شناسهٔ خبر: 47662345 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

انتقاد شدیداللحن پوتین از آمریکا در آستانه دیدار با بایدن/هشدار بلینکن به پوتین در آستانه نشست آمریکا-روسیه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-وزیر امور خارجه آمریکا گفت که جو بایدن چند روز دیگر با ولادیمیر پوتین دیدار می‌کند اما "نه به رغم" حملات سایبری که تامین گوشت و بنزین آمریکا را مختل کرده بود، بلکه "به علت" وقوع همین حملات سایبری دیدار صورت می‌گیرد.
 به گزارش خبرگزاری آریا،آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با آکسیوس گفت: بایدن مستقیما و آشکارا به پوتین خواهد گفت که اگر این اقدامات خصمانه و بی مهابا علیه ما ادامه یابد، او باید در انتظار چه چیزی از سمت ایالات متحده باشد.  
بلینکن گفت که آمریکا یک روابط با ثبات‌تر با روسیه را ترجیح می‌دهد. او افزود: نمیتوانم به شما بگویم که آیا درباره نتایج خوش بین هستم یا نه. فکر نکنم بعد از یک جلسه متوجه این قضیه شویم اما همگی ما تعدادی علامت داریم... ما برای هر دو سناریو آماده ایم.
آنتونی بلینکن گفت که اولویت اولش ارتباط دوباره با متحدان است و او احساس نیاز به مشارکت آمریکا را در آنها حس کرده است.
او گفت: شرکای ما همان چیزی را می‌بینند که ما می‌بینیم. اگر شما به مشکلات بزرگی که ما برای حل آنها تلاش می‌کنیم، نگاهی بیندازید، مثل پاندمی، مثل تغییر اقلیمی، مثل فناوریهای نوظهور... هیچ کشوری به تنهایی نمیتواند آن را انجام دهد. وقتی آمریکا رهبری نکند، چین و دیگران این خلاء را پر میکنند و شاید این به طریقی باشد که منافع و ارزشهای ما را پیش نبرد. قطعا دیده‌ایم که چین برای پر کردن خلاءها در جاهایی که شاهد عقب رفتن ما بوده، تلاش کرده است.
در ادامه مجری آکسیوس درباره درگیری رژیم صهیونیستی و حماس سوال پرسید؛ اینکه اگر اسرائیل مدرکی دال بر حضور حماس در ساختمانی در غزه که آسوشیتدپرس و الجزیره در آن حضور داشتند و اسرائیل آن را بمباران کرد، ارائه ندهد، چه میشود.
بلینکن گفت: رئیس جمهور بایدن واضح گفته است. اینکه اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. با این حال، این را هم گفته است که اسرائیل، به عنوان یک دموکراسی، مسوولیت دارد تا اطمینان حاصل کند که از تلفات غیرنظامی جلوگیری میشود.

انتقاد شدیداللحن پوتین از آمریکا در آستانه دیدار با بایدن
پوتین در یک همایش اقتصادی و در آستانه دیدار با همتای آمریکایی اش، اظهارات تندی را علیه این کشور بر زبان آورد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین در آستانه دیدار با جو بایدن همتای آمریکایی خود به انتقاد از این کشور پرداخت.
رئیس‌ جمهور روسیه در نشست مجمع اقتصادی بین‌ المللی سن پترزبورگ نسبت به تصور آمریکا از قدرت داشتن در برابر تهدید‌های کشور‌های دیگر جهان واکنش نشان داد، آن را تصوری نادرست دانست و اعلام کرد: «آمریکا به اشتباه فکر می‌ کند قدرت از بین بردن تهدید‌های دیگر کشور‌ها را دارد. این اشتباه است.»
او در ادامه به نقل از رئیس‌ جمهور آمریکا گفت: «ما از سوی کنگره درباره برخی تهدید‌های خارجی می‌ شنویم. همه این تهدید‌ها در راستای روند سیاسی آمریکا انجام می‌ شود.»
پوتین در ادامه گفت: «مقامات آمریکا فکر می‌ کنند کشورشان از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی به‌گونه‌ ای است که می‌ توانند با هر اقدامی مقابله کنند. مشکل چنین جوامعی این است که آنها فکر می‌ کنند به اندازه‌ ای قدرتمند هستند که اگر اشتباه کنند مسئله‌ ای پیش نمی‌ آید.»
وی در ادامه افزود: «ما در حال حاضر با چنین مردمی معامله می‌ کنیم، اما با جنگ تهدیدشان می‌ کنیم و مشکلات را به جایی خواهیم رساند که دیگر نتوان آن را حل کرد.»
پوتین در ادامه آمریکا را به کاربرد استاندارد دوگانه در برخورد با مهاجمان به ساختمان کنگره متهم کرد و گفت آمریکا درحالی که برخورد دولت های خارجی با تظاهرات ضددولتی را محکوم می کند، شهروندانش را به دلیل مطرح کردن خواسته های سیاسی خود مورد محاکمه قرار داده است.
پوتین با انتقاد از محکومیت سرکوب تظاهرات ضددولتی در بلاروس به وسیله آمریکا، این کشور را متهم کرد که به طور ناعادلانه ای به تظاهرات کنندگانی که به ساختمان کنگره در واشنگتن حمله کردند، برخورد کرده است.
در ششم ژانویه امسال در حالی که کنگره آمریکا در حال بررسی صحت انتخابات ریاست جمهوری بود،‌ هزاران نفر از هواداران ترامپ در اعتراض به آنچه تقلب در انتخابات نامیدند، به ساختمان کنگره هجوم بردند. نزدیک به 500 نفر به ظن شرکت در هجوم به کنگره بازداشت شده اند که بیشتر آنها تا زمان برگزاری محاکمه آزاد شده اند.
پوتین گفت:‌«آنها گروهی دزد و شورشی نبودند ... این مردم با خواسته های سیاسی به کنگره آمده بودند.»
مجری همایش به طعنه با اشاره این سخنان پوتین به او گفت این سخنان می تواند منجر به حذفش از شبکه های اجتماعی در آمریکا شود. وی در پاسخ گفت برایش اهمیت ندارد که در جایی بخواهند از حضورش در شبکه های اجتماعی جلوگیری کنند.
پوتین همچنین گفته های مقام های آمریکایی درباره دخالت روسیه در حملات سایبری به شرکت های بزرگ را رد کرد. او همچنین مداخله کشورش در انتخابات آمریکا را تکذیب کرد.
این سخنان پوتین تنها چند روز پیش از نشست او با جو بایدن همتای آمریکایی‌ اش، در ژنو بیان شده است. به‌ تازگی کاخ سفید جدول برنامه‌ های سفر جو بایدن به کشور‌های اروپایی در روز‌های آینده را منتشر کرد. بنابراین رئیس‌ جمهور آمریکا در تاریخ 16 ژوئن با ولادیمیر پوتین در ژنو پایتخت سوئیس دیدار خواهد کرد.
 پوتین اعلام کرده است: «درصورتی که جلسه‌ ای با بایدن داشته باشیم موضوع بحث دو طرف، ثبات استراتژیک، تنظیم منازعات بین‌ المللی، روند خلع سلاح، مبارزه با تروریسم، مبارزه با شیوع کرونا و مسائل زیست‌ محیطی خواهد بود.»
به گفته پوتین او انتظار دستاورد مهمی از دیدار آتی خود با جو بایدن ندارد.
رئیس‌ جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش در این همایش در موضوعی غیرمرتبط با آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره از دست دادن «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان بعد از ترک پستش گفت: مسلما! نمی‌ دانم چه کسی جانشین او خواهد شد. ما روابط حرفه‌ ای خوبی داشتیم و او برای من از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. رئیس‌ جمهور روسیه با تقدیر از مرکل او را یک سیاستمدار کهنه‌ کار، شخصی صریح و رک، محکم و قادر به دفاع از مواضعش توصیف کرد.
پوتین ابراز امیدواری کرد که روابط روسیه با دولت بعدی آلمان به همین میزان باثبات باشد.

 
بایدن در آستانه دیدار با ولادیمیر پوتین گفت که خواهان رابطه‌ای پایدار با روسیه است
 جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا در چارچوب دیدار آینده با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود گفت كه واشنگتن به دنبال درگیری با مسكو نیست، و برعکس خواستار روابط پایدار است، اما آمادگی خود را برای پاسخگویی به چالش های ادعا شده به امنیت اروپا ابراز داشت.
قرار است جلسه بین بایدن و پوتین در 16 ژوئن در ژنو برگزار شود، پیش از آن رئیس جمهور آمریکا در نشست سران با اتحادیه اروپا و ناتو شرکت می‌کند.
وی گفت: " "من با ولادیمیر پوتین در ژنو دیدار خواهم کرد، پس از گفتگوهای سطح بالا با دوستان، شرکا و متحدان که جهان را از همان چشم انداز ایالات متحده می بینند و با آنها روابط و اهداف مشترک خود را تمدید خواهیم کرد. مقابله با چالش های امنیتی اروپا ازسوی روسیه که با تجاوزات به اوکراین آغاز شده است. "
رئیس کاخ سفید عزم خود را برای "حمایت از ارزش های دموکراتیک" ابراز کرد و قول داد در مورد حقوق بشر و "دخالت" در انتخابات با پوتین گفتگو کند.
در همان زمان، بایدن اطمینان داد که ایالات متحده "به دنبال درگیری" با روسیه نیست

پوتین: آمریکا می‌خواهد مانع توسعه روسیه شود؛ ما هیچ اختلافی با ایالات متحده نداریم
رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که کشورش هیچ اختلافی با آمریکا ندارد، بلکه این آمریکاست که با روسیه اختلاف دارد و می‌خواهد مانع توسعه روسیه شود.وی ادامه داد: «محدودیت‌ها در حوزه اقتصادی، تلاش برای تأثیرگذاری بر فرآیندهای سیاسی داخلی در کشور ما با تکیه بر نیروهایی در روسیه که آمریکایی‌ها آنها را خودی می‌دانند، در همین راستا است. کل داستان همین است.»
رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که کشورش هیچ اختلافی با آمریکا ندارد، بلکه این آمریکاست که با روسیه اختلاف دارد و می‌خواهد مانع توسعه روسیه شود.
به گزارش ریانووستی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه  طی سخنانی در مراسم افتتاحیه مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ تأکید کرد که عامل اختلاف اصلی میان آمریکا و روسیه این است که آمریکا نمی‌خواهد شاهد توسعه روسیه باشد.
ولادیمیر پوتین در این خصوص تصریح کرد: «ما هیچ اختلافی با ایالات متحده نداریم. اما آنها یک اختلاف با ما دارند؛ اینکه می‌خواهند مانع توسعه ما شوند. آنها علناً در این مورد صحبت می‌کنند. همه موارد دیگر در واقع از همین یک اختلاف نشأت گرفته است.»
وی ادامه داد: «محدودیت‌ها در حوزه اقتصادی، تلاش برای تأثیرگذاری بر فرآیندهای سیاسی داخلی در کشور ما با تکیه بر نیروهایی در روسیه که آمریکایی‌ها آنها را خودی می‌دانند، در همین راستا است. کل داستان همین است

بلینکن: آمریکا آماده برقراری رابطه با ثبات تر با روسیه است
وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید در صورت تغییر موضع گیری مسکو، واشنگتن آماده برقراری روابط پایدار و با ثبات با روسیه است.
به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با آکسیوس گفت: ما ترجیح می‌دهیم روابط قابل پیش‌بینی‌تر و با ثبات‌تری با روسیه داشته باشیم و این موضوع را تصریح کرده‌ایم اما به همین میزان نیز تصریح کرده‌ایم اگر روسیه تصمیم به اقدامات تهاجمی یا بی مهابا در قبال ما یا در قبال همپیمانان یا شرکای ما بگیرد، ما پاسخ خواهیم داد.
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: انتظار می‌رود نشست پوتین-بایدن در ژنو روشن سازد که واشنگتن روابط با ثبات‌تر با مسکو را به شرط اینکه روسیه رویه خود را تغییر دهد ترجیح می‌دهد.
اخیرا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مقاله در روزنامه واشنگتن پست نوشت، کشور او و همپیمانانش آماده پاسخ به "فعالیتهای زیانبار آتی" از سمت روسیه هستند اما "آمریکا به دنبال نزاع" با مسکو نبوده و مذاکرات پیش رو میان بایدن و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرصتی برای بحث در مورد حوزه‌های همکاری نظیر ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات خواهد بود.

نظر شما