شناسهٔ خبر: 47522767 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

کاهش قاچاق و افزایش صادرات سیگار

دنیای‌اقتصاد : جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از کاهش حدود ۳۶ درصدی قاچاق سیگار و افزایش بیش از دو برابری صادرات سیگار در سال گذشته است. به گزارش «ایسنا» روند قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۸ کاهشی بود، به طوری که برآورد وزارت صمت از میزان قاچاق سیگار نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹ درصد کاهش یافته بود، اما در سال گذشته با مشکلاتی که به دلیل عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه در زمینه تولید این محصول ایجاد و منجر به توقف تولید در هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی شد، قاچاق سیگار رو به افزایش گذاشت، ‌تا جایی که در اردیبهشت ۱۳۹۹ برآوردها از میزان قاچاق سیگار نزدیک به دو برابر دو ماه اول سال ۱۳۹۸ بود. اما از بهمن سال گذشته میزان افزایش قاچاق تک‌رقمی شد و در مجموع قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش ۹/ ۳۵ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -

بر اساس این آمار طی سال گذشته ۵۸ میلیارد و ۷۰۰‌میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نخ در سال قبل آن ۱/ ۷ درصد افزایش داشته است. در پی این افزایش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف سالانه سیگار ۶۵ میلیارد نخ برآورد شده و همچنین توقف واردات رسمی سیگار از سال ۱۳۹۷، برآورد قاچاق سیگار هم با ۹/ ۳۵ درصد کاهش، از ۱۰‌میلیارد و ۳۱۰‌میلیون نخ سیگار در سال ۱۳۹۸ به ۶ میلیارد و ۶۱۰ میلیون نخ سیگار در سال ۱۳۹۹ رسیده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد طی سال گذشته صادرات سیگار با افزایش ۸/ ۱۳۱ درصدی به ۳۵۷‌میلیون نخ رسیده است. صادرات سیگار در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۴ میلیون نخ بوده است. در مورد تنباکو، آمار صادرات و واردات برخلاف ماه‌های قبل منتشر نشده، اما تولید این محصول دخانی با ۵/ ۷۲ درصد افزایش از ۲۵۶۲ تن در سال ۱۳۹۸ به ۴۴۱۹‌تن در سال ۱۳۹۹ رسیده است. البته بر اساس آمارهای قبلی، در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ صادرات تنباکوی معسل بیش از دو برابر و واردات آن نزدیک به دو برابر مدت مشابه سال ۱۳۹۸ است. همچنین بر اساس آمارهای ۹ ماهه سال گذشته صادرات تنباکوی معسل با ۹/ ۱۴۴ درصد افزایش از ۵۶ تن در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۸ به ۱۳۷ تن در مدت مشابه ۱۳۹۹ رسیده است. اما صادرات تنباکوی سنتی با ۲/ ۶ درصد کاهش به ۹۱ تن رسیده است. صادرات توتون نیز در این مدت با  افزایش ۱۵‌درصدی به ۲۰۳۳ تن رسیده بود. در زمینه واردات نیز آمارها حاکی از افزایش ۸/ ۹۹ درصدی واردات تنباکوی معسل در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۹ بود. به طوری که واردات این محصول از ۶۴۳‌تن در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۸ به ۱۲۸۵ تن در مدت مشابه ۱۳۹۹ رسیده بود در سال گذشته صدور و تمدید مجوزهای تاسیس و تولید تنباکو نیز ۶/ ۷۹ درصد افزایش داشته و به ۱۶۷ مورد رسیده است.

آمار منتشر شده درباره واریزی اشخاص و شرکت‌ها جهت محصولات دخانی به خزانه دولت که شامل برچسب ایمنی، حق انحصار واردات، ‌ حق انحصار تولید، توزیع و واریزی بین راهی است نیز نشان می‌دهد در سال گذشته ۲۴۹ میلیارد و ۵۷۲ میلیون تومان در این بخش به خزانه دولت واریز شده که نسبت به مبلغ واریزی در مدت مشابه سال ۱۳۹۸ که معادل ۱۷۷ میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان بوده، ۶/ ۴۰ درصد افزایش داشته است.

نظر شما