شناسهٔ خبر: 47596066 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نتانیاهو در آستانه سقوط/ لاپید دولت ائتلافی تشکیل داد

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-رهبر حزب "یش عتید" موافقت اکثریت نمایندگان کنست برای تشکیل دولت ائتلافی به منظور حذف بنیامین نتانیاهو از قدرت را به دست آورده است.
به گزارش خبرگزاری آریا،یائیر لاپید به رییس رژیم صهیونیستی اعلام کرده که می‌تواند کابینه تشکیل دهد. با تشکیل این دولت ائتلافی توسط لاپید، دوران نخست وزیری 12 ساله نتانیاهو رسما پایان می‌یابد.
رهبر حزب «یش عتید» که از سوی رییس رژیم صهیونیستی مأمور تشکیل کابینه شده تا ساعت 23:59 چهارشنبه به وقت قدس مهلت داشت تا توانایی خود را برای تشکیل کابینه اعلام کند.
ساعاتی پیش نیز "عباس منصور" رهبر فهرست یکپارچه عربی به رهبری برای پیوستن به ائتلاف مخالف ضد نتانیاهو و تشکیل کابینه‌ای جدید به ریاست "یائیر لاپید" امضا کرده بود.
منصور در این باره گفت: یک تصمیم بسیار دشوار است، برای نخستین بار یک حزب عرب می‌تواند در تشکیل دولت اسرائیل مشارکت داشته باشد.
نفتالی بنت رهبر حزب راستگرای «یمینا» نیز یکشنبه شب گفته بود قصد تشکیل دولت جدید برای کنار زدن نتانیاهو را دارد.
وی در کنفرانسی مطبوعاتی افزود: درحال مذاکره برای پیوستن به دولت تغییر هستیم که وظیفه آن پایان دادن به نخست وزیری نتانیاهوست. بنت اعلام کرد: شانس تشکیل دولت راست‌گرا با نتانیاهو صفر است.
به دنبال شکست‌های بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی، چند هفته پیش رییس رژیم صهیونیستی، یائیر لاپید رهبری حزب میانه‌رو «یش عتید» [آینده‌ای وجود دارد] را مامور تشکیل دولت کرد.
بنیامین نتانیاهو که در سه پرونده قضایی به فساد، تقلب و سوء استفاده از اعتماد متهم شده، نتوانست نظر مثبت شمار نماینده‌های لازم در کنست را برای تشکیل دولت به خود جلب کند.
شبکه 12 اسرائیل روز شنبه گزارش داده بود که بنت با لاپید به این توافق رسیده که بنت تا سپتامبر 2023 نخست وزیر باشد و پس از آن لاپید تا نوامبر 2025 این سمت را عهده‌دار شود.

 پشت پرده سفر گانتس به آمریکا
سایت عبری‌زبان "والا"، سه‌شنبه خبر داد وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای سفر به واشنگتن "فراخونده شده"؛ زیر دولت جو بایدن نگران است که بنیامین نتانیاهو برای جلوگیری از سقوط خود، به ایران حمله نظامی کند.
برخی ناظران این روایت منبع عبری‌زبان را به اظهارات نتانیاهو در دیدارش با رئیس جدید سازمان جاسوسی موساد، دیوید بارنیا مرتبط می‌کنند که طی آن گفته است: "اگر ما مجبور به انتخاب باشیم، که امیدوارم این اتفاق نیفتد، بین اصطکاک با دوست بزرگمان ایالات متحده و از بین بردن تهدید وجودی ایران، گزینه دوم از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
شما باید هر کاری را انجام دهید تا ایران تحت هیچ شرایطی به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند." این ناظران معتقدند نتانیاهو برای بر هم زدن کارت‌ها و جلوگیری از سقوط سیاسی‌اش و زندانی شدن به دلیل اتهامات مالی و اخلاقی، برای حمله به ایران آماده می‌شود.
لازم به یادآوری است که چنین حربه‌ای؛ یعنی حربه اشاره به "حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران"، از سوی شکست‌خوردگانی مثل ترامپ و نتانیاهو در شرایطی مطرح می‌شود که عمر سیاسی آنها در حال کشیدن آخرین نفس‌های‌شان است و چنین تهدیدهایی را فقط ساده‌لوحان باور می‌کنند.
همانطور که رسانه‌های آمریکایی و اسرائیل از این حربه در روزهای پایانی دولت ترامپ در کاخ سفید نیز ادعا می‌کردند و اصرار داشتند که دولت ترامپ آماده حمله به ایران است. ولی هیچ‌کدام از این ادعاها به واقعیت نپویست و ترامپ، شکست‌خورده و بدون اینکه جرات حمله به ایران بکند، کاخ سفید را ترک کرد.
امروز نیز که نتانیاهو در مقابل محور مقاومت شکست خورده است، رسانه‌ها از این حربه استفاده می‌کنند و سفر بنی گانتس، وزیر جنگ صهیونیست به واشنگتن را در چارچوب تلاش دولت آمریکا برای جلوگیری از عملی شدن تهدیدهای نتانیاهو علیه ایران قلمداد می‌کنند!.
اول اینکه باید قبل از هر چیزی تأکید کنیم همگان و در راس آنها نهادهای نظامی در آمریکا و رژیم صهیونیسیتی یقین دارند که تهدید نظامی ایران، نه فقط حمله به آن، به تاریخ پیوسته و انجام آن از محالات شده است؛ زیرا چنین اقدامی پیامدهای فاجعه‌باری بر رژیم صهیونیستی و آمریکا و منافع غیرمشروع آمریکا در سرتاسر منطقه دارد.
ژنرال‌های آمریکایی و اسرائیلی به خوبی از توانمندی رژیم اشغالگر آگاه هستند و از پیامدهای حمله به ایران کاملا مطلع هستند و هرگز به نتانیاهوی دیوانه، که در مقابل مقاومت فلسطین در غزه- در مقابل نبرد" شمشیر قدس"- شکست خورد، "اسرائیل را بر سر شهرک‌نشینیان آوار کند".
ساده‌لوحانه است اگر باور کنیم که نتانیاهو یا دیگر رهبران رژیم اسرائیل، بدون چراغ سبز آمریکا و موافقیت قبلی آن، جرات جنگ‌افروزی را داشته باشند و حتی تعهد این رژیم به تصمیمات آمریکا، پس از پیوستن آن به فرماندهی مرکزی آمریکا بیشتر شده است. لذا سفر وزیر جنگ اسرائیل به آمریکا را می‌توان در چارچوب حمایت آمریکا از این رژیم، بعد از شکست بزرگش در نوار غزه، ارزیابی کرد.

حذف نتانیاهو از قدرت
 منابع خبری صهیونیستی چهارشنبه شب گزارش دادند، "یائیر لاپید" رهبر حزب "یش عتید" موافقت اکثریت نمایندگان کنست برای تشکیل دولت ائتلافی به منظور حذف بنیامین نتانیاهو از قدرت را به دست آورده است.
به گزارش  شبکه "الجزیره" قطر، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد لاپید توافق برای تشکیل کابینه ائتلافی به منظور سرنگونی دولت نتانیاهو را امضا کرد.
براساس این گزارش لاپید همچنین به رییس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که می‌تواند کابینه تشکیل دهد.
لاپید بامداد چهارشنبه توانست با «بنی گانتس» رهبر ائتلاف «آبی‌-سفید» برای تشکیل کابینه به توافق برسد.
رهبر حزب «یش عتید» که از سوی رییس رژیم صهیونیستی مأمور تشکیل کابینه شده بود تا ساعت 23:59 امشب به وقت قدس مهلت داشت تا توانایی خود را برای تشکیل کابینه اعلام کند.
با تشکیل این دولت ائتلافی توسط لاپید، دوران نخست وزیری 12 ساله نتانیاهو رسما پایان می‌یابد.
گزارش‌ها همچنین حاکی است که دقایقی پیش رهبر حزب امید نیز توافق مشارکت در ائتلاف ضد نتانیاهو را امضا کرده تا این حزب نیز به ائتلاف مخالف بی‌بی بیپوندد.
ساعاتی پیش نیز "عباس منصور" رهبر فهرست یکپارچه عربی برای پیوستن به ائتلاف مخالف ضد نتانیاهو و تشکیل کابینه‌ای جدید به ریاست "یائیر لاپید" امضا کرده بود.
منصور در این باره گفت: یک تصمیم بسیار دشوار است، برای نخستین بار یک حزب عرب می‌تواند در تشکیل دولت اسرائیل مشارکت داشته باشد.
در همین حال خبرگزاری "شهاب" فلسطین به نقل از منابع صهیونیستی نیز اعلام کرد که لاپید امضاهای مورد نظر احزاب برای تشکیل کابینه ائتلافی را به دست آورده است و با وجود آن که هنوز تشکیل کابینه وی محرز نیست، اما تشکیل دولت را اعلام خواهد کرد.
نفتالی بنت رهبر حزب راستگرای «یمینا» نیز یکشنبه شب گفته بود قصد تشکیل دولت جدید برای کنار زدن نتانیاهو را دارد.
وی در کنفرانسی مطبوعاتی افزود: درحال مذاکره برای پیوستن به دولت تغییر هستیم که وظیفه آن پایان دادن به نخست وزیری نتانیاهوست.
بنت اعلام کرد: شانس تشکیل دولت راست‌گرا با نتانیاهو صفر است.
خبرگزاری رویترز  نیز به نقل از دفتر رئوون ریولین رییس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نفتالی بنت و لاپید به نوبت سمت نخست وزیری دولت جدید را عهده‌دار خواهند بود.
به دنبال شکست‌های بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی، چند هفته پیش رییس رژیم صهیونیستی، یائیر لاپید رهبری حزب میانه‌رو «یش عتید» [آینده‌ای وجود دارد] را مامور تشکیل دولت کرد.
بنیامین نتانیاهو که در سه پرونده قضایی به فساد، تقلب و سوء استفاده از اعتماد متهم شده، نتوانست نظر مثبت شمار نماینده‌های لازم در کنست را برای تشکیل دولت به خود جلب کند.
شبکه 12 اسرائیل روز شنبه گزارش داده بود که بنت با لاپید به این توافق رسیده که بنت تا سپتامبر 2023 نخست وزیر باشد و پس از آن لاپید تا نوامبر 2025 این سمت را عهده‌دار شود.
وی بامداد چهارشنبه توانست با «بنی گانتس» رهبر ائتلاف «آبی‌-سفید» برای تشکیل کابینه به توافق برسد.
پارلمان رژیم صهیونیستی 120 کرسی دارد و ائتلاف حزبی که بتواند 61 کرسی را بدست آورد، شانس نخست تشکیل کابینه را دارد.

روزنامه اسرائیلی: گانتز به ائتلاف لاپید پیوست
منابع اسرائیلی گزارش دادند که رئیس ائتلاف «آبی-سفید» رسما توافقی جهت ائتلاف با رهبر حزب «یش عتید»‌ امضاء کرده و موافقت خود را با تشکیل کابینه او اعلام کرده است.
منابع صهیونیستی گزارش دادند که رئیس ائتلاف «آبی-سفید» رسما توافقی جهت ائتلاف با رهبر حزب «یش عتید»‌ امضاء کرده و موافقت خود را با تشکیل کابینه او اعلام کرده است.
 منابع صهیونیستی،  گزارش دادند که «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم توافقی جهت ائتلاف با «یائیر لاپید» رئیس حزب «یش عتید» و مأمور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی امضاء کرده است.
خبرگزاری فلسطینی «شهاب» به نقل از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» گزارش داد که گانتز موافقت کرده که لاپید به «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی اطلاع دهد که او از پس تشکیل کابینه وحدت برآمده است.
روزنامه «جروزالم پست» نیز در این خصوص نوشت که توافق‌‌ها، شامگاه سه‌شنبه (دیروز) میان دو طرف امضاء شده است.
شبکه «الجزیره» نیز به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که ائتلاف آبی-سفید به ریاست گانتز جزء اولین احزابی است که برای تشکیل کابینه با لاپید توافق ائتلافی امضاء کرده است.
«یائیر لاپید» که از سوی رئیس رژیم صهیونیستی مأمور تشکیل کابینه شده تا ساعت 23:59 شامگاه امروز به وقت محلی فرصت دارد تا اعلام کند که قادر به تشکیل کابینه است؛ در غیر این صورت، مجوز اعطاشده به او به کنست بازخواهد گشت و هر یک از نمایندگان این مجلس، قادر به تشکیل کابینه ائتلافی به شرط برخورداری از حمایت 61 نماینده خواهد بود.
کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی جمعه گزارش داده بود «نفتالی بنت»، رئیس حزب «یامینا» و یائیر لاپید، رئیس حزب یش عتید با تشکیل کابینه ائتلافی موافقت کرده‌اند. در این توافق مقرر شد که ابتدا بنت تا سپتامبر 2023 نخست‌وزیر شود و پس از آن لاپید تا نوامبر 2025 این سمت را به عهده بگیرد.
اواسط ماه پیش، رئیس رژیم صهیونیستی در پی ناکامی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه یائیر لاپید را مأمور تشکیل کابینه کرد.
نتانیاهو بعد از چند هفته رایزنی با طرف‌های مختلف پیشنهادهای مختلفی از جمله استعفای موقت از سمتش را مطرح کرد؛ اما این پیشنهادات به او کمکی برای عبور از مخالفت‌ها نکرد و او سرانجام در تشکیل کابینه شکست خورد.
نتانیاهو امیدوار بود رقیبانش هم نتوانند کابینه تشکیل دهند تا رژیم صهیونیستی مجبور به برگزاری پنجمین انتخابات از سال 2019 شود. چنین سناریویی او را که از ماه مه 2020 درگیر محاکمه در پرونده‌های فساد است را دست‌کم تا چند ماه دیگر در قدرت نگاه می‌داشت

نظر شما