شناسهٔ خبر: 47764171 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات برجامی ایران و آمریکا

اوليانوف: پيش‌نويس توافق هسته اي بعيد است قبل از انتخابات ايران آماده شود/ يک مقام آمريکايي: شکاف‌هاي باقي‌مانده در مذاکرات وين مي‌تواند طي چند هفته بسته شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین آماده شدن پیش‌نویس توافق نامه هسته‌ای، پیش از انتخابات ایران را بعید دانست.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف ، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین و رئیس هیئت روسی در رایزنی ها در روز یکشنبه گفت: شرکت کنندگان در گفتگوهای وین برای برقراری مجدد برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران بعید است بتوانند پیش‌نویس توافق نهایی را قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران که قرار است در 18 ژوئن برگزار شود، مرتب کنند ، نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین ، اعلام شد.
اولیانوف در توئیتر خود در مورد سخنان رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات، معاون وزیر امور خارجه، عباس عراقچی مبنی بر اینکه دور فعلی مذاکرات در وین بعید است آخرین مرحله باشد، نوشت: نمی توان منتظر تکمیل گفتگوهای وین در روزهای آینده بود. تقریباً مطمئناً تا روز انتخابات ریاست جمهوری در ایران (18 ژوئن – 28 خرداد) نخواهیم توانست پیش نویس سند نهایی را آماده کنیم. "
در 12 ژوئن، کمیسیون مشترک برجام ششمین دور مذاکرات برای برقراری مجدد توافق هسته ای ایران را در وین آغاز کرد. اولیانوف خاطرنشان کرد، همه شرکت کنندگان عزم خود را برای به نتیجه رساندن موفقیت آمیز پرونده تأیید کردند. به گفته عباس عراقچی، دور جدید مذاکرات بعید است که آخرین مرحله باشد و مذاکره‌کنندگان باید دست کم یک بار دیگر برای مشاوره به پایتخت های کشورهای خود بروند.
اولیانوف گفت در تاریخ 13 ژوئن، هیئت های روسیه و ایران رایزنی های جداگانه ای برای بحث در مورد مسائل برجسته و اقدامات بعدی انجام دادند. پیش از این قرار بود هیئت‌ها کار را در اواخر ماه مه و سپس در اوایل ماه ژوئن به پایان برسانند.

بلینکن: سرعت برنامه هسته ای ایران لزوم تشدید مذاکرات را ایجاد می کند
به عقیده بلکین، ایران در حال ساخت برنامه هسته ای خود با سرعت بالایی است، حال باید دید که آیا می توان ایران را به جریان اصلی برنامه جامع اقدام مشترک بازگرداند.
 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه ای با سی بی اس که روز یکشنبه پخش شد، اعلام داشت که سرعت برنامه هسته ای ایران مستلزم تشدید مذاکرات را ایجاد می کند.
وزیر امور خارجه آمریکا در این مصاحبه گفت: "ما بخاطر مذاکره در مورد برنامه هسته ای ایران هیچ مسئله یا منافع دیگری را مبادله نمی کنیم. ادعا می شود روسیه ماهواره های سنجش از دور زمین را به ایران منتقل می کند و این چگونه بر مذاکرات برجام تأثیر می گذارد".
بلکین وزیر امور خارجه امریکا گفت: "از زمان خروج ایالات متحده از توافق برجام، ایران شروع به نادیده گرفتن محدودیت های توافق کرد، سریعتر پیش رفت و مطالب بیشتر و بیشتری را غنی کرد. در صورت ادامه روند، ایران به چنان توانایی هایی دست پیدا می کند که شرایط را نمی توان معکوس کرد."
در سال 2015، انگلستان، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران، برنامه اقدام جامع مشترک را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم رسیدن به تسلیحات هسته ای توسط تهران بود.
در ماه مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، تصمیم گرفت به صورت یک طرفه از توافق برجام خارج شده و تحریم های سختی علیه تهران را بازگرداند.
در پاسخ، ایران با کنار گذاشتن محدودیت های تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم، کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه را اعلام کرد.

نخست‌وزیر مکلف اسرائیل: احیای توافق هسته‌ای با ایران اشتباه است
رئیس حزب یمنیا و نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی، احیای توافق هسته‌ای با ایران را یک اشتباه خواند.
به گزارش  آسوشیتدپرس، نفتالی بنت، رئیس حزب یمنیا و نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی که قرار است به صورت دوره‌ای با یائیر لاپید، رئیس حزب یش‌عتید نخست وزیر این رژیم شوند، روز یکشنبه در سخنانش در کنست مدعی شد که احیای توافق هسته‌ای با ایران یک اشتباه است.
وی در ادامه اظهارات خود گفت: اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد تا خودش را با سلاح هسته‌ای مسلح کند. اسرائیل بخشی از این توافق نخواهد بود و به حفظ آزادی عمل کامل خود ادامه خواهد داد.
بنت گفت: برنامه هسته ‌ای ایران بزرگ‌ترین چالش ماست و دولت جدید کار خود را با مقابله با برنامه هسته‌ای ایران که بزرگ‌ترین تهدید برای ماست، آغاز خواهد کرد.

دیدار هیئت‌های ایران و روسیه در وین برای بررسی مشکلات باقی مانده
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی دیدار دوجانبه هیئت های ایران و روسیه در وین را مثبت و سازنده ارزیابی کرد
 میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بینالمللی در وین در یک پیام توئیتری نوشت: هیئت های روسی و ایرانی در  مذاکرات وین روز (یک شنبه) در مورد برجام با هم دیدار کردند تا مشکلات باقی مانده و مسیر پیش رو را بررسی کنند.
وی ادامه داد: مثل همیشه رایزنی ها در یک فضای گرم، سازنده و کاری انجام شد.
اولیانوف پیشتر نیز درباره روند مذاکرات برجامی در وین گفت که حصول توافق در این رایزنی ها در دسترس است اما نمی توان انتظار داشت که نتیجه نهایی طی روزهای آینده به دست آید.
این دیپلمات روس همچنین اظهار داشت: اختلاف نظرها میان تهران و واشنگتن زیاد نیست اما اساسی است. مسئله اصلی حل نشده و باقیمانده در این مرحله از مذاکرات، این است که توافق چگونه اجرایی شود. اینکه چه کسی، چه کاری را در چه زمانی انجام دهد.
 در ادامه رایزنی ها درخصوص احیای برجام در وین، از روز گذشته چندین نشست دوجانبه و چندجانبه در سطح معاونین و مدیران سیاسی و کارشناسی با هیات‌های مختلف برگزار شده و جلسات به صورت فشرده و مستمر ادامه خواهد داشت.
بر اساس این گزارش ریاست هیات ایران در این دور از مذاکرات به مانند پنچ دور قبلی بر عهده سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه است .

 یک مقام آمریکایی: شکاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات وین می‌تواند طی چند هفته بسته شود
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تحلیلی درباره مذاکرات وین نوشت: ایالات متحده و ایران در مذاکرات غیرمستقیم پیشرفت می کنند اما با شروع دور ششم رایزنی ها، توافق نهایی هنوز دست نیافتنی است.
 روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود با اشاره به رایزنی‌های ایران و سایر طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای احیای این توافق و بازگشت آمریکا به آن نوشت:  ایران و ایالات متحده طی دو ماه گذشته درخصوص هر مسئله مورد بحث در مذاکرات غیرمستقیم خود در وین پیشرفت داشته اند اما با شروع دور ششم گفت‌وگوها از روز شنبه، دولت بایدن هنوز مطمئن نیست که آیا آن ها بیش از هر زمان دیگری از ابتدای مذاکرات به توافق نهایی نزدیک تر هستند یا نه.
یک مقام ارشد دولت آمریکا درباره مذاکراتی که با هدف بازگشت هر دو طرف به توافق هسته ای 2015 صورت می گیرد، گفت: در خصوص هر موضوعی در یک ملاقات جدید، پیشرفت هایی به دست می آید و  شکاف‌های باقی مانده می توانند طی چند هفته بسته شوند. 
این مقام آمریکایی افزود: اما 70 یا 80 درصد (پیشرفت) مهم نیست، تا زمانی که بی اعتمادی اساسی بین دو طرف برطرف و تصمیمات سیاسی برای پذیرش نتایج مذاکره گرفته نشود.
به نوشته واشنگتن پست، هر دو طرف، در برخی موارد با ویژگی بسیار خاص  قدم هایی را که مایلند در جهت انطباق با مفاد اصلی توافق هسته ای بردارند، مشخص کرده اند. ایران گفته که آماده است اقدامات متقابل خود را در پاسخ به لغو اقدامات دوره دونالد ترامپ، شامل تمامی تحریم ها انجام دهد. 
یک مقام اروپایی در این باره گفت: در حالی که سوالات حل نشده مربوط به تحریم های ایالات متحده و توانایی های هسته ای ایران همچنان باقی است، ما براساس منطق ریاضیاتی، کاملا خوشبین هستیم که حصول توافق عملی است اما این تنها بخشی از پاسخ است و بقیه موارد سیاسی تر است. 
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: در بالاترین سطوح سیاسی، هر یک از طرف ها چیزی را می خواهند که پذیرش توافق در کشورشان را آسان تر می کند اما ارائه آن توسط طرف مقابل غیرممکن است.  ایران به دنبال اطمینان از عدم خروج مجدد ایالات متحده از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها توسط دولت آینده است.
دولت بایدن نیز می خواهد که ایران صریحاً موافقت کند که این توافق منجر به مذاکرات بعدی درباره محدودیت های طولانی تر و شدیدتر در برنامه هسته ای و برنامه های موشک بالستیک این کشور و به علاوه سوابق حقوق بشر شود.

عراقچی: ایرانی‌ها حتی برای یک روز هم نباید تحت تحریم باشند
معاون وزیر امور خارجه با بیان این‌که دولت فعلی آمریکا شریک جنایت علیه بشریت است، تصریح کرد: ایرانی‌ها حتی برای یک روز هم نباید تحت تحریم باشند.
 «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات وین امشب (یکشنبه) در توئیتی نوشت: در سه سال گذشته آمریکا هر ایرانی در هر جای دنیا را مورد تحریم های وحشیانه و غیرقانونی خود قرار داده است. 
وی افزود: دولت فعلی آمریکا در ١44 روزی که سر کار بوده است شریک این جنایت علیه بشریت می باشد. 
عراقچی تصریح کرد: ایرانی ها حتی برای یک روز هم نباید تحت تحریم باشند.

نظر شما