شناسهٔ خبر: 47526657 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دانمارک به آمریکا برای جاسوسی از مرکل کمک کرده است

صاحب‌خبر -

شفقنا- آمریکا از سال ۲۰۱۲ از سران اروپا جاسوسی کرده و در این کار کمک دانمارک را نیز به همراه داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس۲۴؛ براساس افشاگری منابع دانمارکی و اروپایی، سرویس اطلاعاتی دانمارک از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به یکی از سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا بابت جاسوسی از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و دیگر سران اروپایی کمک کرده است. رادیو همگانی دانمارک (DR) فاش کرد: نهاد اطلاعاتی دانمارک از طریق کابل‌های زیردریایی اینترنت که از آب‌های سرزمینی این کشور به بقیه نقاط اروپا کشیده شده، از کشورهای آلمان، سوئد، فرانسه و نروژ جاسوسی می‌کرده است و در این راه همکار سازمان ملی اطلاعات آمریکا بوده است.

واحد اطلاعات نظامی دانمارک موسوم به FE در عملیات جاسوسی از مقامات ارشد کشورهای اروپایی به آمریکا کمک کرده است. براساس این اطلاعات، وزیر دفاع کنونی دانمارک در سال ۲۰۲۰ در جریان این رسوایی قرار گرفته است. دولت دانمارک هنوز در مورد این گزارش واکنشی نشان نداده است. هنوز معلوم نیست دانمارک چطور به آمریکا اجازه دسترسی به سیستم‌های اینترنتی برای جاسوسی از همسایگانش را داده است.

براساس این گزارش، تنها در یک مورد دانمارک به آمریکا برای جاسوسی از آنگلا مرکل صدراعظم، والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه و رهبر یکی از احزاب مخالف آلمان کمک کرده است. نکته جالب اینجاست که همه این عملیات جاسوسی در زمان باراک اوباما رخ داده است. البته پیش از این و در سال ۲۰۱۳ نیز ادوارد اسنودن پیمانکار سازمان ملی اطلاعات آمریکا از برنامه گسترده جاسوسی این کشور علیه متحدان و مردم آمریکا پرده برداشته بود که منجر به فرار و پناهندگی او به روسیه شد.

خبر اصلی را در فرانس۲۴ ببینید

نظر شما