شناسهٔ خبر: 47592298 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

زنگ خطر کاهش شدید باروری در استان کرمان به صدا درآمد

گروه استان‌- در شورای راهبردی جمعیت استان کرمان کاهش شدید باروری در استان مطرح و عنوان شد که در آینده نزدیک با بحران جمعیتی روبه‌رو می‌شویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، علی زینی‌وند ظهر امروز در شورای راهبردی جمعیت استان کرمان با اشاره به اینکه فلسفه جلسه شورای راهبردی جمعیت، افزایش نرخ باروری و فرزندآوری است اظهار داشت: نگرانی ما کاهش شدید باروری در کشور و استان است.

استاندار کرمان با بیان اینکه محصور بودن آرامستان‌ها باید در دستور کار دهیاران و شهرداری‌ها قرار بگیرد گفت: هیچ آرامستان غیررسمی و غیرمحصور در استان نباید داشته باشیم و دهیاران موظف هستند آمار فوتی‌ها را بلافاصله گزارش کنند.

محمد قاسمی مدیرکل ثبت احوال استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه بحران جمعیت در کشور و استان را در پیش داریم اظهار داشت: حساس‌سازی و فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت یک ضرورت است.

وی با اشاره به اینکه کرمان نرخ رشد جمعیت 0.8 درصدی دارد و در آینده نزدیک با بحران جمعیتی روبه‌رو خواهیم بود گفت: رشد جمعیت استان کرمان کم شده و یک زنگ خطر و هشدار برای استان است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان با عنوان اینکه 51 درصد جمعیت استان مرد و 49 درصد زن هستند افزود: در پایان سال 99 جمعیت استان بیش از سه میلیون و 316 هزار نفر بوده است و شهرستان‌های جنوبی مانند رودبارجنوب و قلعه‌گنج تا پایان سال 99 بیشترین رشد جمعیت را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه کاهش جمعیت پیامدهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای کشور دارد و اصلا خوب نیست ادامه داد: ترویج فرزندآوری باید در دستور کار روابط عمومی‌های ادارات قرار گرفته، در این رابطه تولید محتوا انجام شود و برابر قانون دستگاه‌ها می‌توانند در این مورد هزینه کرده و ردیف بودجه دارند.

قاسمی با اشاره به اینکه هزار و 205 آرامستان در استان کرمان وجود دارد که تعداد زیادی از آنها حصار دور نداشته و متولی هم ندارند و نداشتن متولی و یا عدم حصار آرامستان مشکلاتی را در وجود آمار دقیق ایجاد کرده است گفت: برابر قانون باید ولادت و فوت ظرف 10 روز در ثبت احوال ثبت شود.

وی با بیان اینکه کرمان جزو پنج استانی است که باید شناسنامه مردم مکانیزه شود و نیاز به تامین اعتبار دارد افزود: کارت ملی تعداد زیادی از مردم صادر شده اما برای دریافت آن مراجعه نداشته‌اند.

انتهای پیام/511/ح

برچسب‌ها:

نظر شما