شناسهٔ خبر: 47633607 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

مغز متفکر موشکی و فضایی رژیم صهیونیستی به هلاکت رسید/ «آوی هار ایون» که بود؟

ابنا

مدیر سابق سازمان فضایی رژیم صهیونیستی بر اثر جراحات وارده به او در جریان درگیری‌های اخیر در شهر «عکا» به هلاکت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ منابع رسانه ای از کشته شدن «آوی هار-ایوِن» رئیس پیشین سازمان فضائی رژیم صهیونیستی براثر شدت جراحات خبر دادند.

آوی هار-ایوِن به دلیل پرتاب کوکتل مولوتف به اتاق محل اقامت او در هتلی در شهر عکا در جریان نبرد شمشیر قدس به شدت مجروح شد.

وی دچار سوختگی های شدید و خفگی به دلیل استنشاق دود شد و از حدود یک ماه پیش در حالت کما در مرکز درمانی «رمبام» در شهر حیفا بستری و در این مدت با دستگاه تنفس مصنوعی زنده نگه داشته شد.

«بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به مرگ آوی هار-ایوِن در توئیتی نوشت: من از مرگ آوی هار-ایوِن کسی که جایزه امنیت "اسرائیل" را گرفت و برای امنیت "اسرائیل" زحمات زیادی کشیده است ناراحتم. او در عکا زخمی شد و بر اثر جراحت درگذشت.

ایون متولد 7 می 1937 در کشور رومانی در اروپای شرقی است که در سال 1950 به سرزمین های اشغالی مهاجرت می کند.

روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت در مورد او گفته که هار ایون یکی از افراد سری و مرموزی است که پس از بیش از 50 سال خدمت در عرصه امنیتی، موفق شد جایزه امنیت "اسرائیل" را کسب کند و هنوز بخش عمده خدمات و کارهای او مخفی باقی مانده و نمی‌توان جزئیات آن را منتشر کرد.

این روزنامه اشاره کرد که هار ایون شخصی بود که تمامی اسرار را می‌دانست. او مدیر اجرایی شرکت اسلحه‌سازی رافائل بود.

هار ایون فعالیت خود در ارتش رژیم صهیونیستی را اوایل دهه 60 در سامانه دفاعی هوایی این رژیم آغاز کرد. او سپس به عنوان رئیس بخش مطالعات و توسعه ستاد مشترک ارتش و رئیس بخش ماموریت‌های ویژه وزارت جنگ این رژیم منصوب شد.

یکی از اولین پروژه های صنعتی – نظامی که وی در آن مشارکت نمود ارتقاء توپ های ضد هوایی سری L-70 ساخت سوئد بود که در آن زمان بخشی از توان ضد هوایی این رژیم را تشکیل می داد.

یدیعوت احرونوت به نقل از یک منبع امنیتی آورده که آوی هار ایون مناصب و سمت‌هایی را عهده‌دار بوده که اکنون در اختیار ژنرال‌های ارشد ارتش است. او موفق به ارتقای موشک ماهواره‌بر شاویت شد؛ موشک قدرتمندی که ارتش رژیم صهیونیستی از آن برای ارسال ماهواره جاسوسی اوفک به فضا استفاده می‌کند.

او به مدت 9 سال ـ از سال 1995 تا 2004 ـ مدیر اجرایی آژانس فضایی رژیم صهیونیستی بود و برای تقویت روابط بین‌الملل رژیم صهیونیستی و اساسا آژانس ناسا تلاش کرد.

وی همچنین فرماندهی یک واحد از موشک های سطح به هوای هاوک ساخت آمریکا را در اطراف تاسیسات هسته ای دیمونا نیز به عهده گرفت.

در بین سالهای 1987 تا 1990 میلادی به عنوان مدیر بخش حوزه فضایی و پرتابگرها در تاسیسات مهم موسوم به Malam از زیر مجموعه های مهم و حساس صنایع هوافضای اسراییل فعالیت می کرد و در دوره فعالیت وی در این مرکز بود که توافقات اولیه بین آمریکا و رژیم صهیونیستی برای توسعه سامانه دفاع ضد موشکی پیکان به امضاء رسیده و روند توسعه این سامانه آغاز شد. وی در سال 1994 از سازمان صنایع هوافضای اسراییل IAI نیز بازنشسته شد.

هار ایون در دوره فعالیتش به عنوان اولین پیشگام فضایی اسرائیلی انتخاب شد. پروفسور ایتسک بن اسرائیل رئیس آژانس فضایی رژیم صهیونیستی در مورد هار ایون تاکید کرد که او یکی از اولین پیشگامان آژانس فضایی رژیم صهیونیستی بود که خدمات بسیار ارزشمندی به این رژیم ارائه داده است.

او از سال 2008 به عنوان پژوهشگر برتر مرکز مطالعات راهبردی بیگن سادات در دانشگاه بار ایلان انتخاب شده بود.

...............................

پایان پیام/ 268 - 218

نظر شما