شناسهٔ خبر: 47455494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

واکنش سیاستمداران مختلف عراقی به بازداشت فرمانده ارشد حشد شعبی/ مصطفی الکاظمی باید مورد بازخواست قرار بگیرد

اختصاصی ابنا

مقام های سیاسی عراقی، بازداشت «قاسم مصلح» را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ رهبران گروه های مقاومت و نمایندگان پارلمان عراق به بازداشت «قاسم مصلح» فرمانده عملیات حشد شعبی در استان الانبار توسط نیروهای امنيتی عراق با پشتیبانی نیروهای آمریکایی واکنش نشان دادند.

آنها علاوه بر محکوم کردن این اقدام، آن را توطئه ای علیه حشد شعبی دانستند و خواستار عذرخواهی مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق شدند.

شیخ قیس خزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل حق در واکنش به بازداشت قاسم مصلح گفت: این عملیات بازداشت، اقدامی برای ایجاد تنش و لغو انتخابات و تشکیل حکومت فوق العاده و تعلیق قانون اساسی بود. باید در مقابل این تلاش ها ایستاد و به حکم قانون در خصوص تسلیم فرد بازداشت شده به نیروی امنیت حشد برگردیم.

«نوری مالکی» نخست وزیر اسبق عراق نیز مصطفی الکاظمی را مورد انتقاد قرار داد.

وی تصریح کرد: مصطفی الکاظمی برای کشاندن گروه های مقاومت به درگیری با هدف تبدیل حکومت فوق العاده به یک مساله واقعی، برنامه ریزی کرده و این توهمی است که او به آن نمی رسد.

«فالح الخزعلی» نماینده پارلمان عراق نیز گفت: بازداشت قاسم مصلح از رهبران حشد شعبی، آغازی برای پایان وجود الکاظمی در عرصه سیاست است.

«حسن سالم» عضو فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق تصریح کرد: این نخستین باری نیست که الحشد الشعبی از طرف حکومت الکاظمی هدف قرار می گیرد. هدف از این اقدام، گسترش تنش و رفتن به سمت تشکیل حکومت فوق العاده است. باید پارلمان و فراکسیون های سیاسی، الکاظمی را در این خصوص مورد محاسبه قرار بدهند.

وی ادامه داد: هدف قراردادن حشد شعبی به نقشه ها و منافع آمریکا کمک می کند و نیازی به تشکیل حکومت فوق العاده نیست و باید حکومت الکاظمی مورد بازخواست بگیرد. برخی هستند که منافع ملی و حق حاکمیت برایشان مهم نیست. باید کاظمی این درس را به خوبی یاد بگیرد و دوباره اقدام تنش زا را انجام ندهد. این حکومت با مردمش صادق نیست.

«احمد الاسدی» نماینده پارلمان عراق نیز گفت: بازداشت یکی از رهبران حشد (حاج قاسم مصلح) به این شیوه خلاف قانون، اقدامی خطرناکی است که منجر به تنش بیشتر و واکنش ها می شود. این اقدام، تعدی به موسسه امنیتی است که ما به عضویت در آن افتخار می کنیم.

پایگاه خبری «موازین نیوز»، عصر دیروز چهارشنبه 5 خرداد 1400 به نقل از یک منبع آگاه امنیتی از دستگیری قاسم مصلح در منطقه «الدوره» در جنوب بغداد خبر داده و نوشته بود: نیروهای ویژه، فرمانده عملیات الحشد الشعبی در الانبار را در بغداد دستگیر کردند. وی در حال سفر به استان کربلا بود که به همراه شماری از نیروهای رزمنده و محافظانش بازداشت شد.

«هاشم الکندی» کارشناس سیاسی عراق گفت: بازداشت قاسم مصلح پس از منع ورود کاروان آمریکایی به اراضی عراق از سوی او صورت گرفت. انتقال خانواده های داعش تروریستی از حسکه به شهر موصل، جزئی از نقشه آمریکا است و آمریکایی ها، تروریسم را رهبری می کنند تا دوباره عراق را اشغال کنند و پرونده امنیتی عراق را به هم بریزد. آمریکایی می دانند که با حضور حشد شعبی، آنها وجود نخواهند داشت و وظیفه حکومت است که از حشد شعبی دفاع کند.

................................
پایان پیام/ 268

نظر شما