به گزارش خبرگزاری آریا، سردار محمدحسین حمیدی در تشریح موضوع ترافیک و تصادفات تهران در صد سال اخیر به ورود اولین خودرو در سال 1279 و شکل گیری سیستم راهنمایی و رانندگی در سال 1298 اشاره و اظهار داشت: تا پایان سال گذشته جمعیت تهران حدود 13 میلیون نفر بوده و جمعیت به تناسب شناور بودن آن ترافیک سنگینی را ابتدای صبح و آخر وقتها ایجاد میکرد.
وی افزود: در سال گذشته و در پایان قرن تعداد جمعیت 13 میلیون نفر و تعداد خودرو 7 میلیون دستگاه بوده است که این عدد در داخل شهر تهران است چراکه تعداد خودروهایی که خارج و وارد میشوند شناور است که در این آمار نیست و تعداد تردد شناور نیز روزانه سه میلیون خودرو است.
سردار حمیدی ادامه داد: شرایط کرونایی این را نشان داد که تردد خودروها چقدر میتواند متفاوت باشد و محدودیتهایی که اعمال شد مشخص کرد که اگر آن ترددهای شناور وجود نداشته باشد شهر از انضباط بیشتری برخوردار است.
وی گفت: از آن زمان تاکنون شهر توسعه پیدا کرده و اگر سامانههایی مانند بی آرتی، مترو، تونلها و ... نبود واقعا اتفاقات بدی روی میداد؛ چراکه در تهران به تعداد 20 میلیون سفر اتفاق میافتد و همین انضباط به پلیس کمک کرده و شبکه معابر و اصلاحات هندسی و راهها و بزرگراهها و کمربندیها توانست شهر را نجات دهد.
حمیدی افزود: عمدتا توجه ما در این قرن به افزایش خودروها بوده و ماحصل این نگاه آلودگی هواست و اگر این وضع را ادامه بدهیم دچار مشکل میشویم.
وی گفت: در ده سال گذشته مثلا در سال 1389 ما 1052 نفر در سال کشته داشتیم که سهم شهر تهران 4 و نیم درصد بوده است که این آمار به مرور کاهش پیدا کرد و در سال گذشته به 3 و نیم درصد رسید؛ علیرغم افزایش جمعیت خودرویی و افزایش جمعیت تصادفات در سال گذشته کاهش داشته و در سال گذشته تعداد کشتههای تصادفات به 584 نفر رسید؛ یعنی به تناسب جمعیت و خودرو کاهش خیلی خوبی را از این نظر شاهد بودیم.
رییس پلیس راهور تهران ادامه داد: اولین کاری که باید در جهت بهبود اوضاع صورت پذیرد اصلاح نگاه مدیران و کارشناسان است؛ اگر بخواهیم شهر را به همین صورت به خودرو واگذار بکنیم که نمیشود، چقدر میخواهیم کمربندی و تونل بسازیم؛ لذا اگر بخواهیم انضباط در ترافیک باشد و تصادفات را کاهش دهیم شهر را از نگاه خودرو محوری باید به سمت انسان محوری ببریم و پیاده راههایی بسازیم که شهروندان بتوانند در کنار منزل خود از آن استفاده کرده و به مسیرهای دوچرخه بیشتر توجه داشته و سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.
سردار حمیدی گفت: محیط زیست، بیمه، شهرداریها و دولت میتوانند نقش بسزایی در این خصوص داشته باشند تا بتوانیم نظم بیشتری را در سطح شهر حاکم کنیم.
رئیس پلیس راهور پایتخت گفت: وقتی قانونی در مجلس وضع میشود تبعات آنرا در کف خیابان میبینیم که معلوم میشود انضباط حاکم میشود یا خیر؛ اگر هزینه تخلف بالا و پایین برود شما اثر آنرا کف خیابان میبینید و اینها میتواند دست بدست هم دهد و بازدارندگی را بالا ببرد؛ باید شهر را از خودرو محوری به سمت انسان محوری پیش ببریم تا بتوانیم در آینده در آن بهتر زندگی کنیم. هدف ما در ابتدای قرن جدید این است که با این نگاه تحولی را در سیستم ترافیک شهری و زندگی شهروندان ایجاد کنیم.
وی در خصوص محدودیتهای ترافیکی در روز انتخابات نیز گفت: طبیعی است با انتخاب صندوقها و جانمایی آنها ما محدودیتهای مقطعی را خواهیم داشت تا مردم و شهروندان بتوانند به سهولت برای رای دادن حضور یابند و همکاران بنده برای سهولت تردد در اطراف صندوقها حضور دارند و به موقع اطلاع رسانیهای لازم صورت خواهد پذیرفت.