدی‌ها هم تنها 38پاس در زمین اسپانیا داشتند که این‌هم کمترین عدد در این مسابقات به‌حساب می‌آید. بازیکنان اسپانیا در این دیدار 917پاس دادند که رکوردی جدید در این مسابقه به‌حساب می‌آید که البته رکورد قبلی را نیز 9سال پیش خود آنها به ثبت رسانده بودند. در آن زمان اسپانیا با درخشش ژاوی که 136پاس برابر ایرلند داشت به مجموع 859پاس در آن دیدار رسیدند.
با توجه به عملکردی که اسپانیایی‌ها در این دیدار داشتند احتمالا انریکه مجبور خواهد شد برای دیدار با لهستان چند تغییر در ترکیب خود به‌وجود بیاورد تا بتواند نخسیتن برد خود را در این تورنمنت تجربه کند. تیاگو آلکانتارا پس از حضورش در زمین توانست تحرک بیشتری در خط‌میانی اسپانیا ایجاد کند و شرایط بازی را تغییر داد. رودری هم اگرچه نمایش نسبتا خوبی داشت اما باید بیشتر در کارهای تهاجمی تیمش مشارکت داشته باشد تا بتواند همانند منچسترسیتی، در تیم‌ملی اسپانیا نیز رهبر میانه زمین تیمش باشد. سارابیا و فران تورس هنوز نتوانسته‌اند نمایش خوب باشگاهی خود را در تیم‌ملی تکرار کنند و به‌نظر می‌رسد برای بهتر شدن در زمین نیاز به زمان دارند. جرارد مورنو نیز در خط‌حمله تلاش زیادی داشت و حتی تا آستانه گلزنی برای تیمش هم پیش رفت اما نتوانست موفق باشد. زوج او و موراتا می‌توانند در بازی‌های آینده به کمک اسپانیا آمده و به تیم برای کسب پیروزی کمک کنند. پدری جوان هم که در این دیدار از ابتدا در ترکیب لاروخا حضور داشت هنوز نتوانسته به ثبات لازم در زمین برسد و بازی پرنوسانی ارائه می‌دهد. این ستاره جوان نیاز به زمان و تجربه بیشتری دارد تا بتواند در میانه زمین برای تیمش مثمرثمر باشد.

 

نظر شما