به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بابک طالبی درباره مصوبه اخیر ستاد تنظیم کالا مبنی بر ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی و تکلیف سازمان بنادر و گمرک در این حوزه اظهار داشت: در سال جاری از ابتدای سال تا روز گذشته ۱۰ خرداد، میزان بار جابهجا شده توسط ناوگان حمل و نقل جادهای در کشور، رقم ۹۶ میلیون تن است که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار کرد: از این رقم ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تن سهم کالای اساسی است که تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ جابهجا شده است.
وی اضافه کرد: سهم بندر امام خمینی (ره) در این کالاهای اساسی ۶۱ درصد بوده است و ۳۹ درصد مربوط به سایر بنادر کشور اعم از بندر شهید رجایی، بندر چابهار، بندر بوشهر و بنادر شمالی نظیر امیرآباد، نوشهر، فریدونکنار و بندر انزلی است.
طالبی افزود: سال ۹۹ نیز با وجود شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از بنگاههای اقتصادی، بخش حمل و نقل جادهای نظیر مدافعان سلامت یک روز هم توقف فعالیت نداشت.
ستاد مدیریت حمل کالای اساسی در سازمان راهداری راهاندازی شد
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار داشت: با توجه به افزایش حجم بار در کشور خصوصا حجم کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) و از طرفی با توجه به اهمیت تأمین و حمل به موقع مایحتاج ضروری مردم به اقصی نقاط کشور، از امروز ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ستاد مدیریت حمل کالاهای اساسی در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای راهاندازی شد که تا پایان شهریور ۱۴۰۰ این ستاد برقرار خواهد بود.
وی افزود: متناظر با این ستاد در استانها نیز با حضور مدیران کل استان، معاون حمل و نقل، رئیس اداره حمل و نقل کالا و کارشناسان، کمیته حمل کالای اساسی تشکیل میشود.
طالبی افزود: امروز به همه ادارات کل استانی ابلاغ شد اسامی و شماره تلفنهای مستقیم این افراد و فهرست کشیکها تعیین و به ما اعلام شود که هر استان حداقل نیاز خود را از کالاهای اساسی مشخص کند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اضافه کرد: از سوی دیگر رانندگانی که از طریق هر استان اعزام میشوند میتوانند کالای استان خود را از مبدأ بندر امام خمینی (ره)، خود جابهجا کنند، مدیر مستقر در پایانه بار بندر امام مکلف شده است که این امکان را برای رانندگان فراهم کند تا در صورت درخواست حمل کالاهای اساسی به استان مورد نظر، بار به راننده بومی آن استان داده شود.
مشکلات رانندههای کامیون در حمل کالای دولتی از مبدأ بندر امام خمینی (ره)
وی افزود: در خصوص حمل کالای اساسی و بارهای دولتی، مذاکرات متعددی برگزار شده است؛ روز آینده در اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان خوزستان در این باره جلسهای داریم و آن هماهنگی با صاحبان کالاهای دولتی است.
طالبی ادامه داد: معطلیهایی که در حوزه کالای دولتی برای رانندهها ایجاد میشود رغبت راننده را برای اعزام به پایانه بندر امام خمینی (ره) کاهش میدهد. در این گرمای شدید منطقه و نبود امکانات رفاهی در بندر امام خمینی (ره) مشکلاتی برای راننده به وجود میآید البته رانندگان ما محجوب هستند و با تمام مشکلات بار را حمل میکنند، اما فرآیند بارگیری و معطلی، رانندهها را از اذیت میکند، مورد داشتهایم که راننده ۲۴ ساعت معطل بوده و نتوانسته است بارگیری کند آن هم در گرمای خوزستان که به دلایل ناهماهنگیهای متعدد نظیر باسکول، بارگیری، تغییر شیفت و غیره رخ داده است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: از سوی دیگر تخلیه بار دولتی در مقاصد نیز برای راننده مشکلاتی دارد، چون ممکن است زمان تخلیه به تعطیلی بخورد، بعضی مواقع در سیلوها و یا مرغداریها راننده با این مشکل مواجه میشود، یا صاحب کالا در پرداخت کرایه کمکاری میکند و این موارد کار ما را سختتر میکند.
وی اضافه کرد: به هر حال وقتی نظام حمل و نقل جادهای کشور توانایی حمل ۹۶ میلیون تن کالا در حدود ۷۰ روز را دارد، جابهجایی ۳.۵ ملیون تن کالای اساسی که کمتر از ۴ درصد کل بار حمل شده در این مدت است، سخت نخواهد بود اما اگر این انگیزه ایجاد نشود طبیعتاً مشکل وجود دارد و باید فراخوان از استانهای مختلف داشته باشیم تا ناوگان را اعزام کنند و طبیعتا این چرخه با مشکل مواجه میشود.
همزمانی حمل کالاهای اساسی با انبوه محصولات کشاورزی
طالبی اضافه کرد: در حمل چغندر خوزستان امروز در اوج فعالیت کامیونها قرار داریم و از دیروز تا امروز حدود ۷۰۰ کامیون، چغندر قند خوزستان را جابهجا میکند؛ حمل و نقل ترهبار در جنوب کرمان از دو روز گذشته کاملا به پایان رسید، حمل و نقل ترهبار دزفول را داریم، اما همزمانی کالاهای اساسی و چغندر قند و ترهبار استانها برخی مشکلات را ایجاد میکند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: امسال هم حمل کالاهای اساسی با برداشت محصولات کشاورزی همراه شد، هم حجم محصولات کشاورزی قابل قیاس با سالهای گذشته نبود، به عنوان مثال تولید چغندر قند امسال رشد بسیار زیادی نسبت به سال گذشته داشته است که البته مزیت محسوب میشود و اگر خدشهای در حمل و نقل آن وارد شود آسیب به مجموعه اقتصادی و کشاورز وارد میکند، اما ما تلاش خود را میکنیم که این همزمانی تقاضای حمل کالا را مدیریت کنیم.
وی گفت: تا ۳۰ خرداد که اوج حمل و نقل این کالاها است تلاش میکنیم مشکل خاصی رخ ندهد.
افزایش ۳۰ درصدی سهمیه سوخت برای ناوگان حامل کالای اساسی
طالبی با اشاره به تخصیص سهمیه سوخت تشویقی به کامیونها با مبادی و مقاصد بار اظهار داشت: این سهمیه تشویقی در راستای حمل بهموقع کالا اساسی و جلوگیری از بروز وقفه در حمل این کالاها و محصولات فسادپذیر و چغندر قند خصوصا در استان خوزستان، در نظر گرفته شده است و ضریب ۱.۳ اعمال میشود.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه این سهمیه سوخت تشویقی ادامه دارد، اظهار کرد: این موضوع بسیار برای تشویق کامیونداران مؤثر است و شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در این حوزه همکاری مناسبی داشتهاند.
وی توضیح داد: این تشویقی برای حضور ناوگان در مناطق عمده حمل بار خصوصاً استان خوزستان بوده است؛ بر اساس بارنامه و اسناد پیمایش ناوگان شرکت نفت این سوخت را در اختیار کامیونداران قرار میدهد.
طالبی افزود: در این موضوع سهمیه تشویقی، مقاصد و مبادی شامل بنادر و استانهایی نظیر استان خوزستان، جنوب کرمان، بندر چابهار و غیره است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار کرد: در واقع ۳۰ درصد اضافه سهمیه سوخت به این ناوگان اختصاص مییابد.
وی اضافه کرد: فعلاً تا پایان شهریور ۱۴۰۰ این سهمیه سوخت تشویقی ادامه دارد و اگر نیاز باشد در ماههای بعد اعمال میشود اما در استان خوزستان این موضوع کاملاً برقرار است و برای تأمین سوخت حمل کالاهای اساسی هیچ مشکل نداریم.
نظر شما