شناسهٔ خبر: 47642568 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در رابطه با کشتار کودکان کانادایی توسط کاتولیکها؛

پاپ حاضر نشد عذرخواهي کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان پس از افشای ماجرای دردناک کودکان بومی کانادایی ابراز تاسف کرد، اما حاضر نشد بابت این ماجرای دردناک عذرخواهی کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه از افشای ماجرای دردناک کودکان بومی کانادایی که در سال‌ها و دهه‌های گذشته در مدارس شبانه روزی جان خود را از دست داده اند، ابراز تاسف کرد، اما حاضر نشد بابت این ماجرای دردناک عذرخواهی کند.
هفته گذشته بقایای 215 کودک بومی کانادایی در محل سابق یک مدرسه شبانه روزی تحت اداره کلیسای کاتولیک کشف شد و انتشار خبر آن موجی از تاثر، انتقاد و اعتراض در کانادا و عرصه بین المللی برانگیخت.
پاپ در پایان مراسم سنتی دعای روز یکشنبه آنجلوس در میدان سن-پییر اعلام کرد:" شنیدن خبر‌های مربوط به کشف تکان دهنده بقایای 215 کودک بومی در استان بریتیش کلمبیا در غرب کانادا برای من دردناک و اندوهبار بود. من نیز به اتفاق اسقف‌های کانادایی و کل کلیسای کاتولیک کانادا با مردم این کشور که دلشان از این ماجرای تکان دهنده به درد آمده است، ابراز همبستگی می‌کنم. "
جاستین ترودو نخست وزیر فدرال کانادا روز جمعه از این مسئله ابراز تاسف کرده بود که پاپ و کلیسای کاتولیک به مسئولیت و سهم مجرمیت خود در مدیریت مدارس شبانه روزی بومیان کانادا اذعان نکرده اند.
سازمان ملل متحد چهارشنبه هفته پیش دولت کانادا را تحت فشار قرار داد تا تحقیقاتی «فراگیر و فوری» درباره جان باختن کودکان بومی در مدارس شبانه روزی سابق انجام دهد و از راه‌های مختلف از جمله کاووش در گور‌های بی نام و نشان برای یافتن کودکان ناپدیدشده نیز تلاشی مضاعف به کار گیرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واتیکان، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن ابراز تاسف از سرنوشت کودکان بومی در مدارس شبانه روزی کانادا تاکید کرده که این قضیه زخم‌های دردناک گذشته اقوام اولیه کانادا را باز کرده است؛ بنابراین دولت کانادا باید مطالعات پزشکی و قانونی لازم را برای شناسایی اجساد کشف شده انجام دهد، توصیه‌های گزارش کمیسیون حقیقت و آشتی را درباره کودکان بومی کشته یا ناپدیدشده به اجرا گذارد و در این پرونده تعیین غرامت، عذرخواهی رسمی، احداث بنا‌های یادبود شایسته و ارائه خدمات روحی و روانی به خانواده‌های کودکان کشته شده را در اولویت قرار دهد.
طبق گزارش کمیسیون حقیقت و آشتی که بیش از پنج میلیون پرونده ارائه شده توسط دولت فدرال را مورد بررسی قرار داده است، بیش از 4100 کودک در مدارس شبانه روزی بومیان جان باخته و کودکان زیاد دیگری نیز که در این مدارس تحصیل می‌کردند، ناپدید شده اند.

نظر شما