شناسهٔ خبر: 47459375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

رییسی در خانه سه اتاق غیر‌دولتی

اگرچه برخی از منابع خبری در فضای مجازی از تصمیم ابراهیم رییسی برای کناره‌گیری از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر می‌دهند و معمای ماندن یا نماندن وی در کارزار انتخاباتی را طرح کرده‌اند اما حضور رییس قوه قضاییه در پارلمان بخش خصوصی برای تشریح برنامه‌های خود در حوزه اقتصاد، نشان داد که تصمیم وی برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری و به دست گرفتن سکان ریاست دولت سیزدهم جدی است.

صاحب‌خبر -

 نسترن یوسف‌بکیان * از طرفی دعوت فعالان بخش خصوصی از ابراهیم رییسی به عنوان اولین کاندیدای ریاست‌جمهوری در اتاق بازرگانی ایران و همچنین حمایت جمعی از بازاریان و اصناف، کسبه و اتحادیه‌های صنفی در استان‌های مختلف کشور از رییسی به عنوان فرد اصلح برای ریاست‌جمهوری، همگی گویای این است که بخش خصوصی ابراهیم رییسی را در میان دیگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری، گزینه جدی‌تری می‌بیند و شانس او را نسبت به بقیه کاندیداها نیز بیشتر می‌داند.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی هم این روزها اعلام می‌کنند که حضور رییسی به عنوان رییس دولت آینده دارای قطعیت بالایی است، اما آنچه در این بین دارای اهمیت زیادی است این است که رییس فعلی قوه قضاییه کشور برای به دست گرفتن سکان دولت آینده چه برنامه‌ای دارد و آیا این برنامه‌ها می‌تواند در نهایت نظر فعالان بخش خصوصی به عنوان تولیدکنندگان ثروت برای اقتصاد کشور را به خود جلب کند یا در لحظات آخر منجر به تغییر نظر آنها و روی برگرداندن‌شان از وی خواهد شد.

از آنجایی که رییسی روز اول تبلیغات ریاست‌جمهوری را به حضور در جمع فعالان بخش خصوصی از جمله فعالان اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون اختصاص داد، می‌توان گفت که وی اولین گام را برای جلب نظر فعالان اقتصادی کشور برداشته است. نکته دیگر اینکه رییس قوه قضاییه در جمع فعالان بخش خصوصی با تاکید بر اینکه دولت تنها وظیفه هدایت، حمایت و نظارت را برعهده دارد، از صدور برخی از مجوزها در فضای اقتصادی گلایه و به فعالان اقتصادی اعلام کرد که نظر وی تجدیدنظر در تمامی این مجوزهاست. اظهارنظری که باعث شد تمامی فعالان حاضر در اتاق بازرگانی ایران این نامزد ریاست‌جمهوری را تشویق کنند و تا حد زیادی نسبت به برنامه‌های مورد نظر او دلگرم شوند.

دیگر موضوعی که از سوی رییسی مورد توجه قرار گرفت، هماهنگی و قوی بودن تیم اقتصادی دولت بود. رییسی با گلایه از تصمیمات خلق‌الساعه و لحظه‌ای که بلای جان فعالان اقتصادی و همین‌طور معیشت مردم شده، اعلام کرد که برای انجام کار اقتصادی به تصمیمات کارشناسی، قوی و تیم هماهنگ نیاز داریم چرا که در غیر این صورت اقتصاد و بازار عرضه و تقاضا در داخل و خارج کشور دچار اختلال خواهد شد. این موضوع نیز از دیگر مطالباتی بود که یک به یک فعالان بخش خصوصی در فرصت‌های کوتاهی که برای بیان دغدغه‌های خود در حضور رییس در اتاق بازرگانی در اختیار داشتند، به آن اشاره کردند.

نکته دیگری که شاید بتوان گفت بیش از دیگر صحبت‌های رییسی نظر فعالان بخش خصوصی را به خود جلب کرد، اظهارنظر وی در مورد مدیریت بازار بود. ابراهیم رییسی با بیان اینکه نمی‌شود بازار را به صورت دستوری و پشت درهای بسته اداره کرد، به فعالان بخش خصوصی اعلام کرد که من یک مدیر میدانی هستم و اولین نشست‌های خود در سفرهای استانی را همواره به صحبت با تولیدکنندگان اختصاص می‌دهم. از دیگر نکاتی که رییسی برای جلب نظر فعالان بخش خصوصی اعلام کرد این بود که ما دولتی مردمی می‌خواهیم که در این راستا باید اقتصاد به بخش خصوصی واقعی و نه خصولتی‌ها واگذار شود چراکه اصل ۴۴ سیاست مصوب نظام است و رهبری بر اجرای این اصل تاکید کرده‌اند. همچنین تعامل با همه دنیا برای حل مسائل اقتصادی از دیگر صحبت‌های این نامزد ریاست‌جمهوری بود که بارها از سوی کارشناسان نسبت به این موضوع تاکید شده است.

تمامی این اظهارنظرها از سوی ابراهیم رییسی اگرچه همگی بخشی از مطالبات فعالان اقتصادی از دولت‌های مختلف بوده و بارها توسط آنها در نشست‌های گوناگون عنوان شده اما آنچه اهمیت دارد این است که او در صورت انتخاب شدن به تمامی صحبت‌ها و اظهارنظرهای خود پایبند باشد و به صورت دقیق تمامی برنامه‌هایی را که در جمع فعالان بخش خصوصی اعلام کرده است، اجرا کند تا بتوان در انتظار روزهای خوبی برای کشور بود. در غیر این صورت، می‌توان گفت که میان دولت‌های مختلف چه از جنس اصولگرا باشد و چه از جنس اصلاحات، هیچ فرقی نیست و نمی‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی در کشور امید داشت.

نظر شما