صاحبخبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، در سلسله نشستهای مجازی کانون اندیشه جوان، نشست «الزامات سیاستگذاری فرهنگی در نهاد شهر» با حضور علیرضا نادعلی، دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه ارتباطات فرهنگی انقلاب اسلامی به همت این کانون برگزار و به موضوعات مختلف از جمله واکاوی داره شهر بر مبنای فرهنگ پرداخته شد.
علیرضا نادعلی،دستیار ارتباطات ریاست سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فرهنگی در ابتدای این نشست که بصورت زنده از صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان پخش میشد به ذکر جملهای در پوستر تبلیعات ریاست جمهوری، حضرت آیت الله خامنه ای در اوایل انقلاب پرداخت و گفت:مقام معظم رهبری در دومین دور انتخابات ریاست جمهوریشان یک پوستر تبلیغاتی داشتند. در آن پوستر یک جملهای زیر عکس آقا نوشته شده است و آن اینکه حکومت اسلامی حکومتی است که مردم را به فکر کردن دعوت میکند و هدایت ذهن مردم را به عهده میگیرد.
وی افزود: برای ما فکر کردن خیلی مهم است. این همه روایات و تاکید بر تفکر وجود دارد ولی تفکر زمانی ارزش بیشتر پیدا میکند که برای حل مسائل متمرکز شود و به جوشش عملی منتج شود. تفکری که به این جوشش عملی و حل مسئله منتج نشود، خنثی و بی اثر به نظر میرسد. درست برعکس آن عمل گرایی مفرط است که در اداره کشور و در اداره شهر دچار آن شدیم.
نادعلی ادامه داد: ما معتقدیم در انتخاباتی مثل انتخابات شورای شهر شاید برنامه از کسی انتظار نباشد چون یک نماینده مردم در شورای شهر یا به تعبیر دیگر یک عضو شورای شهر باید فکر و ایده داشته باشد، باید فهم از مدیریت شهر داشته باشد و بعدا در یک قامتی مثل شورای شهر تهران یا هر شهر دیگری که بیست و یک نفر کنار هم جمع میشوند باید بتوانند کار جمعی کنند، خردورزی جمعی را فعال کنند و با هم هم افزایی کنند و جلو بروند.
دستیار ارتباطات ریاست سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فرهنگی با تاکید بر اینکه ما همواره با ماجرای فرهنگ سروکار داریم و برای حکمرانی در شهر، اینکه از چه نظرگاهی حکمرانی اتفاق بیفتد اهمیت دارد گفت: گاهی اوقات ما شهر را از منظر اقتصاد اداره میکنیم و گاهی از منظر عمران و شهرسازی یک شهر را اداره میکنیم .من معتقدم باید شهر را از منظر فرهنگ و از نقطه عزیمت فرهنگ اداره کنیم؛ این یک نکتهای است که شاید توضیح بخواهد.
وی افزود: به محض اینکه ما از اداره شهر از منظر فرهنگ صحبت کنیم کسانی که به این حوزهها علاقمند هستند میگویند در درجه اول باید به امورات فرهنگی بپردازیم یا به اهالی هنر اهتمام کنیم تا بر صدر بنشینند یا برای آنها یک سازمانی درست کنیم؛ یعنی یک فرهنگ سازه تاسیس کنیم؛ اما در زمینه فرهنگ، هر چه پیشتر میرود یک نگاه عمیق تری است ولی هیچ کدام آنچه مدنظر است نیست.
نادعلی ادامه داد: اینکه شما یک سازه فرهنگی داشته باشی بسیار فرق می کند با این که از منظر فرهنگ، شهر را اداره کنی. از منظر فرهنگ شهر را اداره کردن یعنی شهرسازی و معماری ما از منظر فرهنگ اتفاق بیفتد، یعنی ماجرای رسیدن به آسیبهای اجتماعی و اجتماعیات شهر از منظر فرهنگ اتفاق بیفتد، اداره اقتصادی فرهنگ از منظر فرهنگ اتفاق بیفتد.
نادعلی از فعالان فرهنگی ادامه داد: وقتی برعکس این باشد معمولا فرهنگ درنوردیده میشود و از بین میرود چنانکه در ابرشهر تهران میبینیم؛ضمن اینکه این تبعات یک نقطه عزیمت برای طراحی و سیاست گذاری را برای ما تاکید میکند که بالاخره وقتی می گوییم اتمسفر زندگی انسانها در جامعه فرهنگ است، این امر برای اداره شهر تاثیر میگذارد، یعنی بر همه شئون آن تاثیر میگذارد.
وی تصریح کرد: وقتی میگوییم فرهنگ، با صدای رسا باید اعلام کنیم منظور از فرهنگ، گفتمان انقلاب اسلامی است. ما گفتمان انقلاب اسلامی خودمان را برخواسته از مکتب امام خمینی میدانیم و مکتب امام قرائت اصلی از اسلام ناب است، ولی متاسفانه تقریبا ما این گفتمان را روی طاقچه نگهداری میکنیم.
وی متذکر شد: ما در مورد گفتمان انقلاب این کار را کردیم و در بسیاری از اوقات این گفتمان در بالای آسمان قرار دارد و ما در کف زمین، در اداره کشور عملا از الگوهای دیگر استفاده میکنیم چون دسترسی به آن راحت است ولی ما را از آن راهی که از ۵۷ آغاز کردیم دور میکند. تعبیر اداره شهر از منظر فرهنگ بر مبنای این است که ما میخواهیم جامعه را بر پایه عناصر گفتمان انقلاب اسلامی اداره کنیم.
نادعلی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی یک امر کلی است که عملیاتی شدنی است. مثلا از عناصر آن مردم سالاری دینی است که حتما در اداره شهر مابه ازا دارد، یعنی وقتی شما به مردم سالاری دینی یک نظر جدی انداختی در طراحیهای سیاست گذاری و اداره شهر بسیار تغییر ایجاد میکند.
این فعال فرهنگی افزود: مردم سالاری دینی یعنی مشارکت اجتماعی در بالاترین سطح خودش. ما این اتفاق را در دهه شصت به نحو مطلوبی مشاهده کردیم. ما هم در اداره دفاع مقدس این اتفاق برایمان افتاد و هم پشت جبهه. آنقدر که مردم به جبهه ها آمدند و در سپاه و بسیج حضور پیدا کردند و جنگ را اداره کردند همانقدر هم در پشت جبهه در اداره اقتصادی که از بین رفته بود بسیج اقتصادی داشتیم؛ پس مردم سالاری دینی یعنی مردم به عرصه بیایند.
وی گفت: این مردم سالاری در شهر امتحانهایی پس داده است. در دوره قبلی شهرداری تهران شهرداری تبدیل به یک نهاد اجتماعی شد و این یک پیشرفت است.
شورایاریها از نگاه مردم سالاری دینی بهره گرفت ولی تا همین حد محدود شد. ما الآن شاهدیم که گروههای مختلف فعال دغدغه حل مسائل شهر را دارند.
دستیار ارتباطات رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با طرح این سئوال که ما چقدر توانستیم در ادوار شوراهای شهر تهران این گروههای مختلف را به عرصه بیاوریم، گفت: الان دو هزار مسجد در تهران وجود دارد که هر کدام کانون تپش فرهنگی و اجتماعی میتواند باشد. یعنی اگر مساجد ما در نقطه اصلی خودشان برای اثرگذاری قرار بگیرند و اگر مسجدمحوری در محلات اتفاق بیفتد، چقدر میتواند مشارکت اجتماعی را به حداکثر برساند و برای حل مسائل شهر ایجاد توفیق کند.
نادعلی ابراز داشت: این امر در یک اتفاقاتی مثل حوادث غیر مترقبه رخ نشان میدهد یا در ایامی مثل دفاع مقدس یا در همین شرایط کرونای که پشت سر گذاشتیم گروه های مختلف مثل طلاب جهادی، هیئات مشارکت اجتماعی زیادی داشتند و این اتفاقات افتاد. این یک جنس مردمی دارد ولی در شهر تهران معتقدیم این امر یک اتصال به حاکمیت پیدا میکند و باید پشتیبانی حاکمیت را به همراه خودش داشته باشد.
وی افزود: شورای شهر امتداد دو خط جامعه سازی و دولت سازی با یکدیگر است یعنی مردم و گروه های مشارکت کننده اجتماعی در یک سمت و پشتیبانی حاکمیتی در سمت دیگر به هم دست می دهند و تجسم این مسئله در اداره شهر است.
دستیار ارتباطات رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فرهنگ گفت: آنچه مسلم است این است که سیاست گذاری وجود دارد ولی شاید مشکل ما این است که اقدامات و حرف ها وجود دارند ونمود و مصداق دارند ولی تهی از روح و قدرت تحول هستند. ما برای شهر تهران نقشه جامع داریم، در ادوار مختلف هم بر اساس آن قانون گذاریهای مختلف اتفاق افتاده است اما آنچه به عنوان سیاست گذاری با قرائتی که من عرض کردم یعنی از مبدا، گفتمان انقلاب اسلامی باید اتفاق بیفتد تاکنون وجود نداشته است.
نادعلی بیان داشت: ما یک سند بالادستی داریم اما اداره جامعه مان را بر اساس آن انجام ندادیم. اگر ما در حوزه عدالت حرف داریم نیامدیم فاصله شمال شهر و جنوب شهر را کم کنیم .یا خدمات شهری و برخورداریهای اجتماعی را برای مردم محروم دنبال کنیم؛ به نحوی که این فاصله به نحو موثر کم شود.
وی ادامه داد: سیاست گذاری اتفاق افتاده است اما وقتی از اثر باید پی به موثر ببریم میبینیم آن اتفاقاتی که باید در شهر اتفاق میافتاد از جمله کم شدن فاصله طبقاتی، به اندازهای که در سطح ام القرای جهان اسلام باشد، نیست.∎
نظر شما